biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Aftener med Dagmar - DAGMAR TEATRET's 70 års jubilæum

Tilbage til forsiden
Skrevet af: PRESSEMEDDELELSE Dato: 27.08.2009
Klik på Flyeren

Dagmar Teatret fylder 70 i år. Det fejres på behørig vis dette efterår med en retrospektiv udstilling og en filmkavalkade - en unik chance for at opleve en række danske mesterværker på det store lærred. Se eller gense Henning Carlsens "SULT", Bodil Ipsens "DE RØDE ENGE" og Carl Th. Dreyers "ORDET", og få forklaringen på, hvorfor netop disse film har en særlig forbindelse til Dagmar Teatret.


Det gennemført stilede og funktionalistiske Dagmar Teater slog dørene op i 1939, som byens "hidtil eleganteste biograf og et teknisk vidunder" med et hovedindtryk af "varm rød intimitet og velvære”, som Berlingske Tidende skrev. Siden blev biografen fast inventar i byens udbud af kvalitetsbiografer. Et sted, hvor så markante direktører som Carl Th. Dreyer, Henning Carlsen og Bent Fabricius-Bjerre sikrede Dagmars plads i historien og i publikums hverdag. Dagmar var også et sted, hvor rygter om, hvad der egentlig skete i besættelsestiden, da Dagmar var tyskernes Werhmachtskino, og kælderen var et tortursted, har floreret uden nogensinde at blive fortalt. Det er første gang i historien, at de mange begivenheder og historier, der har udspillet sig under den gamle, men fortsat elegante dames tag, bliver samlet.

70 års jubilæet markeres fra den 21. september 2009, hvor Politikens filmmand Kim Skotte introducerer Henning Carlsens "SULT", samtidig åbner en permanent historisk udstilling i den nyindrettede Salon Valde i underetagen, hvor man for fremtiden kan begive sig ind i historien og filmens verden før og efter biografturen. Herefter følger en temaaften i besættelsestidens tegn med visning af "DE RØDE ENGE" d. 19. oktober, hvor Dagmar får besøg af den tidligere modstandsmand og Bopa-sabotør Per Mortensen, der i sin tid fik sit livs omgang tæsk i Dagmar. Kavalkaden afsluttes med Carl Th. Dreyers "ORDET" d. 2. november, hvor Dreyer-ekspert Dan Nissen fra Det Danske Filminstitut står klar med sin viden om Dreyer som instruktør og direktør.

Historien om Dagmar Teatret går i midlertidig længere tilbage end til 1939. Faktisk har Dagmar været der længere end Rådhuspladsen selv: Før i tiden lå der en mølle og en bastion. Senere i 1883, da man måtte bygge på det gamle voldterræn, fik det Kgl. Teater en prægtig lillesøster og konkurrent, der samtidig blev en hjørnesten på Rådhuspladsen i fremtidens nye vigtige forlystelseskvarter omkring Vesterbros Passage.
 
Læs mere her:

Dagmar, København

Dagmar

 
Foto: Thomas Hauerslev

Nu kunne byen ”begynde at leve”, som Herman Bang skriver i romanen Stuk, der næsten er det eneste bevis på stemningen omkring det første Dagmar Teater. Et sted, der var samlingspunkt for kunstneriske eksperimenter og vigtige premierer af bl.a. Bjørnson, Strindberg, Ibsen, E. Brandes og Wied. Med epokesættende direktører som Martinius Nielsen og Riis Knudsen, for ikke at tale om Dagmars legendariske café, hvor tidens kunstnere mødtes for at drikke absint i "den grønne time", og den skandaleombruste banandanserinde Josephine Baker som stod på scenen i 1928.


Dagmar Teatret måtte imidlertid slås med den økonomiske balancegang mellem det kunstneriske og de store publikumssucceser. Det hele kulminerede i 1937, hvor ingeniørfirmaet Kampsax smed en sum penge på bordet, der tvang teatrets ejere til at lukke og slukke. Dagmar Teatret rives ned og forsvinder et øjeblik ud af historien, indtil en ildsjæl i biografbranchen i sidste øjeblik overtalte selskabet til at lave en biograf.

Biografen åbnede i 1939 med biografchef Hilmar Clausen og det var også under ham at hele Dagmarhus blev besat af det tyske politi og Gestapo. Biografen blev til tyskernes Werhmachtskino, og stedet omtaltes som "Byens Skræk og Landets Rædsel" af Politiken. Tyskerne gav biografen en hård medfart, så hård at den måtte desinficeres hele to gange og undergå grundig renovation før biografen, efter krigen, igen kunne åbne for København.


Bevillingen til Dagmar Biografen var en af byens mest populære, og derfor kom så vigtige filminstruktører som Carl Th. Dreyer og Henning Carlsen til at sidde i Dagmars direktørstol, hvorfra de samtidig med deres filmproduktion videreførte og etablerede Dagmars tradition og ry for kvalitetsrepertoire til det sofistikerede voksne publikum.

I Henning Carlsens tid oplever biografen påfund som en kortfilmsbiograf, midnatsbeat- koncerter og en ordning med gratisbilletter.

Mens den under Bent Fabricius-Bjerres og Metronomes ledelse får selskab af den hurtigfødte og hurtigfaldne stjerne Scala Biograferne på toppen af Axeltorv. For første gang er biografen en del af et større selskab.

I 2006 bliver Dagmar Teatret købt af Nordisk Film biografer A/S med den intention, at stedet i den store biografbestand kan fortsætte sin rolle som biografen, hvor man kan finde de smallere og mere kunstneriske produktioner. I 2008 renoverede Nordisk Film biografen, så Dagmar Teatret i dag står flottere end nogensinde før.
 
 

Filmkavalkaden

 
Henning Carlsen
"
SULT" intro v. Kim Skotte
+ åbning af udstilling

21. september kl. 18.45
Politikens filmmand Kim Skotte introducerer tidligere Dagmardirektør Henning Carlsens prisbelønnede gennembrudsfilm og fortæller om Dagmars plads i en filmanmelders hverdag. Se Carlsens filmatisering af Knut Hamsuns "Sult" (1966), hvor den norske digterspire desperat forsøger at få sine skriblerier til at give brød på bordet, en rolle der gav Per Oscarsson prisen som bedste mandlige skuespiller i Cannes.


Dagmarhus og besættelsestiden
"DE RØDE ENGE" intro v. Per Mortensen

19. oktober kl. 18.45
Modstandsmanden og Bopa-sabotøren Per Mortensen fik sit livs forskrækkelse, da Gestapo udsatte ham for tortur i det tyskbesatte Dagmarhus i 1944. Hør hans fortælling som optakt til "De Røde Enge" (1945), Bodil Ipsens film om besættelsestidens danske helte, med Poul Reichhardt og Lisbeth Movin i hovedrollerne. En film der i sin tid vandt Grand Prix i Cannes.


Carl Th. Dreyer
"ORDET" intro v. Dan Nissen

2. November kl. 18.45

Det Danske Filminstituts store Dreyer-samling er netop nu ved at blive gjort tilgængelig. Hør eksperterne Dan Nissen fortælle om Dreyer og "Ordet", et hovedværk i europæisk efterkrigsfilm, der høstede bl.a. en Golden Globe og en Gylden Løve. Ordet foregår i det mørke Vestjylland, hvor gårdejerens søn tror, han er Jesus, hvilket fører til et møde mellem tro og mirakler.
 
 

Fakta

 
13. januar 1966.

Hvad:
Jubilæum, film, fortællinger og udstillinger


Hvornår:
21. september, 19. oktober, 2. november kl. 18.45


Hvor:
Dagmar Teatret, Jernbanegade 2, 1608 KBH V


Billetter:
www.dagmar.dk / tlf: 70 13 12 11


Priser:
75 kr.


Arrangør: Idéer og udstillingen er fremstillet af Gry Olivia Christophersen og Marie Josefine Albris, der begge studerer Moderne Kultur og Kulturformidling på Københavns Universitet. Projektet er realiseret af Marie Josefine Albris, Gry Olivia Christophersen, Nordisk Film og Dagmar Teatret, og støttet af Tuborgfondet.
 
 
 
Gå: tilbage - op
Opdateret tirsdag, 02 februar 2010 13:59:33