Min Bauer U3 i Imperial, Dalum

Skrevet af: Britt M Hvass Dato: 01.01.2015
Britt M. Hvass ved siden af den automatiske Bauer U3 maskine i Imperial i Dalum omkring 1978. Billede fra Britt M. Hvass' samling

Jeg har med stor interesse læst dit indslag omkring Imperial i Dalum. Det var faktisk min far's og mor's biograf - fra start til slut - og det var rigtigt trist at det skulle ende i 1985, men far var jo blevet pensionist og der var ingen af os børn som dengang ønskede at overtage biografen. Det var jo fattig-80'erne og biografen var på nedtur. Heldigvis ændrede det sig.

Jeg husker selv at have betjent begge biografer som filmsoperatør - Bauer U3 var absolut min favorit - knaldgodt udstyr, især for sin tid. Jeg husker især 70mm film med 4-sporet stereofonisk lyd - det var et rent mareridt at få dem lagt op og gjort klar til fremvisning, det var jo ikke kun film maskinen som skulle være for gjort til disse bredde film, men alt lige fra spole maskine, oplægger, splejse apparat osv. Men når de så rullede på skærmen - ja, så skulle (skal der) meget til for at slå kvaliteten.

Imperial Teatret, Dalum

Imperial i Dalum med en masse forventningsfulde børn, der venter på at blive lukket ind. Billede fra Britt M. Hvass' samling

Klik på billedet for at se en forstørrelse

Jeg er begyndt med at få samlet nogle billeder og diverse avis udklip sammen. Du kan bl.a. se vedhæftede billeder som det er lykkedes mig at indscanne fra min mors gamle foto album. Måske ikke den bedste kvalitet, men det bliver vist ikke meget bedre fra et gammelt sort/hvid & farve fotografi fra 1970’erne.

Med hensyn til at få skrevet noget, kniber dette dog en smule. Jeg har dog indsamlet nogle avisklip - med hjælp fra diverse gamle Odenseanere på Facebook – som pludselig blev meget interesseret i Imperial og hvad der var blevet af biografen og familien som boede der. Jeg sender dig et link til en Facebook side som hedder ”De Gamle fra Odense” – her kan du se at der er diverse avis udklip fra Imperial’s histore. Den lille pige foran "Chitty Chitty Bang Bang" bilen mig, siddende på min far’s arm under åbningen af Imperial i December 1969. Der er for øvrigt også billeder og andet materiale, som du evt. kan bruge på din hjemmeside omkring Grand Teatret i Odense, Palads i Odense og Apollo biografen i Bolbro, lige uden for centrum af Odense.

Imperial i Dalum. Billede fra Britt M. Hvass' samling

På nogle af avis udklippene kan der endvidere ses dato og år, hvilket hjælper gevaldigt når disse skal dateres. Alle udklip er fra enten Fyens Tidende eller Fyens Stiftstidende.

Om jeg kender den Bauer U3 – jammen, ja – jeg har jo passet og plejet den som om det var mit barn. Her har du så lige et billede af mig foran den selvsamme Bauer U3 fra ca. 1978, og jeg mener at jeg var på vej ud af 10. klasse for at fortsætte i Gymnasiet.

For øvrigt, blev magnet lyd overhovedet brugt ud over de ”store” film i 1970’erne – jeg husker Øst for Krakatora, Exodus, The Sound of Music, Chitty Chitty Bang Bang – og så selvfølgelig Oklahoma! - ellers ikke så mange – men magnetlyd var vel også mere eller mindre på vej ”ud” i slut 1970’erne til fordel for Dolby?

Jeg mener at kunne mindes at ABCinema+D fik den Bauer U3 som var med automatik (skift imellem CinemaScope og Wide Screen linse og skarpstilling), hvorimod den anden Bauer U3, vi havde i Imperial i Odense var med manual skift og manual indstilling. Det var for øvrigt også den maskine, som kunne køre/vise film med ”magnet lyd".

Der sad en lille anordning i toppen af maskinen hvor igennem magnet filmen skulle fødes for at få den korrekte lyd i salen. Og gud nåde og trøste den operatør som spejlvendte denne film. Nul lyd og en frygtelig masse flimmer i salen.

Imperial i Dalum da biografen var helt ny og beplantningen endu ikke er vokset op. Billede fra Britt M. Hvass' samling

Den filmgang man ser ”svævende” i luften ved maskinen er filmen til Bauer U3 nr. 2 (den manuelle), som blev født af et tårn som stod på den anden side af Bauer U3 nr. 1 – måske en lidt mærkelig konstellation, men vi skal lige huske på film tårnet kom efterfølgende, idet min far så fornuft i ikke at skulle ”køre over” fra den ene maskine til den anden for at kunne køre en fuld spille film. Og så kan jeg endda huske hvor vi havde fire/fem ”overkørsler” pr. forestilling – det var jo før man fik de store kassetter til at kunne tage 4-5 spoler film på en gang. Det betød jo så mere arbejde for film operatøren idet man brugte 1 – 1 ½ time på at lægge filmen op inden første forestilling, men så sparede man alt besværet omkring den konstante overkørsel hver 15. min. Jo, det var tider – før digitaliseringen og man havde et rigtigt stykke film imellem fingrene hver dag

Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:17:08