Besøg i den gamle biograf i Aalestrup

Skrevet af: Tommy Hald. Tommy Hald er i dag frivillig i Pandrup Kino, som er en foreningsbiograf, hvor han sidder i bestyrelsen og er systemoperatør. Til daglig arbejder han på TV2 NORD som tilrettelægger, journalist og fotograf. Dato: 26.09.2016
Da jeg så dette opslag "Gammelt Biografudstyr Gives Væk" om at den gamle biograf i Aalestrup skulle ryddes, tænkte jeg, at så var det nu.

Jeg har altid vidst, at der lå en biograf i Aalestrup, men havde aldrig haft lejlighed til at besøge den.

Biografen var for nogle år siden flyttet over vejen og åbnet i Knaberscenen som Bio Aalestrup. Men hvad med den gamle biograf? Hvad var der sket med den? Det fik jeg svaret på, da jeg så opslaget.

Jeg fik lavet en aftale med Trine og kørte til Aalestrup. Efter næsten 40 år i branchen udvikler man et blik for tidligere biografer i gadebilledet. Først indgangspartier, ofte med dobbeltdøre, dernæst udvendige trapper op til operatørrummene, som selv efter mange år ikke er fjernet. De efterlader altid et sikkert tegn på, at her lå der engang en biograf, som hver aften slog dørene op og inviterede byens borgere indenfor til oplevelser i biografens mørke. Salsbygningen er som regel det sidste, man får øje på. De er ofte bygget bagud i gården, og kan ikke ses fra gaden.

Men i Aalestrup var det lige omvendt. Salsbygningen lå ud til den parkeringsplads, som jeg kørte ind på, og faldt straks i øjnene. Jeg fulgte bygningen rundt og fik øje på en meget lav trappe op til det rum, som senere skulle vise sig at være operatørrummet.

Gammelt Biografudstyr Gives Væk

Galleri: Besøg i den gamle biograf i Aalestrup

Alt så overraskende nyistandsat ud, men det skyldes at bygningen snart skal rumme et udstillingslokale for sikkerhedsudstyr, så derfor de nye døre og den nye belægning udenfor.

Indgangspartiet fandt jeg til sidst. Gemt væk i et hjørne af et lille torv. Der var flotte røde små mosaikfliser i indgangen og en baldakin, men eller var alt andet væk. Ingen udstillingsskabe til plakater eller andet, der kunne afsløre indgangens oprindelige formål. Kun tomme huller i muren efter skruerne.

Indenfor var foyeren inddraget af det lokale værtshus og blev brugt til et poolbord. Ingen spor af hverken billet- eller sliksalg.

Selve salen var roderum for værtshuset, men her var der til gengæld masser af spor efter salens oprindelige formål. Et sølvlærred hang stadig på sin plads med fortæppe og det hele. Sparkær effekthøjtalerne hang endnu på væggen højt oppe under loftet i den overraskende høje sal. En god salshøjde til Dolby Atmos nåede jeg lige at tænke, men det kommer aldrig til at ske. En del af stolene var stadig skruet fast i gulvet. Ejerne har prøvet at sælge dem, men der var kun lokal interesse for de bagerste rækker med polstret ryg. Sikkert også fordi nogle af køberne parvis har gode minder fra lige præcis de pladser.

Projektionshullerne var der stadig. Placeret i et blåt polstret bagbeklædning, som gik igen under lærredet ved scenen. Sikkert originalt fra da biografen blev bygget i 1936. Bag hullerne lå operatørrummet. Placeret så lavt på salen, at den ene Ernemann X filmfremviser, der stadig stod i rummet, kiggede en lille smule opad i stedet for nedad!

Man burde fjerne rummet, hæve loftet i foyeren nedenunder og bygge et nyt operatørrum ovenpå igen. Sætte et større lærred ind og hæve de bagerste stolerækker, så gulvopbygningen bliver stejlere, så ville der faktisk kunne skabes en fin biografsal, selv efter nutidens målestok, men det kommer ikke til at ske.

Jeg stod i salen og kiggede på den yderste stol på 18. række. Det kunne godt være den plads, som piccoloen i sin tid sneg sig stille hen til og satte sig på, når filmen var gået i gang. Som jeg selv i slut 70´erne gjorde det masser af gange i Saga 1+2 i Holstebro. Her sad man så, ”tvangsindlagt” til at se filmen med det formål at gribe ind, hvis der skete noget. Det gjorde der sjældent, så tilbage var der kun den opgave at lukke publikum ud, når rulleteksterne gik i gang og lyset igen blev tændt i salen. Se det var tider.

• Gå til Galleri: Besøg i den gamle biograf i Aalestrup

Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:17:15