"Babettes Gæstebud" med Gabriel Axel

Skrevet og fotograferet af: Thomas HauerslevDato: 20.08.2011
En munter filminstruktør og Oscar vinder  Gabriel Axel

Forventningerne var tårnhøje fredag aften i Rungsted. Gabriel Axel var inviteret til at komme og introducere sin film "Babettes Gæstebud" for publikum. Karen Blixen Museet, under ledelse af Catherine Lefebvre, havde i lighed med et arrangement i august 2010, arrangeret en udendørs forevisning af en film med relation til Karen Blixen's forfatterskab.

Flere billeder fra "Babettes Gæstebud" med Gabriel Axel

Karen Blixen Museet viser "Babettes Gæstebud"

Rungstedlund, Rungsted. "Mit Afrika" i 70mm på Karen Blixen Museet

Publikum er ved at finde sig til rette. Det store udendørs lærred på plænen med Karen Blixen Museet i baggrunden

Filmen i 2011 var den Oscarvindende "Babettes Gæstebud" fra 1987 af Gabriel Axel. Omtrent 200 mennesker var mødt op denne fredag aften iklædt behørigt tøj for at holde varmen. Selv om det var august måned, og egentlig skulle være relativt lunt på denne årstid, blæste der en frisk kølig luft fra nordvest denne aften. Vejrmæssigt passede det egentlig godt til denne film, der foregår ude på den jyske vestkyst i september 1871.

Gabriel Axel skrev beredvilligt autografer til sine fans - inklusiv en til redaktøren af nærværende hjemmeside, hvor han skrev "Kan du huske da du kørte "Babettes Gæstebud"? Det var flot. Tak. Gabriel Axel"

I dagene op til arrangementet så det ud til at blive regnvej hele fredag formiddag, og kun med nogle mindre byger om aftenen.

Man holdt "vejret" i spænding, for det ville jo lægge en markant dæmper på entusiasmen, at skulle sidde udendørs i regnvejr og se film, når man i stedet kunne købe DVDen i museets souvenirbutik og se filmen konfortabelt hjemme i sofaen. Men det er slet ikke det samme som det nu er at se 35mm film film projiceret "live" i Karen Blixen's egen baghave.

Heldigvis holdt det sig forholdsvis tørt under det meste af filmen. Der kom en enkelt dråbe i ny og næ, og gæsterne kunne ånde lettet op, da filmen sluttede et kvarter i midnat - og man kunne forlade denne udendørs biograf i forholdvis tør tilstand.

Så kører 35mm filmen på den solide gamle Philips DP75 maskine. "Babette" er fotograferet af Henning Kristiansen, en af de store danske filmfotografmestre.

Starten gik kl 21:00, da direktøren bød velkommen, takkede sponsorerne, og fortalte lidt om baggrunden for filmen. Herefter introducerede hun Gabriel Axel, der fortalte om forberedelserne til filmen.

Axel's hustru havde læst bogen og mente at det var noget for ham at filmatisere. Hans børn læste den osse og gav deres besyv med, og sammenlagt mente Axel, at det var kærlighedshistorien, der skulle filmatiseres. Det tog 14 år at få filmen lavet. Bl.a. fortalte han, at Det Danske Filminstitut, og den pågældene konsulent havde sagt til ham: "Gabriel, der er ikke et kvarter i det lort!", hvilket naturligvis afstedkom stor latter hos det overvejende modne publikum denne aften. Gabriel kæmpede ufortrødent videre med sit filmprojekt, og mente jo selvfølgelig, at "Karen Blixen kan man jo næsten ikke ødelægge".

Publikum nyder de levende billeder og de natlige omgivelser. Frisk vind, nogle få regndråber og udsyn til stjernerne imellem skyerne gjorde denne aften unik.

Imens skyerne drev hurtigt henover himlen og filmlærredet, og det blev mørkere og mørkere, fortsatte Gabriel Axel med at fortælle om filmarbejdet. Bl.a. var det vigtigt for ham, at madens farver i filmen overvejende bestod af jordfarver, for ellers ville det tage for meget af opmærksomheden fra skuespillet.

Hvis nogen vil forlyste sig med menuen i filmen ser den sådan ud:

Skildpaddesuppe
Blinis Demidoff med kaviar
Vagtler i sarkofag med foie gras og trøffelsauce (Caille en Sarcophage)
Oste fra Auvergne
Baba (formkage) med rom og frisk glaceret frugtsalat

Filmoperatøren Alan Lyman stod for den professionelle 35mm filmafvikling af aftenens forestilling.

Et andet karakteristisk træk i "Babette" er skuespillerne mimik med øjnene, og alt det der ikke siges, men fortælles imellem linierne i filmen. Publikum skulle kunne tyde det hele, ved at iagttage skuespillernes øjne.

Udendørscenerne er alle optaget i nærheden af Jylland's vestkyst i Vigså ved Hanstholm, og for Gabriel Axel var det en vidunderlig oplevelse at lave denne film - hver eneste dag.

Biografgæsterne gemmer sig under paraplyen under et par faldende regndråber, godt klædt på til at se - og næsten smage - "Caille en Sarcophage" på det store filmlærred

Axel afsluttede med at fortælle hvad det har betydet at modtage en Oscar for "Babettes Gæstebud".

"Den åbner alle døre, men det er osse krævende" fortsatte han. "Jeg brugte et helt år, blot på at rejse rundt i verdenen, og fortælle historien".

Annonce i Politiken 18. august 2011

Gabriel Axel afsluttede introduktionen med at sige, at hvis nogen blandt publikum havde nogle spørgsmål om filmen, villle han beredvilligt svare på dem i pausen. "Og så en lille slutbemærkning" sagde han; "Jeg er så spændt på hvordan filmen ender", grinede han. Publikum svarede igen med en frisk latter og klapsalver.

"Babette" gik igang omtrent 21:30, da det var næsten helt mørkt. Imellem skyerne kunne man nu ane stjernerne og høre filmmaskinen's smukke monotone tikken i baggrunden. Forude ventede 99 minutters "storytelling" af Karen Blixen.

Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:16:58