Ole Taudal Poulsen
Biografmuseets Personale

Skrevet af: Ole Taudal Poulsen, Kustode i samlingerne Dato: 2 januar 2006

Min første biograftur var i 1954 da jeg i en alder af 4 år var med min mor og storebror i Palads Teatret i Aalborg og se "Far til 4 i Sneen". Denne oplevelse må have gjort stor indtryk på mig for biograf og filmoplevelserne har stået i kø siden. I mine ungdomsår fulgtes jeg med mine kammerater fra Aalborgs Vestby rundt i alle Aalborgs biografer og vi så alle mulige slags film. Det var også i en tidlig alder at der gik sport i at se film der var forbudt for børn under 16 år. Jeg så min første "forbudter" i en så tidlig alder som 11 år, det var "Tarzans Største Eventyr" med Gordon Scott i Lindholm Bio. Der kom nogle enkelte Tarzan-film i starten af 60erne, de var lidt mere barske end de normale Tarzanfilm derfor var de forbudt for børn under 16 år.

Jeg nåede ind til FFB 16 film i alle Aalborgs Biografer inden jeg fyldte 16 år. Den første biograf uden for Aalborg som jeg så film i var Filmteatret i Lemvig i 1962. Desværre begyndte biograferne at lukke, i begyndelsen af 80erne gik det helt galt, videofilmene begyndte at dukke op og i mange mindre byer ophørte biografdriften, men også i de store byer blev antallet af biografer reduceret. I 1973 dukkede AB-Cinema op på Rådhuspladsen i København, det var den første biograf i landet med flere sale i samme bygning. Det bredte sig over hele landet og medførte bl.a. at mange steder med kun een sal lukkede.

Det medførte bl.a. at kæmpestore biografer som Kinopalæet og 3 Falke Bio i København, Regina i Århus og Europa Bio i Aalborg lukkede. I november 1985 lukkede een af mine barndomsbiografer, Lindholm Bio på Thistedvej i Nørresundby og på det tidspunkt var over halvdelen af Aalborgs biografer lukket. Jeg følte en vis tomhed efter disse lukninger og besluttede mig før at lave en scrapbog om Aalborgs Biografer. Arbejdet med dette tog om sig og biografer i flere dele af Nordjylland blev en del af samlingen. Jeg syntes efterhånden som arbejdet skred frem, at jeg gerne ville dele mine biografmaterialer og oplevelser med andre biograf og filmfreaks.

Jeg besluttede i slutningen af 1985 at der skulle udgives en bog om "Nordjyllands Biografer" og den dækkede området fra Skagen til Hobro og fra Hals til Thisted. Bogen udkom d. 10. december 1987 og blev startskuddet til bøger om alle Danmarks Biografer. Rækken af udgivne bøger ser således ud: "Midtjyllands Biografer" (1989), "Sønderjyllands Biografer" (1991), "Fyns Biografer" (1993), "Sjællands Biografer" (1995), "Københavns Biografer 1-2" ( 1997) og "Lolland Falsters og Bornholms Biografer" i 1999.

Alle er udsolgt undtagen sidst nævnte. I februar 2001 udkom "Biograf-Årbogen 2000" en bog om nutidens biografhistorie og nyt materiale om gamle biografer. Biografårbogen" findes også i 2001-2002-2003 og 2004 udgaver, den første fra 2000 er udsolgt, men de øvrige kan stadig købes. Jeg har samtidig en kæmpestor samling af filmprogrammer og pressemeddelser og bytter jævnligt med andre samlere.

Mine favoritfilm er "Navarones Kanoner" , "De 10 Bud", "Ben Hur", "7 Mænd Sejrer", "Den Store Flugt", "En Nævefuld Dollars", "Django - Vestens Hævner" og så selvfølgelig "Den Tossede Biograf" og "Mine aftener i Paradis".

Ole Taudal Poulsen, 1950 - 2010

Internet link: