Operatør i Villabyerne

Skrevet af: Arne Dupont, Aabenraa Dato: 2 Februar 2004
Omkring 1973/74 var jeg operatør i denne biograf, - hver anden uge, - men jeg husker desværre ikke navnet på min kollega. Der var også en ældre kollega som afløste os efter behov. Han arbejdede til dagligt ved Nordisk Film i Valby. Men Anders Rose var i hvert fald leder af biografen. Han boede så vidt jeg husker et sted omkring Kongens Nytorv - Store Kongensgade. Han var en mand af den "gamle skole" og biografen blev også drevet derefter, både m.h.t. personalepolitik og filmudvalg.

Men operatøren havde gode arbejdsforhold. Dejlig stort operatørrum med køkken og toilet. Der var opstillet to 35 mm maskiner og en 16 mm maskine (blev aldrig brugt), og et godt lydanlæg. Jeg kan huske at jeg på et tidspunkt kørte "Jesus Christ Superstar" i stereofonisk lyd. Endvidere havde vi DK-premiere på James Bond filmen "Live and Let Die". Det specielle ved denne film var, at den var i det format man bl.a. kaldte VistaVision, - altså et format som kunne gøres lidt bredere en den "normale" wide-screen. Hvis filmen blev vist i det normale wide-screen var der et sort felt for oven og for neden, - derfor kørte jeg den med masken til VistaVision, som var til at sætte i maskinerne sammen med objektiver til VistaVision.

Fortæppe/masken skulle manuelt køres lidt længere ud da dette format ikke havde automatik på masken. Det gav et lidt bredere billede, - men det ville Anders Rose slet ikke have. Hvordan han kunne se forskel og i øvrigt havde forstand på det tekniske fandt jeg aldrig ud af. Han var ikke typen man sådan uden videre indlod sig i dybere samtale med. Den uge jeg kørte film skulle jeg i øvrigt hver gang hente nøglen til operatørrummet ved inspektøren umiddelbart inden forestillingen. Så man kunne ikke sådan bare gøre en ny film klar f.eks. om eftermiddagen. I øvrigt mener jeg at kunne huske, at de sorte sidemasker sad fast på selve fortæppet.

Samarbejdet ophørte også, og kort tid efter blev jeg (fritids)operatør i Ishøj Bio 1+2 som blev åbnet af Lademan Film i Ishøj Centret. Jeg var med til at stille de automatiske maskiner op sammen med en tekniker fra Dansk Biograf Teknik, og kørte også den første forestilling, hvor der var Danmarks premiere på Lademan Film's egen "Hærværk". Hér havde jeg fuld adgang til biografen hele døgnet, og det blev næsten også et fuldtidsjob ved siden af mit normale arbejde. Lademan Film var i øvrigt en god arbejdsgiver med mange personalegoder, god løn, ekstra tøj, gode personalefester o.s.v.

Kort tid efter jeg rejste tilbage til Sønderjylland lukkede Ishøj Bio 1+2. Der er vist igen biograf i centret, men i andre lokaler.

Jeg har oprindeligt været operatør i Aabenraa både i den gamle "Biografen Folkehjem" og i mange år derefter i Kino Teatret. Disse "gode" gamle dage med kulbuelys, optisk lyd og dårlige provinskopier kunne jeg sikkert skrive en hel artikel om, - hvis det har interesse.

M.v.h.
Arne Dupont, Aabenraa