biografmuseet.dk
Forord | Søg | Kontakt
Skriv din historie

Danmarks Biografer
Oversigt
Stoleplaner
Litteratur
Biografkalender
Lærredstørrelser

Roadshow
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido
Folketeatret


Store Filmformater

70mm Film
Todd-AO / Cinespace 70
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
CineMiracle
Sovscope 70
Super Technirama
Cinerama
Dimension 150
Cinema 180
SHOWSCAN
IMAX Dome
Motion Master

Nyt på biografmuseet

2016 | 2015 | 2014
2013 | 2012 | 2011
2010 | 2009 | 2008
Nyhedsarkiv

Bibliotek
Interview mm.
Film- og Kinoteknik
Filmfestival
Det Store Udland
Sensurround
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

eXTReMe Tracker

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com

 

Tredobbelt CD soundtrack premiere på musikken til de første syv "Olsen Banden" film
Resumé af receptionen 8. December 2016 i Cinemateket, København

Tilbage til forsiden
Skrevet og fotograferet af: Thomas Hauerslev Dato: 11.12.2016
Jesper Hansen, Plantsound.net præsenterer den 3-dobbelte CD boks med musikken fra de syv første Olsen Banden film.

Torsdag aften den 8. december 2016 lagde Cinemateket's bibliotek i København lokaler til en meget spændende reception. For første gang i næsten 50 år, er lydsporet til Olsen Banden filmene blevet udgivet, så fans af musikken kan høre det igen. Musikken har med andre ord aldrig været udgivet før, hverken på vinyl LP, spolebånd, casettebånd eller CD.

Musikken er nu tilgængelig takkket være Jesper Hansens's utrættelige søgen efter de klassiske strofer, og findes nu på en flot 3-dobbelt CD.

Interessen for musikken har været der længe, men det var først efter udgivelsen af Bent Fabricius-Bjerre's musik til "Bjergkøbeing Grand Prix" i 2015, at Jesper Hansen begyndte at lede efter efter lydbåndene til Olsen Banden. Musikken har i årevis været gemt på magnetbånd i nogle papkasser på et lager i Skovlunde vest for København. Hos Nordisk Film, der producerede filmene, var man heller ikke klar over om de overhovedet eksisterede længere. De hældte mest til, at de var blevet brændt for længst.

Da filmene blev produceret, blev de vigtige negativer og lydbånd anbragt i metalkasser, og derefter lagt på lager. Disse lydbånd kan være i en meget dårlig kvalitet idag, de de ofte angribes af det, der populært kaldes for "eddikesyresyndromet" - en kemisk process, der nedbryder filmmateriale, og samtidigt udvikler en stærk lugt af eddike. De angrebne lydbånd kan bages i en ovn, hvor de varmes op, og man har efterfølgende 1 (en) chance til at få dem kopieret til et andet medie. Underlægningsmusikken blev dengang betragtet som brugsmusik, og ikke nær så vigtig, og istedet anbragt i papkasser. Disse bånd er stadig i fin stand, og kan afspilles - hvis man kan finde en maskine til dette format.
 
Læs mere her:

Galleri: "Olsen Banden" film 1-7, 3-CD soundtrack premiere i Cinemateket, København

Internet link:


plantsounds.net
facebook.com
Bent Fabricius-Bjerre

 
Køen var lang for at få CD boksen signeret af komponisten Bent Fabricius-Bjerre.

Denne udgivelse indeholder næsten al' filmmusikken fra de første 7 Olsen Bande film (1968 - 1975). Der er enkelte skæringer, eller cues, der ikke er med på CDerne, men som gratis kan downloades fra Plantsounds' hjemmeside. Jesper Hansen forsikrede publikummet om, at så snart denne CD udgivelse er betalt, går han i gang med at finde musikken fra de resterende Olsen Bande film. Da filmene har været eksporteret både til Norge og Tyskland, er der mulighed for, at han finde lydbåndene på andre lagre og arkiver, hvis han ikke kan finde dem i Danmark. Jesper Hansen er meget positiv. Som han siger, "at før de fandt de første syv, var alle enige om, at de slet ikke eksisterede længere."

Mange fans, der er vokset op med musikken, var mødt op i Cinemateket for at købe den fantastiske tre-dobbelte CD samt andre af Plantsound's udgivelser - f.eks. lydsporet til TV serien "Borgen". Interessen for Olsen Banden lydsporet, var så stor, at arrangementet løb tør for CDer, og måtte sende bud efter flere eksemplarer midt under receptionen, så der var nok til alle.
 
 
Filmoperatørkendissen Per "Tøffe" Nielsen fik besøg af Henning til venstre & Thomas til højre. Alle tre kollegaer fra en fjern fortid fra forskellige Nordisk Film biografer. 

Komponisten af musikken til Olsen Banden filmene Bent Fabricius-Bjerre var mødt op, og skrev autografer til alle, der var interesseret. Det var der mange der var, og køen ville ingen ende tage. Næsten en time tog det at signere nye CDere, og gamle Metronomeudgivelser. Alle fik et ord med på vejen, og Bent Fabricius-Bjerre stillede beredvilligt op til et utal af selfies med hans mange fans.

I anledning af udgivelsen viste Cinemateket den 7. film i serien "Olsen Banden på Sporet" fra 1975. Filmen blev vist på autentisk 35mm film. I operatørrummet stod Per "Tøffe" Nielsen klar med den to Victoria 5 maskiner og 6 ruller film. Kopien bar præg af at være fra premieren engang i 1970erne med masser af ridser og støv, men det tilføjede blot ekstra magi, og et strejf af autenticitet og nostalgi til hele aftenen. Cinemateket havde valgt netop denne film, i anledning af, af kommandoposten "Post Tårnet" (-, der spiller en central rolle i filmen) fornyligt er blevet reddet fra nedrivning, og flyttet til Gedser remise, hvor den bliver sat i stand til glæde for alle Olsen Banden fans i bl.a. Tyskland og Danmark.
 
 
Før filmen, interviewede Brian Iskov Jesper Hansen og Bent Fabricius-Bjerre om oplevelserne med de nyudgivne soundtracks.

Før filmen begyndte, stillede journalist Bian Iskov spørgsmål til Jesper Hansen og Bent Fabricius-Bjerre om arbejdet med soundtracket eller lydsporet, som der jo hedder på dansk - både indspilningen og CD udgivelsen. Bent Fabricius-Bjerre var personligt meget glad for udgivelsen. Han havde ikke selv hørt musikken i næsten 50 år, men kunne genkende sin "håndskrift" i mange skæringer, som Jesper Hansen spillede for ham. Det har været en stor oplevelse for ham at høre det igen, og han er meget taknemmelig for det store arbejde, der er gjort for at få det gjort tilgængeligt. For det var gledet helt ud af hans bevisthed.

Bent Fabricius-Bjerre lagde ud med at fortælle en annekdote fra forleden, da han hørte en på gaden sige "Der går Bent Fabricius-Bjerre", hvorefter den anden svarede "Hvorherre bevares, lever han endnu?". Så var tonen sat, og publikum grinede. Han fortsatte med at fortælle, at filmene blev indspillet i april, maj og juni. Klippet i august, hvorefter der blev taget mål til musikken. Så havde han ca 14 dage til at skrive og indspille musikken, så den endelige film kunne få premiere til efterårsferien.
 
 
Bent Fabricius-Bjerre fortalte veloplagt, og med en vis nostalgi, om optagelserne af musikken til de klassiske film.

Erik Balling havde bedt om et ragtime-lignende tema til de tre bandemedlemmer. Ragtime var populært på den tid. Da det var færdigt sagde Erik Balling "Melodien er meget god, men det er for elegant. Det er jo tre lasaroner vi har med at gøre, så der skal være noget mere Nyhavn over det".

Så gik vi ned i Nyhavn 17, hvor Papa Bue spillede. Jeg inviterede dem med i studiet dagen efter hvor de spillede min melodi. De kunne ikke spille efter noder den gang, så jeg spillede den et par gange for dem. Så havde vi en hel dag, hvor de truttede den på alle mulige forskellige måder, og det blev egentlig grundlaget for musikken til Olsen Banden. Det blev altså Dixieland istedet for Ragtime. Siden da var det kun de bedste musikere, der spillede musikken, som Jesper Thilo, Niels Henning Ørsted Pedersen, Alex Riel og Canadieren Tommy Reilly.

I en af filmene sagde Balling "Her skal vi have en Chellokoncert af Mozart", da nogle penge er skjult i en chellokasse i et symfoniorkester. Det viste sig, at Mozart slet ikke havde skrevet en chellokoncert, og så siger Balling til mig "Så må du sgu skrive en selv". Det endte med at blive en chellosonate, og Jesper spillede den for mig forleden, og jeg syntes egentlig, "at det sgu godt kunne have været Mozart".

Publikum morede sig over Fabricius-Bjerre's annekdoter, der fortsatte med at fortælle om det store arbejde, det var den gang. Noderne blev bl.a. skrevet ud for alle musikerne af "Sømanden", der spillede med Teddy Petersen's orkester. I praksis var det slet ikke ham, men hans kone, der skrev noderne - og hun kunne ikke noder selv. "Sømanden" fortalte hende hvor prikkerne skulle være, og så lavede han selv de rigtige flag på papiret. "Sømanden" kunne godt lide portere, og en gang imellem gik det galt, kunne Jesper Hansen fortælle, for han havde set de originale noder på det Kongelig Bibliotek. På et enkelt ark havde han spildt porter, og skrevet "Undskyld Bent".

"Olsen Banden på Sporet" og hele arrangementet sluttede omtrent 21:15.
 
 
   
Gå: tilbage - op
Opdateret fredag, 16 december 2016 05:43:43