Den Forladte Biograf i Ulfborg
Bredgade's Lullebier i Ulfborg

Skrevet og fotograferet af: Kim Schrøder Dato: 09.09.2017
Bio i Ulfborg

En opdatering her fra det vestjyske. Jeg måtte tage afsked fra DSB efter 18 år som lokofører og er gået på pension. Det er ikke noget, som man bliver tyk af, og for at få det til at løbe rundt, solgte jeg lejligheden i København og købte et skønt hus med udsigt over Sdr. Nissum Fjord. Og således fik Ulfborg besøg af en biografentusiast.

Jeg fik via stor imødekommenhed fra formanden for lullebier.dk en forevisning af Ulfborg Bio. En gammel biograf emmer jo af historik, og jeg kom til at tænke på 3 bøger udgivet fornyligt om forladte steder i hele verden forladtesteder.dk. Begge de daværende operatører er her ikke længere, men en assistent Jan Marhauer fra dengang er medvirkende i deres næste show, og vil gerne mødes med mig. De har deres næste show i midten af maj, og jeg forestiller mig, at det måske nok bliver ved den lejlighed.

Bio, Ulfborg

Kim Schrøders biograferindringer fra København

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
| Sensurround

High-Impact biografdesign

BOFA maskiner, som da rummet blev forladt for 30 år siden med tilhørende boks for lydanlæg.

Desuden er der et par stykker mere, som muligvis kan forsyne mig og dermed biogafmuseet med flere oplysninger.

Tidligere operatørassistent Jan Marhauer, som nu er medvirkende i shows med "Lullebierne" fortæller om sine år i biografen:

"Jeg har i slutningen af 70erne og først i 80erne hjulpet til i biografen i Ulfborg. Jeg startede som biletkontrollør, hvortil hører at vise folk på plads med en lommelygte, når de har været på wc eller andet. Derefter rykker man lidt op i graderne og får lov til at styre lyd og lys, tæppe og ringe på klokken op til operatørrummet, hvis filmen sprang eller der skulle stilles skarpt. Jeg havde også den fornøjelse at hjælpe til i operatørrummet, med at skifte spole og pakke film ned igen efter aftenens fremvisning. Ja så var der jo lige det med at rydde op efter slikpapir, chips og andet godt."

BOFA forstærker

Bredgades Lullebier er en forening af musik- og sangglade amatører, som 2 -3 gange om året viser shows med musik sang og underholdning i den tidligere biograf i Ulfborg. Herudover leveres shows og underholdning til andre arrangementer, firmafester, byfester, fødselsdage m.v.

Foreningen har eksisteret siden 1983 og ejer den tidligere biograf i Ulfborg (Biokuben) hvor der øves og præsenteres shows. Alle indtægter tilfalder foreningen og anvendes til foreningens aktiviteter herunder drift og vedligeholdelse af Biokuben, køb af instrumenter og udstyr m.v.

Bredgade's Lullebier

Aldrig mere film ud af hullerne i Ulfborg ?

Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:17:21