biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Danmark 1904-2020
København 1904-2020
København Omegn
Premiere 1911-2020

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM I DANMARK
Historie | Maskiner
Aktuelt i 70mm
Biografer | Film

7OMM FILM I:
Todd-AO
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Blæst op til 70mm
IMAX Dome
Special Venue

NYHEDER

• 2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Film- og Kinoteknik
Filmformater
Sensurround
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

"NOPE" - Produceret på 65mm Film
Information of filmen. Danmarkspremiere 18. august 2022

Tilbage til forsiden
Skrevet af: UIP, Danmark, med extra materiale om 65mm fotografering på EngelskDato: 07.08.2022

UNIVERSAL PICTURES PRESENTS, A MONKEYPAW PRODUCTION, A JORDAN PEELE FILM

NOPE

DANIEL KALUUYA, KEKE PALMER, STEVEN YEUN, MICHAEL WINCOTT, BRANDON PEREA, KEITH DAVID

EXECUTIVE PRODUCER, ROBERT GRAF, WIN ROSENFELD

PRODUCED BY IAN COOPER p.g.a.

WRITTEN PRODUCED AND DIRECTED BY JORDAN PEELE
 

Læs mere her:

"Samsara" Filmet i Panavision System 65


Film Produceret i Super Panavision 70 & Panavison System 65, og vist i Super Panavision og Panavision Super 70

Historien om 70mm Film i Danmark

Hvordan kan det være IMAX, hvis det er digitalt?

in70mm.com: "Nope"
 

Home on the Range

 
Instruktør Jordan Peele på "NOPE" settet med et IMAX 65mm film kamera.  Universal Pictures

Det er et stille liv på ranchen for OJ Haywood. Sammen med sin far driver han ranchen, hvor de opdrætter og træner heste til filmindustrien. De er blot et par af Hollywoods ukendte helte, hvis indsats sjældent bliver anerkendt og som let overses helt, fordi eventuelle credits står så langt ned i rulleteksterne, at publikum for længst har forladt biografen.

Det er ikke noget nyt for familien Haywood at blive overset. De nedstammer i lige linje fra den jockey, der red hesten i Eadweard Muybridges berømte ”kronofotografiske” optagelse af en galopperende hest. Den blot 18 billeder lange sekvens er en tidlig forløber til den moderne film. Og familien Haywood har været med lige siden.

For gamle Otis slutter historien imidlertid her. Ved et mærkeligt uheld på ranchen bliver han dræbt. En række metalobjekter regner ned over ranchen som projektiler, og et af dem rammer ham. Nu er det op til OJ at føre traditionen videre – med lidt hjælp fra lillesøsteren Emerald, der er langt mere udadvendt og god til at snakke for sin sag. Selv er OJ en tavs mand, der befinder sig bedst på en hesteryg i den tørre dal, hvor ranchen ligger.

Heldet synes ikke at tilsmile OJ. Det er småt med jobs, småt med penge, så han bliver nødt til at sælge hest efter hest til sin nabo, den tidligere barnestjerne Ricky ”Jupe” Park, som driver den lille forlystelsespark Jupiters Claim som en familievenlig western/minebyoplevelse. Selv om filmindustrien har glemt Ricky, da han ikke længere var en nuttet dreng (og efter en traumatiserende oplevelse på den tv-serie, der gjorde ham berømt), så har han ikke glemt filmindustrien. Han hæger om minderne, viser gerne sin samling af memorabilia frem, og håber gerne på sine børns succes i branchen. Eller endnu bedre; et bragende comeback til Ricky selv.
 
Film- og Kinoteknik

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

Hvad CinemaScope Byder på

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Hvad er VistaVision?

Biografpremierer i Danmark 1911 - 2020

Biografer på biografmuseet.dk


Biograferne i København 1904 – 2020

Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Biografmuseets biografhistoriske kalender. Vigtige datoer og begivenheder i biografhistorien

 
Fotograf Hoyte van Hoytema bag et IMAX 65mm kamera på "NOPE" settet. Omtrent 40% af "NOPE" er fotograferet på 65mm film i IMAX formatet, og resten i Panavision System 65. Glen Wilson/Universal Pictures

OJ opdager, at noget skræmmer hestene på ranchen. Emerald oplever det også, og hun får ham til at investere i nye overvågningskameraer. Ekspedienten hos Fry’s Electronics, Angel Torres, er meget nysgerrig efter at høre, hvad der skal overvåges på en ranch midt i ingenting. Da han kommer på besøg for at hjælpe med installationen, fortsætter han med at spørge nysgerrigt ind til projektet. For hvad OJ og Emerald synes at have set ud af øjenkrogen, men aldrig er sikre på, hvad er … er måske værd at kigge nærmere på. Og få et klart billede af.

De mystiske hændelser fortsætter. Overvågningskameraet fanger imidlertid ikke noget. Hver gang, der sker noget, går alle elektriske maskiner nemlig i stå. Men så dukker Angel op. Han har tilladt sig at linke kameraerne til sin egen skærm, og han har set noget. Når man kigger ud over dalen med ranchen på en helt fredelig hverdag, så får man øje på de smukke skyformationer. Der er bare én skyformation, der aldrig forandrer sig. Det er meteorologisk umuligt, og konklusionen er entydig: skyen gemmer en UFO, der er skyld i de mystiske hændelser.

OJ, Emerald og Angel er tæt nok på filmindustrien til at indse, hvad ubestridelige optagelser af en UFO, UAP, eller hvad man nu vil kalde disse aliens, er en guldgrube, der kan betyde rigdom og berømmelse til dem alle. Uanset farerne, for den mærkelige flyvende genstand lader ikke til bare at observere. Den har snarere territorial adfærd som et rovdyr – og samme appetit.
 
 

Vi er ikke Alene

 
En sød rynket ven fra rummet, en højere intelligens, som kan tage os i hånden i udforskningen af det uendelige univers. Eller noget helt andet, som vi end ikke drømmer om i vores værste mareridt. Instruktøren Jordan Peele, der stod bag ”Get Out” og ”Us”, driller igen sit publikum ved at lege med forventningerne. Og måske vil han også få os til at tænke med UFO-gyseren ”Nope”.

- Jeg havde den her idé om at skabe Den Store Amerikanske UFO-film – en flyvende-tallerkengyserfilm., siger instruktøren Jordan Peele om udgangspunktet for ”Nope”. – Og ikke bare en flyvende tallerken gyser, men flyvende tallerken gyseren over dem alle.

- Det er en svær genre og ikke nem at få til at fungere på grund af det store lærred, man tager i brug: himlen. ”Nærkontakt af tredje grad” har været en stor inspiration for mig i sit format og sin vision og, mere end noget andet, i Steven Spielbergs evne til at få os
til at føle, at vi står over for noget fra en anden verden. Det er den oplevelse, jeg også gerne vil give.

- Inden for den genre tillægger vi gerne en overlegen fremmed civilisation en masse vidunderlige hensigter, men hvad nu hvis sandheden er meget mere enkel og meget mørkere, end vi overhovedet kan begynde at forestille os?

En film om film

Samtidig foregår ”Nope” ikke i et ingenmandsland. Den er meget specifikt placeret i det sydlige Californien

– tæt ved filmindustrien:

- En del af filmens DNA er, at vi sætter fokus på vores behov for at stå i rampelyset, siger Peele. – Og det, der sker, når der er penge på spil, er, at nogen udnytter noget, der burde være rent og naturligt.

Deri ligger der en kritik af filmindustrien (samtidig med at filmen også hylder traditionerne), hvor der sættes fokus på alle de mennesker i baggrunden, der får maskineriet til at køre. Dem, som i branchesproget betegnes som ”below-the-line” holdet. Derudover er der et hip til industriens brug-og-smid-væk-kultur – ikke mindst af børneskuespillere, som bliver trukket frem i rampelyset, og dumpet i mørket, når de ikke er populære mere.

- ”Nope” handler også om behovet for at blive set eller – som udtrykket lyder – ”pics or it never happened”. Den handler om rampelyset og vores behov for at stå i rampelyset og det faktum, at det tiltrækker os så myg om en lampe. Men altså også om vores behov for at blive set af andre og blive anerkendt for, hvem vi er, og hvad vi er.

- På en måde udtrykker OJ og Emerald to sider af min egen personlighed, fortsætter instruktøren.

– På den ene side er jeg et privat menneske. Tanken om at en masse mennesker kigger på mig på samme tid er skræmmende – som den er for de fleste. På den anden side har jeg valgt en karriere, hvor jeg bliver nødt til at udstille mig for alle.

Det er også farvefilm

Som sædvanlig i Jordan Peeles film spiller hudfarve også en rolle. Hollywoods historie på det punkt spiller også ind. Historien i filmen om Eadweard Muybridge og hans kronofotografi med 18 billeder af en galopperende hest er ganske rigtig. Fotografierne, der er en primitiv forløber for filmens levende billeder. indgår i National Gallery of Art i Washington. Og hvor både hestens navn og navnet på ejeren er kendt, så er der ingen optegnelser af, hvem den sorte jockey er.

- Filmen handler ikke om race som sådan, men race-aspektet spiller sammen med temaerne om behovet for at stille sig i rampelyset og om udnyttelse. Derudover er det en film, der nok ikke kunne være lavet for bare fem år siden i og med, at det er en original historie med farvede skuespillere, en farvet instruktør, et stort budget og en masse vanvittige indfald.

De vanvittige indfald kommer med genren. Og Jordan Peele og hans faste producer Ian Cooper elsker genrefilm:

- Jeg elsker genrefilm, fordi der er nogle forventninger. Det er nogle retningslinjer eller regler, som man kan bruge til at fortælle visse historier med og opnå en vis følelsesmæssig respons, siger Peele.

– Som publikum skaber vi visse forventninger, som hjælper os med at forstå, hvad det er for en film, vi nu skal se.

- Det igen giver os en mulighed for at dreje det. Lige som man tænker, at nu skal man blive bange, så sker der noget, der får en til at grine. Når du forventer noget, som skal være morsomt, så får du noget, som måske får dig til at græde. Ved på den måde at undergrave genren ender vi med, at stå med en film, som ikke helt lader sig kategorisere.
 
 

Det Næste Store Fænomen

 
Daniel Kaluuya som OJ Haywood

Det er Hollywood-drømmen:

At være det næste store fænomen, at være den, der bliver inviteret til alle talkshows, den, der får alle de fede jobs tilbudt. Det gælder uanset om det er som skuespiller og instruktør eller som fotograf, stuntman, koreograf eller dyretræner. Som OJ Haywood og alle de andre i ”Nope”.

Den centrale rolle som OJ passede på sin vis meget godt til Daniel Kaluuya, der sagtens kan være den stille type, men …

- Jeg elsker, hvor stille OJ er, siger skuespilleren. – Jeg er selv ofte stille, og kan sagtens lade være med at snakke. Så jeg elsker, at jeg har alle disse scener, hvor det bare er en mand, der tænker, en mand i sig selv.

- Jeg udnyttede det faktum, at Daniel i den grad er værd at se på, siger instruktøren Jordan Peele, der tidligere arbejdede sammen med Kaluuya på ”Get Out”. – OJ er en mand af få ord, og jeg ved at Daniel er en af den slags skuespillere, som ikke har brug for ord for at kunne tale. I de tavse øjeblikke trækker han publikum endnu dybere ind i historien.

En cowboy uden hest

Men der var et men:

- Jeg vidste egentlig ikke noget om ridning på forhånd, fortæller Kaluuya. – Jeg havde mindre end en måned til at lære det. Men jeg vidste, hvad jeg ledte efter, for nøglen til OJ er hans tætte forbindelse med hestene. De er hans venner. Jeg vidste, jeg blev nødt til at forstå deres liv på et dybere plan for at forstå, hvordan han ser sig selv gennem deres øjne.

Selv om de er meget forskellige, så er der en slags symbiose mellem OJ og søsteren Emerald. Hun spilles af Keke Palmer, hvis historie med Jordan Peele går mere end 10 år tilbage til tv-showet ”Key & Peele”, hvor Palmer gæsteoptrådte i en sketch.

- Emerald er en rolle af den slags, som det næsten kun er mænd, der får lov til at spille, bemærker hun.

– Hun er cool, hun er frygtløs. Hun tager ikke sig selv frygteligt seriøst, men samtidig har hun kant.

Behovet for at blive set

- Samtidig er hun helt besat af de sociale medier og det at være influencer, hvilket er et vigtigt tema i filmen i den forstand, at vi jager ydre anerkendelse.

- For mig handler filmen om at jagte efter noget uden for sig selv i en sådan grad, at man først alt for sent indser, hvad man allerede har. Om det nu er at blive involveret i, hvad der nu fylder nyhederne, eller at blive vildt opslugt af ens karriere, så er det noget, vi alle gør. Vi er som natsværmere omkring en lampe. Vi ved godt, at vi ikke behøver søge mod lyset, men på en eller anden måde har vi mistet selvkontrollen til at modstå det.

Berømmelsens pris

Denne søgen mod lyset – rampelyset – er endnu mere tydelig i figuren Ricky ”Jupe” Park. Hans lille temapark, ”Jupiters Claim”, baseret på det californiske gold rush, er opkaldt efter en birolle, han har spillet i en berømt film. Den blev startskuddet til en karriere som barnestjerne i en tv-serie i 90’erne.

- Berømmelse kan – især for børn, som er for unge til rigtig at have fundet sig selv – være en identitet, som de klynger sig til, siger Steven Yeun, der spiller Ricky. – Faren er, at de bliver en sammenblanding af alle andres forventninger til dem.

- Den følelse af at leve et liv, som er blevet skabt af andre menneskers forventninger eller projektioner af, hvem du er, er noget, som gennemsyrer vores kultur i øjeblikket, fortsætter han. – Vi er alle med på internettet, vi er alle med på de sociale medier, og mange af os skaber offentlige personaer, der former andres opfattelse af os, men også hvordan vi ser os selv, og vi er nu ved at blive klar over, hvad det gør ved os.
 
 

Medvirkende & Produktionshold

 
Fotograf Hoyte van Hoytema og Instruktør Jordan Peele med IMAX 65mm kamera på "NOPE" sttet. Glen Wilson/Universal Pictures

I rollerne


OJ Haywood (Daniel Kaluuya),  Emerald Haywood (Keke Palmer), Ricky ”Jupe” Park (Steven Yeun), Antlers Holst (Michael Wincott), Angel Torres (Brandon Perea) & Otis Haywood Sr (Keith David)

Instruktion og manuskript: Jordan Peele. Producers: Jordan Peele & Ian Cooper. Executive producers: Robert Graf & Win Rosenfeld. Fotograf: Hoyte van Hoytema. Klip: Nicholas Monsour. Musik: Michael Abels.

Spilletid: 2 t 15 min. Format: Optaget i IMAX 65mm & Panavision System 65. Originaltitel: Nope. Censur: T.o. børn fra 15 år. Premiere: 18.08.2022.
 
 

Kort om filmen "NOPE"

 
OJ Haywood har problemer med økonomien på sin ranch, hvor han opdrætter heste, der opfylder de specielle krav, som filmindustrien stiller. Han har arvet ranchen efter sin far, som var lidt af en legende i industrien, men OJ er en stille mand, så det er hans søster, Emerald, der må tage det udadvendte arbejde over for kunderne. Lige nu går det så dårligt, at OJ må sælge heste til western-oplevelses-byen ved siden af, der ejes af den tidligere barnestjerne Ricky ”Jupe” Park. Men så opdager OJ og Emerald noget, der måske kan blive deres redning. For når hestene om natten bliver urolige, skyldes det et underligt fænomen på himlen. Sammen med Angel, ekspedienten, der har installeret deres overvågningskameraer, bliver de mere og mere overbeviste om, at der er tale om en UFO. Og en ubestridelig filmoptagelse af nærkontakt med en UFO vil sikre dem både penge og berømmelse – hvis de ellers kan få deres elektronik til at fungere, når den flyvende tallerken viser sig. På den anden side … måske er der ting, som man skal holde sig fra at tage nærbilleder af!

Jordan Peele, der gav os ”Get Out” og ”Us” skaber endnu et gys med ”Nope”, som imidlertid også blander science fiction ind fortællingen samt en masse referencer til filmindustrien og til vores besættelse af at opnå berømmelse. Om ikke andet så på nettet. Daniel Kaluuya spiller den stille OJ, hvis forståelse for sine heste bliver en nøgle til at forstå fænomenet. Keke Palmer er hans handlekraftige søster, og Brandon Perea spiller den lidt UFO-besatte. Som barnestjernen Ricky, der også håber på et comeback, ses Steven Yeun.
 
 

The Cinematography
Universal Pictures, Production Notes

 
Hoyte van Hoytema and Jordan Peele on the set of “Nope.” Glen Wilson/Universal Pictures

For the cinematography of Nope, the filmmakers enlisted Academy Award® nominated Director of Photography Hoyte van Hoytema, whose work includes Christopher Nolan’s "Dunkirk" and "Tenet". One of the main challenges that van Hoytema and his team were faced with was filming the night sequences. “We had several scenes out in the valley at night, and the valley was so vast,” van Hoytema says. “It was surrounded by a ring of mountains, and ultimately, it was a non-lightable situation. Story-wise, it was very important that we felt the scope and the magnitude of that place, so we wanted to create nights that felt spacious, epic and grand and gave us the possibility to peer into the night. Yet at the same time, we didn’t want those nights to look fake in any way. It’s a classic problem that you have as a cinematographer filming in nature because there’s nothing around except for the moon, and cameras are not powerful enough to expose that very specific light. So, we started thinking about day-for-night, which is a technology that has been done forever in Hollywood to overcome these problems. Essentially, you put your actors at a very specific direction into the sun, preferably backlight them and then darken or blue your image so much and pretend that the sun is the moon, creating some sort of an illusion of night. But when we started looking at those options, we both were never entirely satisfied with the result. So, we started engineering, and we ended up building a day-for-night rig, if you will, which is a combination of a variety of cameras. And they’re all perfectly aligned without any parallax. And by putting those images together out of the variety of camera, which is an Alexa 65 with an infrared enabled chip, and with some help from some software, we could create pictures that felt very close to how we experienced night. And then after that was done, Guillaume Rocheron, our visual effects supervisor, took those images a slight step further. I think it looks fantastic—these incredible night shots with quite a big magnitude that I haven’t really seen before unless it’s pure CGI. But CGI never looks as close or as tactile as these images do.”
 
 
Jordan Peele credits van Hoytema with helping him realize a vision he wasn’t even sure could be created. “I set out to write a script that I didn’t care if it was possible to make,” Peele says. “That was this sort of dream. King Kong. The Wizard of Oz. You look at these movies that shouldn’t be possible but then they were achieved through technical ingenuity, persistence and collaboration. And Hoyte, he just never saw any of the limitations any other cinematographer would’ve seen. What he did in Nope is film history.”

• Before cinematographer Hoyte van Hotema joined the production, the filmmakers expected to use digital cameras. Once he joined, the decision was made to shoot on large-format 65mm and IMAX.
• Nearly 100 percent is shot on 65mm film. About 40 percent of the film is shot with IMAX cameras and remaining of the film is shot on Large Format [Panavision] System 65 millimeter, 5-perf film, with the exception of the 1997 sitcom footage which was shot on 35mm film, as would have been used at the time, and the hand-cranked 35mm camera that Holst uses in his abduction scene. The security footage depicted on the monitors was shot with Black Magic digital cameras.
• Four IMAX cameras were used in the making of Nope. Two of them are the standard MSMs which are workhorse cameras that can do 36 frames per second, and two of them are Mark IVs, which can do 48 frames.
• The production used the same IMAX camera that filmed "Everest".
• SCOTT SMITH, the IMAX technician who services all the cameras, adapted one of the IMAX Mark II cameras with a hand crank so that it could be used as an important script element in the movie—a camera that didn’t require electricity. The hand-cranked IMAX camera could operate at about 3 or 4 frames per second.
• The IMAX camera that was adapted with a hand crank was one of the IMAX cameras that filmed outer space aboard the space shuttle.
• “When you're shooting on IMAX, you just know you’re doing something cinematically special,” Peele says. “There’s nothing like going to an IMAX theater and seeing something that was shot for IMAX and all the care that’s put into that and the full immersion that it promotes. I mean, you’re in there and the image is so overwhelming that it actually just replaces your vision. It doesn’t feel like you’re up in this big screen; it feels like you’re there. And that was my key with this movie: I wanted immersion, that awe and fear and wonder we all have from when we were kids.”
 
 
  
  
  
Gå: tilbage - op
Opdateret søndag, 07 august 2022 15:41:32