biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Esa Bio / Teater Bio, Esbjerg

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dk Dato: 17.06.2023
Det tidligerer ESA Bio indrettet som street food market. Juli 2023. Foto: Thomas Hauerslev

Esa Bio / Teater Bio
Kongensgade 34

Åbnet 21. november 1953
Lukket 31. maj 1986

På nær Biografteatret på Jærnbanehotellet nogle måneder i 1907 lader alle Esbjergs biografer frem til 1953 partout at skulle ligge på Kongensgade-strækningen, hvilket naturligvis gør det behageligt nemt for publikum at vælge og vrage. Esa Bio havde som provinsens da 5. største biograf intet at frygte, da man den 21. november 1953 kan slå op til enorm succes med Charlie Chaplins ”Rampelys”, den i Danmark evigt populære vagabond, der på sine ældre dage havde taget selv Buster Keaton med sig i denne hyldest til fortidens vaudeville. Filmen har haft danmarkspremiere halvanden måned forinden.

• Gå til galleri: Esbjerg Street Food, juli 2023
• Gå til ESA Bio Spøgelsesbiograf

Johannes Krogsgaard er direktør for Esa Bio, der er en sammentrækning af Esbjerg og Arbejderhøjskolen, som er ’Esahøj’-selskabets bevillingshaver på en grund erhvervet af kommunen, hvor ’Kontant-Jørgensen’ tidligere har haft til huse. Blandt konsortiets indehavere ses også byens viceborgmester. Den nye storbiograf med 700 pladser er kommet til verden, da der er givet tilladelse til at flytte fra Kino-Teatret i nr. 49, som i øvrigt var en ganske udmærket biograf. Denne overtog man i sin tid efter, man var blevet tvunget ud af Det Ny Teater i nr. 53, der trods navnet udelukkende viste film. Dengang i 1917 var det Socialdemokratiet, der havde bevillingen, hvis indtægter ved driften alle tilfaldt Arbejderhøjskolen, men på sigt blev driften blot overladt til skiftende direktører på vegne af denne. Ikke underligt kommer Esbjerg & Omegns nystartede skolebio-ordning også til at ligge i Esa Bio efter at være påbegyndt tilbage i februar i Kino-Teatret, hvis sal i øvrigt overtages af Kosmorama.
 
Læs mere her:

Galleri: Esbjerg Street Food, juli 2023

ESA Bio Spøgelsesbiograf

Strand Bio, Esbjerg

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
Esa Bio i ufuldstændig tegning over foyer 1953

Biografen er opført ved tegninger af arkitekterne Christensen & Engelstoft i samarbejde med lokalarkitekt Søttrup-Jensen, der har ledet bygningsarbejdet. Den store sal er opbygget i tidens populære terrasseform med opgang midt i salens sider med lækre stole overalt og et loft, som af akustiske hensyn er opdelt i store felter med kobberlamper, mens væggene er malet i afdæmpede grønne og røde farver. Gulvet er beklædt med et blødt, rødt linoleums-lignende stof, mens der i foryeren er sofaer og stole til de ventende gæster. Forhuset består af kontorer over foyeren, der strækker sig ind under salen, mens indgangspartiet mod gaden er flankeret af butikker på hver side. Det ellers store lærred udskiftes allerede i maj 1955 med et endnu større til widescreen, hvorved prosceniet forandres, mens foyeren bygges om i september, hvor billetsalget udvides betragteligt.

Samme år havde direktør Krogsgaard afholdt stor forpremiere på Carl Th. Dreyers nye mesterværk ”Ordet” fra Palladium-selskabet den 10. januar, som man fortsat handler med efter at have skiftet adresse. Egentlig skulle der havde været julepremiere, men filmen var ikke blevet færdig til tiden. Den blev en forrygende succes her i Esbjerg og det gør danmarkspremieren på ”Vi som går stjernevejen” med Birgitte Reimer og Ebbe Rode den 15. oktober 1956. Disse er blot eksempler på Esas succeshistorier, hvor man fra 1958 får kamp til stregen i form af den 20 pladser større Strand Bio, den nye kommunale biograf, der for første gang er placeret et pænt stykke væk ved Strandby Plads.
 
 
I november 1957 installeres to nye Zeiss-Ikon maskiner fra Bang & Olufsen til endnu en Chaplin-film, hvor ”En konge i New York” kommer til byen som den første i CinemaScope. Esa Bio handler med Constantin og Gefion Film, som giver biografen en række succeser også op gennem 1960’erne, bl.a. med danmarkspremiere på den fransk-italienske udgave af ”Greven af Monte Christo” fra 1961 med Louis Jourdan.

I den forbindelse er det mere end sjovt at nævne, at Constantin i produktionen af ”Harry og Kammertjeneren” med Osvald Helmuth og Ebbe Rode fra samme år har hyret biografdirektøren til en mindre rolle som teaterdirektør. Krogsgaard bliver så bidt af det, at han medvirker i seks film yderligere. Således kom Helmuth-filmen ”Afdøde længe leve” i 1965 med ’doktor’ Krogsgaard op i Esa, hvor den kreperede, før den 5½ uge steg op fra graven i København med ny titel.

Så gik det bedre med den franske ”Nøgen i sommernatten” i efteråret 1967, efterhånden som en brise af mere vovede titler skyllede ind over landet. I den boldgade nyder man fortsat godt af Palladium, der op gennem 1960’erne leverer danmarkspremierer fra udlandet med titler som ”Når synden trives”, ”Natten er min egen” og ”Elskovsleg”, men størst fornøjelse har man af selskabets danske titler som Soyas ”Sytten”, en for 1965 bunduartig sag med Ole Søltoft og Ghita Nørby. Derudover kunne Krogsgaard godt lide westerns og af dem var Palladium leveringsdygtig af en håndfuld premieretitler.

I 1966 har Esa succes med matinéforestillinger lørdag eftermiddag på stærkt seværdige film, biografen tidligere har haft glæde af, bl.a. ”Ordet”, så det er ikke den rene utugt alt sammen ej heller fra Palladium, selvom næsten alle premierer herfra i 1970’erne udgøres af sengekants-titler. Derudover handler man med United Artists og herfra var James Bond-filmene naturligvis som at genfinde guldhornene, hver gang der var premiere på en ny 007.
 
 
Esa Bio som Teater Bio 1982.

Da Krogsgaard i 1974 trækker sig tilbage i en alder af 72, bliver Lillian Borg direktør for Esa efter i en menneskealder at have været inspektør i Phønix, hvor også Esbjerg Teater holdt til, før hun de sidste par år havde overtaget direktørstolen. Nu på sine ældre dage koncentrerer hun sig om Esa. Esbjerg Teater havde alle dage været kommunens hjertebarn, hvor biografen fungerede som malkeko. Desværre måtte gamle Phønix snart indstille biografdriften. Det skete i foråret 1978, hvor Saga var kommet til året forinden med to sale om end helt ude i forstaden Sædding i forbindelse med det nye center. Teatret havde aldrig fungeret særlig godt omme bag Hotel Spangsberg, hvis store sal var opført helt tilbage i 1897. Det var nu ikke biografens skyld, den var dårligt nok opfundet og fandt først for alvor vej indenfor i 1916 og fremme i 1980 rives det hele ned.

Nu skulle det så gå ud over Esa (med undskyldning på forhånd til teaterfolket, som allerede var fraflyttet i 1973), da Esa i 1982 omdannes til også at fungere som levende teater med 521 pladser, mens navnet skifter til Teater Bio. I Lyngby nord for København var en tilsvarende ulykke ramlet ned over Rialto 2, der blev til Lyngby Teatret med en sørgelig forandring af salen til følge. Der var desværre ikke noget at gøre, idet kommunen havde overtaget driften i oktober 1981 primært med henblik på at skaffe husly for det atter hjemløse teater, hvor fru Borg med sit tidligere så glimrende kendskab på sin vis var den helt ideelle til det nu genoptagne partnerskab.

Den nye sal med større scenerum stod klar til indvielse den 29. oktober 1982, hvor både biografens publikum og direktricen i julen kunne glædes stærkt over Steven Spielbergs ”E.T.”. I 1983 blev Kosmorama bygget om til to sale, mens Strand Bio formerede sig til fem, men her i Esa ville kommunen slet ikke høre tale om det på grund af teaterhensynet. Det gik desværre som man kunne forvente. Med den efterhånden umulige gerning at fylde gamle Esa i bare nogenlunde tilfredsstillende grad, indstilles driften ved udgangen af maj 1986 – blot tre måneder før Kosmorama også lukker. Man har meldt sig ud af biografforeningen, men det er ikke ensbetydende med, at man ikke kan melde sig ind, som fru Borg forklarer – teatret holder ved og man har desuden en række seniorforestillinger i den kommende sæson, så endnu vises der film lidt sporadisk frem til foråret 1987. Til en begyndelse havde byrådet besluttet, at biografens midlertidige ophør af ordinære forestillinger skulle vare året ud, men det bliver permanent. Den sidste visning af ”Pot og pande” med Cheech & Chong kan der ikke have været mange til. Filmen havde haft danmarkspremiere 3½ år forinden.
 
 
Det tidligere ESA Bio indrettet som street food market. Juli 2023. Foto: Thomas Hauerslev

Biografudstyret blev længe stående i operatørrummet, mens teatret fortsatte frem til 2006. Det indretter sig siden i Musikhuset Esbjerg, der var opført i 1997 og i 2010 udvidet med en ny teatersal med plads til 471 tilskuere. På Kongensgade står teatersalen og forfalder, før der ud mod gaden indrettes galleri, mens Esbjerg Teater frem til 2018 fortsat skimtes på den store baldakin henover indgangen.

Samme år bygges teaterbiografen om til Esbjerg Street Food, hvor det rundbuede loft åbenbarer sig med indvielse den 2. maj 2018. En bar midt i det nye, åbne rum kaldes ”Rampelyset” i respekt for åbningsfilmen dengang for mange år siden. Var man særligt filmglad, kunne man også besøge restauranten ”La Bamba” eller med lidt god vilje komme ”Bag (jern)tæppet”. Blot et år senere brast drømmen, da markedet gik konkurs i juni 2019, men genåbnes senere opdelt i fem sektioner med ’den gamle theatersal’ som foretagendets hjerte med syv madboder og plads til 350 personer, i alt lige godt 700 – nøjagtig det antal, der kunne sidde i den store sal dengang i 1953.
 
 

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om ESA Bio Spøgelsesbiograf
 
 
   

• Gå til
Esa Bio / Teater Bio
 
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:14:37