biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Mine Biografer

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Kim Schroeder Dato: 9 Juni 2005 + 07.05.2019
Det glæder en gammel Todd-AO fan – og filmfreak i det hele taget - at se denne guldgrube af informationer. I min barndom - hvilket vil sige for 25-30 år siden - var jeg fast inventar i mange af de omtalte biografer, og det er utroligt spændende at læse nærmere omtale her. Af 70mm biografer havde specielt Bellevue, Rialto 2, 3 Falke Bio og Imperial min bevågenhed. Jeg forsømte aldrig en lejlighed til - mere eller mindre inviteret - at tiltuske mig adgang til operatørrummet.

2019 opdatering:

Jeg har ikke noget epokegørende nyt at tilføje til mine biograferindringer. Dengang tænkte man ikke på billeder, da et fotografiapparat jo ikke var en lille sag, som man kunne have i inderlommen – men jeg ønsker da indimellem, at jeg havde taget nogle billeder alligevel.

Jeg har med interesse lagt mærke til, at ”lille Saga” er dukket op i oversigten over biografer, men mangler nogen omtale. Jeg fortalte dig jo engang om en ven fra Teknikum, som også var operatør. Jeg besøgte ham engang i operatørrummet i Saga, hvor han kørte pornofilm i de to små biografer indrettet på den gamle balkon. Han kunne så i fred og ro læse lektier, og fortalte også om, at sidste forevisning varede kortere tid end alle andre, så han kunne komme lidt tidligere hjem. Jeg kan forstå, at man kan regulere hastigheden på sådan en filmmaskine. Han berettede, at han en gang imellem kørte en film for sin egen underholdnings skyld på maskinerne til den gamle sal. Under en oprydning havde han fundet nogle nøgler, hvorpå der stod ”lille Saga”, ASA Films screeningsbiograf nede for enden af den store Saga biograf.

World Cinema kan der måske også dvæles lidt ved – nemlig at manegen (når Benneweis var rykket ind) kunne sænkes og ret hurtigt fyldes med vand, og så havde de et bassin til søløver, som kunne boltre sig på 2-3 m vanddybde. Jeg tror egentlig blot, at manegegulvet kunne køres ned i en allerede fyldt beholder. Jeg har selv oplevet det, og tænker indimellem på, om det stadigt eksisterer – men her er vi vist i biograf-grænselandet. Bassinet blev efter sigende doneret til Benneweis af en (rig) beundrer, som synes, at de skulle da have mulighed for, at vise deres søløver mv. frem i et bassin.
 
Læs mere her:

Den Forladte Biograf i Ulfborg

Internet link:

Bellevue

 
I Bellevue skulle man via en dør i højre side af balkonen ad en skummel, mørk gang omtrent i det fri - der var kun facadens trædækning som afskærmning - for at komme til det meget lille operatørrum. Man kunne kigge ud af sprækkerne over Øresund og mærke vindens rusken, inden man fandt håndtaget til det forjættede land. Gangen til operatørrummet var bagved bogstaverne i facaden. Operatøren, som jeg husker hed Busk, fremviste med stolthed maskinerne. Det rent tekniske kender jeg ikke - men det virkede smart, at 35mm kørte lidt forsænket på tandrullerne, så 70mm kunne køre på de samme ruller. Endvidere blev der stolt peget på Todd-motoren, som var cirka dobbelt så stor som motoren til 35mm.

Maskinerne stod tippet et pænt stykke forover, som en konsekvens af den forholdsvis korte afstand til lærredet i forhold til højden af operatørrummet over gulvet i salen. En enkelt forevisning på 16mm maskinen blev det også til: "Israel i kikkerten" - her var det en fordel at sidde i salen tæt på lærredet - men alligevel flot at se. Bedste 70mm oplevelse her: "SOS Nordpolen".
 
 

Rialto 2

 
Foto: Per Hauberg, 1975

Rialto 2, var dengang en helt ny biograf i det nybyggede Lyngby Storcenter. Lærredet var bemærkelsesværdigt bredt i forhold til salen og dens længde, hvilket passer en Tood-freak glimrende. Husker en midnatsforstilling med "Panserslaget ved Ardennerne" hvor operatøren indledte med at sige, at de kørte filmen uden pause - "ellers kommer vi aldrig hjem" - men at filmen var meget tør, så den ville nok knække på et tidspunkt, og - "så holder vi 10 min pause".

Det kom til at passe, da filmen meget belejligt knækkede midtvejs. Nu er det hele ombygget - men ved et besøg for en 10 år siden sagde operatøren - som også tog imod billetter - at man i princippet stadigt kunne køre 70mm ("Jeg har set nogle dele hertil i en skuffe.").
 
 

3 Falke Bio

 
3 Falke Bio behøver ingen nærmere præsentation her på biografmuseet.dk - det var bare den ultimative biograf! Specielt i den periode hvor en ny og entusiastisk Per Hauberg kørte alt, hvad der kunne hænge sammen af 70mm titler.

• Gå til 3 Falke Bio Repertoireoversigt

Specielt husker jeg en kørsel af ”RUMREJSEN ÅR 2OO1”, hvor jeg lagde mærke til, at han manuelt kørte maskerne så langt ud de kunne. Så vidt jeg kunne se en halv meter både foroven og forneden samt et par meter i hver side – ingen smalle steder her. Man følte, at lærredet fyldte hele rummet. Jeg har med glæde læst din beretning om hvordan det lykkedes at genskabe en 70mm kopi af "Rumrejsen" ved at samle stumper af filmen, som var blevet brugt hist og her til prøvekørsler med 70mm.

Den entusiastiske mand, som for at nedbringe omkostningerne så meget som muligt fungerede som altmuligmand betjente maskinerne fra fjernbetjeningen i salen. Tror nok, han havde een mere i billetsalget – men erindrer, at jeg talte med ham, mens han inden filmen passede snackbaren. Tænkte bagefter på, at han nok havde haft travlt med at komme op i operatørrummet for at isætte spole 2 af filmen, da første maskine jo havde kørt reklamer. Derudover var "My Fair Lady" og "Spartacus" (i ny 70mm version i Imperial Bio) en stor oplevelse. På besøg i operatørrummet blev 70mm linsen (ca. en halv meter lang) forevist med stolthed – rummet var i øvrigt som en balsal at regne i forhold til Bellevues meget trange operatørrum.
 
3 Falke Bio, Skandinaviens første Todd-AO Teater

Imperial

 
Godt vi stadig har en anstændig biograf i hovedstaden til forevisning af 70mm. Gudskelov, at planerne med at ombygge den til flere mindre sale aldrig blev ført ud i livet.

Jeg vil tilføje, at jeg unægtelig kunne føle historiens vingesus, da jeg så "The Hateful Eight" for et par år siden. Den blev jo kørt på den eneste DP70 i Imperial Bio, som er fra 1961, hvilket er mit fødselsår. En imponerende 70mm oplevelse, og så i Ultra Panavision 70  med objektiver sidst brugt til optagelserne af "Khartoum". Så bliver det ikke større på enhver måde :-)
 
Imperial Bio

Villabyernes Bio

 
Dejlig biograf som jeg bl.a husker fra filmen ”Jordskælv”, hvor hele salen rystede. Et par kæmpe højttalere fyldte det meste af begge baghjørner i biografen – meget effektfuldt. I øvrigt blev man – uanset den foreviste film – altid mindet om biografens muligheder i stereofonisk henseende – i det der altid lige inden filmen lød en gong-gong, som blev sendt trinvis til de respektive sektioner af højttalere i biografen. En tidlig forløber til vore dages effektfulde intro/reklame for Dolby.

Ved et besøg i operatørrummet husker jeg, at der med en vis respekt i stemmen blev fortalt om det automatiske brandalarmsystem, der i tilfælde af ildløs kunne skære filmen over ved hjælp af kulsyre, hvorved operatøren blev klar over, at der var noget galt. En smal dyse forbundet med et rør til kulsyreanlægget var placeret tæt på filmen lige efter øverste rulle, og det var her, filmen blev blæst igennem, hvis alarmen gik.
 
Villabyernes , Gentofte
Gentofte Kino

Det har været pudsigt at læse om Gentofte Kino, hvor jeg har tilbragt mange timer. Det var altid spændende at besøge operatørrummet her - den brugte kultråd blev taget ud med en tang, og i et tilstødende rum var der fyldt med brummende ensrettere, som sikkert nu ville gøre sig på Teknisk Museum.

Et lysbilledapparat (af størrelse normal fremviser) var der også - de brugte det sjældent, men operatøren - forøvrigt klædt ulasteligt med slips og blå kittel - tændte kulbuen og lod det virke. Det viste reklamer for de lokale forretninger, og viste et billede mens det foregående blev udskiftet med et nyt.

I øvrigt kunne Gentofte godt være med, hvad angår 70mm "look-alike". Husker en ret imponerende kørsel af "Panserslaget ved Ardennerne" - her manglede der ikke noget, hvad angår lyd i alle retninger. Man kunne følge toget gennem tunnelen hele vejen ned langs salen – god lyd i betragtning af de bedagede fuldtonehøjttalere på siderne i salen (model trækasse, størrelse fuglehus).

Lyngby Kino

Ved en forevisning af "Generalen" med Buster Keaton måtte de efter flere forsøg opgive at køre filmen - der var åbenbart ikke hoved eller hale i de ruller, som de havde modtaget. Operatøren fortalte ved en anden lejlighed, at maskinerne allerede var solgt til Teknisk Museum, når de ikke længere skulle stå der. Salen var plan – til gengæld var lærredet placeret så tilpas højt så alle kunne se.

Colosseum

Colosseum hvor der nu er et Aldi supermarked (sic) tilbragte de absolut forhærdede tidselgemytter deres fredag nat for år tilbage. Man kørte 2 film med start kl. 23.30 eller endnu senere – og den trofaste skare vaklede klatøjede ud henad kl. 4.00 om morgenen.

Søborg Bio

Husker en forestilling, hvor jeg var lige ved at gå igen, da det viste sig, at filmen var i sort/hvid. Det var "Den Længste Dag" - om invasionen i Normandiet. Lang sal med balkon – kørte ofte midnatsforestillinger i dets sidste leveår.

Allé Teatret

Imposant facade og indgang fra dengang der var biografer til. Senere blev salen omdannet til idrætshal under navnet Allé Centret (så behøvede man kun udskifte 2 bogstaver i facaden). For øvrigt blev der i samme forbindelse indrettet en bar på første sal – dette var muligvis i tilknytning til de gamle lokaliteter for operatøren.

CinemaxX

CinemaxX har et enormt lærred i sal 1 - men jeg har aldrig set et så uskarpt billede, som da jeg for første og eneste gang besøgte biografen til "Ringenes Herre" - tænk hvad de ikke kunne opnå, hvis de kunne køre 70mm på det lærred.. 35mm egner sig simpelt hen ikke til blive blæst så mange gange op.
 
 
 
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:16:48