biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

2001 Jagten på den forsvundne filmkopi

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Lars Borberg, Aalborg Søndags Stiftstidende, 19. april 1987. Forberedt for biografmuseet.dk af Anders M Olsson, Sverige. Gengivet med tilladelse fra Lars Borberg & Lars Jespersen, nordjyske.dk i anledning af Biffen's 25 års jubilæum, 2. april 2014. Dato: 22.01.2014
Stanley Kubrick skrev filmhistorie med sin "Rumrejsen år 2001" for 20 år siden. Den var et opus for 70mm Cinerama-format, og sådan skal den vises og opleves.

AALBORG: Den lille, stædige Biografen i Nørresundby har noget, ingen anden bif i Aalborg har: Udstyr til at vise de store 70mm spillefilm i originalformatet.

Biografen har også noget andet: Orla.

Orla Nielsen er filmfotograf. I Biografen er han chefoperatør, universalgeni og indpisker af den hårde, kunstneriske linie.

Orla har også noget. En blød plet. Den hedder "2001 - A Space Odyssey" – eller "Rumrejsen år 2001", Stanley Kubricks banebrydende, visionære mesterværk af en rumfilm fra 1968.

Når man kobler de tre elementer sammen: Biografens 70mm udstyr. Orla Nielsens lidenskab. Og så filmen selv - så skulle der kunne ske noget.

F. eks. noget så ekstravagant som en repremiere på "2001" - i originalt format, kørt på det udstyr, den er skabt til, med tonehoveder til alle seks lydspor og det hele. En filmoplevelse fuldkommen som dengang i 1968.

Det talte de så om i Biografen.

Der var et enkelt men.

Man har længe i branchen kendt til, at der for 3-4 år siden foregik en hidsig oprydning på et stort filmlager i København. Bl.a. gik det ud over to splinterny 70 mm kopier af "2001". De havde aldrig været vist. De fyldte for meget. Endestation: Vestforbrændingen.

Ikke nogen helt billig disposition: En 35mm kopi - normalformatet - koster ca. 32.000 kr. En 70mm kopi koster ca. 200.000.

Men kopierne var altså væk. Det gav plads på hylderne, for den fylder en del, rumrejsen. 140 kilo i ni store kassetter. Der skal mindst et VW-rugbrød til.

Og hvad gør man så med sin gode ide?
 
Læs mere her:

Biffen's 25-årige historie er udkommet i bogform

Det helt store format

70MM Film Event i Biffen, Aalborg 26. april 2014

Biffen på Biografmuseet

Til Frankrig efter ønskefilmen

Biografen, Nørresundby

Internet link:


biffen.eu
nordjyske.dk

2001:
wiki.de
wiki.com

 
Den menneskelige hovedperson i "2001", astronauten Dave, på vej til Jupiter mod et gådefuldt signal. Han spilles af Keir Dullea. MGM 1968

Tænker sig om.

Det var udelukket at vise filmen i en af de mindre kopier. Det er ikke det billede, Kubrick skabte. Ikke den lyd, den fylde, den skarphed.

Så der var sådan set kun én mulighed. At finde en af de originale kopier fra dengang i 68.

Det satte Orla sig så for. Han sendte sit signal ud i den underskov af operatører, fotografer, studerende og almindelige freaks, der befolker branchens mellemlag og undergrund. Og fik svar tilbage.

Han havde ret i sin fornemmelse: At den fandtes. Der var bare det ved det, at den ikke var hel.

Faktisk var den meget lidt hel. Eller for at sige det, som det var: Den var spredt ud på en halv snes biografer i hele landet. Som prøve-materiale til justering af de sidste eksisterende 70mm maskiner.

Så gik filmselskabet i gang med at samle stumperne ind. Udlejning og distribution er et stort bureaukrati med rødder langt ned i tiden. Det kan føles tungt i det daglige. Men det er effektivt.

14 dage efter lå der ni umage kassetter med en totalvægt tæt på de 150 kilo og ventede på Orla på banegården.

Resten var puslespil.

Hjemme i Orlas kælder, hvor han har, om ikke 70mm udstyr, så i hvert fald værktøj og apparater til at komme et stykke vej.
 
 
Et fund på Månen: Menneskets første møde med beviset for intelligens udenfor Jorden. MGM 1968

Det var så bare at rulle sig igennem de 4090 meter film. Og måle op undervejs. For det skulle der være, hvis den var komplet. Og det måtte foregå i hånden. Over et lysbord. For der var mange stumper, og rækkefølgen skulle være korrekt.

Tekstnings-manuskriptet fra dengang, filmen blev tekst-kopieret på dansk første gang, blev hans bibel i de nætter. Den var en god nøgle til rækkefølgen.

Og så skulle det hele jo også samles og monteres på de store spoler til Biografen, gøres klar - og prøvekøres.

Det tog 14 nætter. De føltes som 1001. Et par ekstra stumper indløb undervejs. Da de satte filmen på maskinerne i operatørrummet over Biografen en søndag formiddag først i april manglede der kun knap et par meter. Allersidst i filmen i det afsluttende panorama, hvor "rumbabyen" betragter Jordens skyhvide kugle.

For en ordens skyld bad Orla Nielsen også selskabet efterlyse den stump. Men han gik med til, at filmen kunne premiere-sættes, også selvom den skulle være fem sekunder kortere, end Kubrick havde tænkt sig.

Sidste søndag eftermiddag kunne man hente sig en fem timers dobbelt-oplevelse, hvis det var det man havde lyst til: "Rumrejsen år 2001", to timer og 40 minutter. Og efter en pause: "2010 - den anden rumrejse", Peter Hyams' efterfølger til Kubrick's originale værk. Den er bygget på Arthur C. Clarkes fortsættelse af den roman, han skrev på grundlag af sit og Kubricks fælles filmmanuskript til "2001".
 
 
Månefærgen lander rutinemæssigt i den amerikanske sektor af den koloniserede jordmåne. Året er 1999. I baggrunden går Jorden ned. MGM 1968

Det skete.

Sidste søndag eftermiddag kunne man hente sig en fem timers dobbelt-oplevelse, hvis det var det man havde lyst til: "Rumrejsen år 2001", 2 timer og 40 minutter. Og efter en pause: "2010 - den anden rumrejse", Peter Hyam's efterfølger til Kubrick's originale værk. Den er bygget på Arthur C. Clarke's fortsættelse af den roman, han skrev på grundlag af sit og Kubrick's fælles filmmanuskript til "2001".

Orla Nielsen ville næppe anbefale dobbelt-oplevelsen. Den første er et skelsættende kunstværk. Den anden er en ganske almindelig amerikansk rum-action-film, der bare suger substans af forgængeren. Men begge er i 70mm. Og sammenligningen er ganske interessant.

Som en 15-årig publikummer til begge film observerede efter de to lange rejser på lærredet:

- Den anden var nu den mest spændende. Men det var godt, man havde set den første inden. Så forstod man nok bedre, hvad meningen var med det hele.

Og om den første, "2001":

- Det er nu alligevel fantastisk, at de kunne lave sådan en film helt tilbage i 1968.
 
 

De gale for enden af broen
Film skal være kunst og illusionen komplet

 
Peter Svendsen: biograferne kan yde en total filmoplevelse. MGM 1968

AALBORG: Når store kunstnere skaber film i et bestemt format, skal de også vises i det format. Hvem ville finde på at beskære en malers arbejder i siderne. Eller forkorte et litterært nøgleværk?

Derfor besluttede folkene bag Biografen i Nørresundby at slå til, selvom løse penge ikke var det, de havde mest af, da en stor Københavnerbiograf for nogle år siden solgte ud: Et komplet sæt 70mm maskiner.

De står nu i operatørrummet og oplever kun sjældent at blive brugt til deres fulde ydeevne. Der er få 70mm-film i omløb. Men det hænder. F. eks. "Rumrejsen år 2001" - og efterfølgeren "2010", der vises som dobbelt eftermiddagsprogram i dag og i morgen. Næste søndag, 26. april, er det Viscontis "Leoparden".

- "Leoparden" viser vi dagen efter, at tv har vist den. Og det er meget bevidst. Man kan nemlig ikke vise 70mm i tv. Skærmen er i det såkaldte normal-format, 1:1,33. 70mm er Cinerama-formatet, 1:2,21. Man får altså knap halvdelen af billedet med, hvis hele tv-skærmen skal udfyldes. Hvis man vælger at lægge sort bund i billedet kan man komme lidt nærmere. Men fuldt format er så godt som umuligt på tv, siger den daglige leder af Biografen, Peter Svendsen.

Biografen viser derfor filmen som et eksempel på, hvor stor forskellen er mellem bif og tv. Det kan også bruges i kampen mod video, der er om muligt endnu skarpere.

- Vi måler op på tv-skærmen lørdag eftermiddag, hvor stort procent-tabet er i "Leoparden" - og så giver vi en tilsvarende rabat på billetterne søndag, siger han.

I biografbranchen betragtes han og hans ligestillede som halvgale fantaster, der holder fanen højt, selvom de forlængst har sluppet jorden med begge ben. Men i den lille biograf "på den anden side af broen" betragter man det som en krig, der skal føres.
 
 
Orla Nielsen: gennem 4090 meter rumrejse - i hånden. MGM 1968

- Vi skal leve af at tilbyde publikum det ekstraordinære. Ekstraordinært gode film - kvalitativt, psykologisk, billedmæssigt. Vi betragter film som kunst, og vi behandler dem som kunst. Men vi betragter dem også som film - vi ved, film er illusion. Og så skal vi gøre illusionen så god som muligt. Perfekt lyd, perfekt billede, perfekte oplevelsesvilkår. Og når Stanley Kubrick forlanger en bestemt musik spillet som ouverture til sin rumrejse, før filmen begynder - og efter reklamerne - så spiller vi den, som han forlanger det. Han er kunstneren. Vi er formidlerne, siger biograflederen.

70mm formatet er et godt eksempel på filmbranchens krig mod tv. Den kamp blev erkendt i USA allerede i 50'erne. Da udviklede branchen de store formater som et modtræk - en oplevelsesform, tv ikke kunne gøre efter. Det kan enhver forvisse sig om ved at leje "2001" som video.

- Vi synes hele branchen burde satse mere på at gøre selve teater-visningen til en total-oplevelse af filmen. Det er her man kan få den totale illusion. Ikke ved tv-skærmen, siger han.

Nogle tager faktisk mod tilbudet, selvom vejen kan synes trang ind imellem. Til "2001" og "2010" sidste søndag kom tæt på 70 mennesker som gerne ville opleve billede og lyd som det så ud fra Kubricks hånd. Og det fik de. På nær en lille mislyd, ingen opdagede.

En urenhed i lydsporet på en spole, der et sted engang i løbet af de 20 år har stået for tæt på en magnet i en filmmaskine. Det høres som en dunken. Men det falder i et lydbillede af alarmsignaler fra en løbsk computer. Og hvem kan sige, om sådan en skal dunke eller ej.
 
 
   
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:16:34