biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM I DANMARK
Historie | Maskiner
Aktuelt i 70mm
Biografer | Film

7OMM FILM I:
Todd-AO
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Blæst op til 70mm
IMAX Dome
Special Venue

NYHEDER

• 2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Filmformater
Sensurround
Film- og Kinoteknik
Interview mm.
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

eXTReMe Tracker

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

7OMM, Storformat, og andre Filmprocesser


MAGI HFR MED 120 FPS
Mine damer og herrer, dette er MAGI Cinema
Af Thomas Hauerslev
Det har altid været Douglas Trumbull's personlige ambition at involvere publikum mest muligt i handlingen på lærredet. Han ønsker at forbedre den samlede biografoplevelse og inddrage biografgængeren i filmens handling. Ligesom sin mentor Stanley Kubrick, er det hans ambition af give publikum denne first-person oplevelse. Trumbull har udviklet MAGI til dette formål, og han er af den overbesvisning, at industrien bliver nødt til at overveje disse muligheder for at overleve.

Cinerama & Cinemiracle
• Gå til Cinerama - "1st person experience"
• Gå til
"Windjammer" - Cinemiracle i Danmark


Læs mere om "Windjammer" og Cinemiracle

DIMENSION 150
• Gå til Dimension 150

VistaVision
Hvad er VistaVision?
Paramount Film
Det er - sagt i faa ord - en ny optagelses-, kopierings- og forevisningsteknik, der vil give biografteatrene det bedst mulige billede paa det størst mulige lærred for de lavest mulige udgifter.

TECHNIRAMA
Super Technirama 70

7OMM SPECIAL VENUE
• Gå til Showscan, Cinema 180, Pik-A-Movie, Motion Master
• Gå til IMAX Dome i København
Hvordan kan det være IMAX, hvis det er digitalt?
Af Thomas Hauerslev
Det kan det, fordi IMAX Corporation har udviklet et nyt digitalt biografkoncept, det så småt erstatter 7OMM versionen. IMAXd kan installeres i eksisterende biografer og nyopførelser, og markedsføres som "The IMAX Experience". Imidlertid er forskellen imellem den klassiske  IMAX 7OMM og IMAX digital så stor, at det må betragtes som to forskellige biografoplevelser. Der er ingen tvivl om, at IMAXd ser flot ud, og at det bestemt er en high-end biografoplevelse, hvor der er styr på alle parametre.

 
 
CinemaScope
Hvad CinemaScope Byder på
Af 20th Century Fox
Den første film, som Twentieth Century-Fox indspillede efter sit berømte CinemaScope-system, indleder en ny æra i forlystelsesbranchens historie.
Sandheden om billedstørrelser og lærreder
Af 20th Century Fox
CinemaScope billedomraadet er dobbelt saa stort som nogen anden metode, og figurerne bliver betydeligt større og bedre

Jeg tror paa CinemaScope!
CinemaScope - en Revolution
Udtalelser om CinemaScope
Efterårets revolutionerende Filmnyhed
Af 20th Century Fox
Hele verdens biografejere og filmfolk har nu øjnene rettet mod det magiske ord "CinemaScope"

TODD-AO

• Gå til Todd-AO

WIDE SCREEN
Demonstration af Widescreen paa Fanø
Af Universal Film
»TORDEN-BUGTEN« er en Farvefilm, optaget paa ganske normal Maade, men ved Foreføringen har man taget Hensyn til den særlige Effekt, der kan opnaas ved Widescreen-GengiveIsen.

SENSURROUND
Vises "i Sensurround"
For at gøre jordskælvseffekterne i "Jordskælv" så realistiske som muligt måtte Universal Pictures udvikle et helt nyt lydsystem
, der tilføjede simuleret rumlen og vibrationer til film, så intenst og kraftigt, at det ikke kun kunne høres, men i høj grad kunne mærkes. Systemet bestod af et antal særlige Cervin Vega højttalere i salen, der kunne levere et imponerende lydtryk ved meget lave frekvenser.

 
 
BILLEDE OG LYD
Stumfilm, Tonefilm og nye Systemer
Ingeniør L.A. Duus Hansen
For at faa indtryk af en kontinuerlig bevægelse, maa billedskiftningen foregaa med en ret høj frekvens — 40-50 billedindtryk pr. sekund — og det vil støtte gengivelsestroværdigheden meget, saafremt selve skiftebevægelsen gennem afdækning skjules for øjet, saaledes at de enkelte billeder kun ses, naar de er i ro.
Da filmen fik format
Af Jesper Koplev
Eftersom det på ingen måde er givet at film skal have et bestemt billede- og lydformat, mener jeg at det er interessant at se på hvilke faktorer der gjorde at vi fik netop det resultat som vi bruger i dag. Under min undersøgelse af perioden i begyndelsen af århundredet, viste Motion Picture Patents Company sig at have haft en meget større magt end det fremgår af de fleste kilder.

• Gå til Fakta om Bildformat

Fakta om Ljudformat


• Gå til High-Impact biografer - Sådan!
• Gå til
Galleri: High-Impact biografer - Sådan!

 

Online: 01-01-2005. Updated: 11-01-2020