Palads Teatret henne i København kåret som årets sted i Politiken

Skrevet af: Thomas Hauerslev Dato: 03.06.2017
Fra Politiken, fredag den 2. juni 2017

Avisen Politiken skriver fredag den 2. juni 2017, at Palads Teatret har vundet prisen som

"Årets sted i byen",

fordi det grundlæggende er en fed og farverig bygning af ha' midt i København. Prisen kommer i kølvandet på den omtale af biografen, der fandt sted tidligere på året, hvor "kapitalstærke bagmænd" - for at bruge et Olsen Banden-lignende udtryk, ville rive biografen ned til fordel for et montrøst byggeri hen over banegraven ved Vesterport station i København.

I januar 2017 præsenterede DSB Ejendomme og BaneDanmark's forhenværende direktør den kontroversielle ide om at bygge et nyt gigantisk kontor/glas monster af en bygning, pladask, lige midt i København. Hen over banegraven ved Vesterport station, og lige bag ved Palads Teatret. Op til 100 meter høje bygninger midt i det hele. Nu skulle et trafikalt åndehul og fristed for småbørnsforældre, togspottere og deslige overdækkes til fordel for glas og beton. For at gøre plads, skulle det hele graves op, og Palads Teatret skulle fjernes fra jordens overflade til fordel for parkeringspladser! Nordisk Film var positive, og ville gerne have nye biografer i den projekterede bygning til erstatning for de gamle. Man kan forestille sig, at Imperial Bio også måtte lade livet, hvis der kom en håndfuld moderne IMAXd og Dolby Atmos biografer "next door". Kommunen gav sin velsignelse til nedrivning, og fremtiden for den højt elskede bygning med Poul Gernes' flotte farver, så lige pluselig trist ud.

Hvad tænker de på? Man overdækker da heller ikke Nyhavn, og bygger et højhus! Begejstringen var til at overse, og ideen huede heller ikke Københavnerne, og for at vise deres utilfredshed med denne ide, opstod der hurtigt flere reaktioner på de sociale medier. En nærmest folkelig opstand og modvilje med dertilhørende buhråb, hån og spot overfor disse kedelige planer prægede overskrifterne i et stykke tid. Københavnerne elsker deres Palads Teater med de flotte farver. Den skulle ihvertfald ikke rives ned. Der er ikke meget spræl over byen i forvejen, der bliver mere og mere biograffattig.

Hvad ligner det at tænke på at rive en biograf fra 1918 ned! Det er byen's ældste biografbygning, grundlagt allerede i 1912 af selveste Constantin Philipsen, der officielt åbnede Danmarks Første biograf "Kosmorama" i 1904 på Støget. Jacob Gade og hans 24-mands orkester spillede "Tango Jalousie" for første gang i Palads Teatret til filmen "Don Q" med Douglas Fairbanks og Mary Astor. Petersen og Poulsen demonstrede moderne Dansk talefilmsteknik i Palads flere år før lignende teknik kom frem i USA. For slet ikke at nævne premierebiograf for nationalklenodiet "Olsen Banden" filmene fra 1968 og 10-15 år frem. Det er et biograf- og filmhistorisk sted der pilles ved. En smule respekt for historien, please!

Uddrag af Kommunen's sagsfremstilling:

• Palads Teatret skal bevares med Poul Gernes' kunstneriske udsmykning af bygningen. Udsmykningen er et særegent særkende for København, som er meget populært blandt såvel københavnerne som turisterne.

• Hvis ejeren af Palads Teatret ikke ønsker at drive biografer i bygningen længere, kan den med sin centrale beliggenhed i København anvendes til anden form for kultur, der har københavnerne og turisterne som målgruppe, fx til hovedbibliotek, kulturhus, biograf for film med lille publikum eller et filmmuseum. Palads-bygningen kan revitaliseres til "Københavns Hus". Realdania kan inddrages i forbindelse med en revitalisering af Palads-bygningen.

Kosmorama

For 50 aar siden aabnede det første biografteater

Palads Teatret, København

Tredobbelt CD soundtrack premiere på musikken til de første syv "Olsen Banden" film