Biografmuseet's Formål:

"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig igennem mere end 130 år - fra den første pionerbiograf i 1896 til den sidste nye superbiograf."

Forord | Ris & Ros
Ansvar | Kontakt
 

BIOGRAFER
Skematisk Oversigt
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn, Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

Rejsebiograf, Drive-In og Open Air

PIONERBIOGRAFER
Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon
Panoptikons Kinoptikon

Panorama Hafnia
Kinoptikon
Odeon Teatret
Kalender

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner
3 Falke Bio
Kinopalæet
Imperial Bio

FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 CinemaScope
1953 Widescreen
1954 Panavision
1954 VistaVision
1955 Todd-AO
1957 Ultra Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super Panavision 70
1959 Super Technirama 70
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension 150
1970 IMAX / Omnimax
1972 Pik-A-Movie
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65

NYHEDER

• 2027 | 2026 | 2025
2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Filmannoncer
Biografdrift Annoncer
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Store Lærreder
Holger Pind
Stoleplaner
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden

Indhold | Søg
Din historie |
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 


Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Emil & Max Skladanowskys Bioscop
Den første officielle fremvisning af film for et betalende publikum i Europe

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Thomas HauerslevDato: 12.07.2025
Emil & Max Skladanowskys Bioscop filmmaskine som den kan ses på Filmmuseum Potsdam uden for Berlin. Bioscopmaskinen står bag glas, og billedet er sat sammen af flere billeder, og derfor forekommer der små unøjagtigheder her og der. Foto: Thomas Hauerslev

Vi nærmer os 2026, og dermed et uofficielt 130 års jubilæum for introduktionen af de første "levende billeder" i Danmark. Det er veldokumenteret, at premieren foregik den 7. juni 1896 i kunstmaler Lauritz Vilhelm Pachts Kinoptikon i hans udstillingshal Kjøbenhavns Panorama.

Mindre velkendt er det måske at Maximilian "Max" Skladanowsky og hans bror Emil den 11. juni 1896, kun fire dage efter premieren på Rådhuspladsen, OGSÅ viste "levende fotografier" med deres Bioscop maskine og egne filmoptagelser kun 250 meter videre ud ad Vesterbrogade på Pantomimeteatrets scene i Tivoli.

Otte måneder tidligere, den 1. november 1895 tog Brødrene Skladanowsky æren for - som de første i Europa, at vise film for et betalende publikum. Premieren forgik i Wintergarten varietéen i Berlin. Varietéen var en del af det store Hotel Central, tæt ved Friedrichstraße stationen. På den tid var "levende fotografier" ofte den store finale i et varieté show, og ikke en egentlig biografforestilling som det kendes i dag. På premiereaftenen kom Skladanowsky brødrene således også ind som nummer 18, lige efter en optræden af Ephraim Thompson og hans tre fine elefanter.

Udvikling af levende billeder

I det hele taget var der gang i levende billeder mange steder på den tid. Thomas Edisons Kinetoscop fra Amerika havde allerede gjort sit indtog i europæiske byer flere år tidligere. Endda i København, men da det udelukkende var 1-personers kukkasseoplevelse, tæller det ikke rigtigt i biografregnskabet, men det var de første spæde skridt i retning af film og biograf som det kendes i dag.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

Stumfilm, Tonefilm og nye Systemer

7OMM, Storformat, Film- og Lydsystemer

Historien om 70mm og De Store Formater

CinemaScope | Widescreen
VistaVision | Todd-AO

"Windjammer" i Cinemiracle
"Dette er Cinerama"!
Vises "i Sensurround"

High-Impact biografdesign
 
"Das Bioscop" havde premiere i Berlin 1. november 1895 og betragtes som Europapremiere på de første levende billeder for et betalende publikum.

Lige siden hulemalerierne har mennesket forsøgt at gengive en illusion af bevægelse. I starten tegnede man blot flere ben på dyrene for at beskrive bevægelse. Senere kom bevægelig skyggebilleder, camera obscura, trylletromler (Zoetropes), laterna magica, illusioner og meget andet til. I 1878 optog fotografen Eadweard Muybridge en serie sekvensoptagelser (Chronophotography) på 12 billeder af en hest. Han opdagede at det gav en illusion af bevægelse, når man så billederne i hurtig rækkefølge. Ideen om "levende billeder" var født. Så tidligt som 1887 forsøgte englænderen William Friese-Greene og franskmanden Louis Le Prince sig begge med levende billeder på en 54mm bred film. Ideen med offentlig filmforevisning brød for alvor igennem i USA den 20. maj 1895 hvor Woodville Lathams Eidoloscope havde premiere i New York (USA). Den skelsættende dato anses for at være filmhistoriens første forevisning af levende billeder for et betalende publikum. Fem og en halv måned senere er der tilsvarende premiere på levende billeder i Europa. 
 
 

Emil og Max Skladanowsky

 
Emil og Max Skladanowsky med deres Bioscop i 1936. Tekst over maskinen kan læses herunder. Foto: WiKi (Public domain):

Das "Heiligtum"
der Deutschen Kinematographie.
Hier am 1 November 1895 zum ersten
Mal öffentlich im Gebrauch genommene
Original-Film-Projectur "Bioscop"

Max Skladanowsky (30.04.1863 - 30.11.1939) er en af pionererne inden for levende billeder og betragtes som opfinder (pioner) af filmfremvisning i Tyskland.

Sammen med sin bror Emil udviklede han Bioscopet, en af de første filmprojektorer til levende billeder. Maskinen, der i dag kan beses gratis på Potsdam Filmmuseums foyer syd for Berlin, var i familiens eje til 1966, hvor den blev solgt til DDRs filmarkiv. Maskinen har været udstillet på filmmuseet siden 1983.

Navnet "bioscop" er afledt af det græske "bios" (βίος) der betyder "liv," og "skopeō" (σκοπέω), der betyder "at se" eller "at observere. Med andre ord Bioscop = at observere livet.

• Gå til galleri Emil & Max Skladanowskys Bioscop filmprojektor til 54mm film

Max Skladanowsky blev født i Pankow uden for Berlin og er begravet på Pankow Kirkegård IV (Afdeling Erbb 24-1), Niederschönhausen, Pankow, Berlin, Tyskland. En mindeplade er opsat nær hans fødehjem i Haus Waldowstraße 28 i Berlinforstaden Niederschönhausen. Desuden har Max Skladanowsky en filmstjerne på Potsdamer Platz midt i Berlin.
 

 

Wintergarten i Berlin

 
I Tyskland arbejdede Skladanowsky brødrene på deres Bioscop maskine, som de demonstrerede i Gasthaus Sello i Berlinforstaden Pankow i juli 1895. Demonstrationen blev overværet af Julius Baron og Franz Dorn, der engagerede brødrene til Wintergarten varietéen i Berlin. Det var i denne varieté den 1. november 1895 at Emil og Max Skladanowsky for første gang viste deres levende billeder offentligt frem for at betalende publikum. Premieren var samtidigt første gang der blev vist levende billeder i Europa. Bioscop spillede i fire uger, i alt 23 forestillinger. Et musikstykke blev komponeret og ledsagede filmforestillingen, der i alt varede i 15 minutter. Musikken skulle overdøve spektaklet fra den kørende maskine.

I Frankrig arbejdede brødrene Lumiere med deres Cinématographe, et kombineret apparat til 35mm filmoptagelse, kopiering og fremvisning. Alle Lumieres film havde tidligere være vist for et ikke-betalende publikum. Bioscop premieren fandt sted næsten to måneder før Brødrene Lumière viste deres Cinématographe frem i Salon Indien du Grand Café i Paris den 28. december 1895.


Bioscop filmtitler demonstreret i Wintergarten i Berlin:

Skladanowskys program i Berlin indeholdt ni korte filmsekvenser der sammenlagt varede fem til syv minutter:

1) Italienischer Bauerntanz (Italiensk bondedans) med Kindergruppe Ploetz-Larella, 1895 (0:18)
2) Komisches Reck (Morsomt gymnastikredskab) med Milton Borthers, 1895 (0:20)
3) Das boxende Känguruh (Den boksende kænguru) med Mr. Delaware, 1895 (0:17)
4) Der Jongleur (Jongløren) med Paul Petras, 1895 (0:19)
5) Akrobatisches Potpourri (Akrobatisk potpourri) med Grunato familien, 1895 (0:16)
6) Kamarinskaja (Kammarintzky, russisk nationaldans) udført af brødrene Tscherpanoff, 1895 (0:19)
7) Die Serpentintänzerin (Serpentindanserinden) opført af Frøken Ancion, 1895 (0:18)
8) Ringkampf zwischen Grainer und Sandow (Brydekamp) med John Greiner & Eugen Sandow, 1895 (0:20)
9) "Apotheose" Bioskopets opfindere Emil og Max Skladanowsky hilser på publikum og bukker foran kameraet, 1895 (0:16)
 
 

Skladanowsky på turné med ’Bioscopet’

 
Tourné med Bioscop

Efter visningerne i Berlin, drog Skladanowsky brødrene på turne med deres Bioscop fremvisningsmaskine og de film som de have vist ved premieren i Berlin. Turen gik rundt i Tyskland og til Frankrig, England, Holland, Norge, Danmark og Sverige.

Turneplan:
• Central Hotel, Varietéteater Wintergarten, Berlin: 01.11.1895, (Bioscop premiere)
• Concerthaus, Hamburg: 21.12.1895
• Paris 01.01.1896 (aflyst)
• London (aflyst)
• Köthen: Marts 1896
• Halle: Marts 1896
• Magdeburg: Marts 1896
• Circus Varieté, Oslo, Norge: 06.04.1896 - 05.05.1896 (Første filmforevisning i Norge)
• Groningen, Holland: 14.05.1896 - 24.05.1986
• (Amsterdam, Holland: )
• Tivoli, København, Danmark: 11.06.1896 - 30.07.1896
• Stockholm, Sverige: 03.08.1896 - september 1896
• Zentrallhallen-Theater, Stettin: Sidste Bioscop præsentation 30.03.1897
 
 

Skladanowskys Bioscop i København

 
Nationaltidende torsdag den 11. juni 1896 med information om "Tivoli-Revuen 1896." og den forestående premiere af "Levende Fotografier".

Max Skladanowsky turnerede med Bioscop og kom også til Danmark hvor han optrådte som en del af "Tivoli-Revuen 1896.".

Bioscop spillede fra 11. juni til 30. juli 1896 på Pantomimeteatret.

Samme dag var der også Kinoptikon forestillinger i udstillingshallen Kjøbenhavns Panorama, og fremvisning af "Bioscopticon" i "Wodrofflund" kl 22:30 med flere levende billeder.
 

 

Nationaltidende torsdag den 11. juni 1896 Emil og Max Skladanowsky i Tivoli

Her er programmet i Tivoli, København for 11. juni 1896:

I aften efter Pantomimen, der allerede vil blive opført kl 9¾ første Fremstilling af Levende Fotografier med følgende program:
• Italiensk Bondedans (Italienischer Bauerntanz), 1895
• Komisk Reck (Komisches Reck), 1895
• Boxende kænguruh (Das Boxende Känguruh), 1895
• Jonglør (Der Jongleur), 1895
• Kamarinskaja (Russisk nationaldans), 1895
• Brydekamp (Ringkämpfer) 1895
• Brødrene Skladanowsky (Bioscopets Opfindere)

 

 

Sekvensoptagelser og Bioscopmaskinen

 
For at give et indtryk af maskinens størrelse ses her biografmuseet.dk's researchafdeling ved Bioscop maskinen i Potsdam Filmmuseum (Berlin), 14. juni 2025. Bo Hansgaard (højre) & Thomas Hauerslev (venstre)

Brødrene Skladanowsky producerede selv alle deres Bioscopfilm demonstrationsfilm. Det var korte sekvensoptagelser optaget på George Eastmans Kodak rullefilm. Akkurat som Eadweard Muybridge havde lavet sekvensoptagelser af hesten i 1887.

Det var en kompliceret process at fremstille Bioscop film. Sekvensoptagelserne var ujævne fordi afstanden imellem de enkelte billeder ikke var lige stor, fordi negativet ikke var forsynet med perforationer. Skladanowsky skar derfor de enkelte billeder ud, genplacerede dem og samlede billederne med metaløjer på to filmstrimler. Billederne 1, 3, 5 osv, på den ene film, og 2, 4, 6 osv på den anden film. En strimmel med de ulige billeder, og en strimmel med de lige billeder. Som afslutning skar han strimlens bredde til 54mm. Den første Bioscopoptagelse var blot 48 billeder lang, hvilket gav en spilletid på hele tre sekunder fordelt på to strimler film i maskinen. Demonstrationsfilmene i Wintergarten varierede fra 99 til 174 billeder med en spilletid på mellem 6 til 11 sekunder.

• Gå til
Da filmen fik format - den tidlige udvikling af filmformater

Bioscop maskinen viste 16 billeder i sekundet - 8 billeder fra hver filmrulle, som var tilstrækkeligt for at give en illusion af bevægelse. Hvert billede var udstyret med to håndlavede perforationshuller - på maskinen i Potsdam var det små cirkelrunde perforationshuller med metalforstærkning. Filmene var endeløse og kørte i et loop, og varede under et minut. Maskinen var i praksis en dobbeltprojektor med to objektiver, fælles frontblænde og kulbuelys, og samtidigt et baggrundsprojektionssystem, så publikum aldrig så maskinen i drift. De to spejlvendte film blev vist på et hvidt lærred, med en vandoverflade for at forbedre billedkvaliteten.
 
 
Emil & Max Skladanowskys Bioscop filmmaskine (Patent 88599) med en kopi af filmen "Komisches Reck" i maskinen. Foto: Thomas Hauerslev

Billederne på de to 54mm filmstrimler blev vist skiftevis på de to sammenbyggede maskiner via et dobbelt snekkedrev/gear. På forsiden blev maskinen drevet af et manuelt håndsving, der trak en cykelkæde. Der skulle drejes modsat uret. Maskinen blændede over skiftevis fra den ene film til den anden. Princippet kendes fra laterna magica, hvor animerede lysbilleder kunne give en illusion af bevægelse, hvis man flyttede det ene lysbillede i forhold til det andet. Skladanowskybrødrene havde turneret med laterna magica flere år tidligere.

Skladanowsky byggede selv maskinen af træ og metal med skruer og beslag. Bioscop maskinen er unik, og så kompliceret, at princippet aldrig fandt nogen anvendelse eller udbredelse. Sidst i 1896 lancerede Skladanowsky Bioscop II maskinen med kun én film og kun et objektiv. De sidste demonstrationer af Bioscop foregik i Zentrallhallen-Theater, Stettin den 30. marts 1897. I 1936 blev Max og Emil Skladanowsky genforenet med Nazipartiets mellemkomst. Brødrene havde da ikke set hinanden siden deres fars død tre årtier tidligere. Bioscope og Skladanowsky brødrene er i praksis glemt i dag.

• Gå til galleri Emil & Max Skladanowskys Bioscop filmprojektor til 54mm film
 
 
Max Skladanowsky filmstjerne på Potsdamer Platz i Berlin, juni 2025. Noget misligholdt og falmet. Foto: Thomas Hauerslev

Wim Wenders' "Die Gebrüder Skladanowsky", 1995

I 1995 instruerede Wim Wenders filmen "Die Gebrüder Skladanowsky" ("A Trick of the Light") med bl.a Lucie Hürtgen-Skladanowsky (05.07.1904 - 14.05.2001) datter af Max Sklanadowsky. Filmen handler om hvorfor Sklanadowsky brødrenes Bioscop var teknisk ringere end Brødrene Lumières Cinématographe, og hvorfor Bioscop derfor ikke fik et egentligt gennembrud.
 
 
  
  

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon
 
 
  
  

• Gå til Emil & Max Skladanowskys Bioscop
• Gå til galleri Emil & Max Skladanowskys Bioscop filmprojektor til 54mm film
 
Gå: tilbage - op
Opdateret 11-08-2025