biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Royal Cinema, Århus

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dkDato: 02.05.2024
Royal Cinema's placering den 22.07.2023, hvor Hotel Royal ligger idag. Foto: Thomas Hauerslev

Royal Cinema
Store Torv 4 (i dag Bispegade 1)

Åbnet 2. oktober 1973
Lukket 3. januar 1991

I marts 1972 lukker Hotel Royal, der i sin tid var åbnet som gæstgiveri i 1838 omkring Store Torv og Bispegade, dengang Bispegyde, med navn efter Kongens Gaard fra 1798, der tidligere lå på stedet. Hotellet er ombygget og udvides ved flere lejligheder også i højden, i 1912 endda ti år forsinket med en helt ny bygning tegnet af arkitekterne Eggert Achen og Thorkel Møller på halvdelen af stykket mellem Rosensgade og Bispegade i seks etager med 55 topmoderne værelser udstyret efter nutidens komfort, hvorefter Royal råder over nøjagtig det dobbelte antal, nemlig 110 – alle forsynet med telefon! Man må dog deles om 24 badeværelser. Mest interessant i forbindelse med den senere biograf indrettes bagved i gården en stilfuld palmehave med glaskuppelloft, der også kendes som marmorsalen med hyggelig terrasse til orkester beregnet på det absolut bedre borgerskab, sådan som hoteldirektør Christensen gennem flere år havde drømt om at skabe. Pudsigt nok var Thorkel Møller samme år 1912 hyret af A/S Fotorama til også at forestå indretningen af Kosmorama ovre på den anden side af Store Torv.

’Udviklingen var om ikke ventet så dog frygtet’, som Amtstidende skriver i november 1971 i forbindelse med annonceringen af den forestående lukning. Hotel Royal var tilbage i marts 1948 blevet købt af aktieselskabet Fotorama, der også havde opført og ejede byens Hotel Regina – hjemsted for kæmpebiografen af samme navn – men var gået hen og blevet et restaurations- og ejendomsselskab, hvori der fortsat også var biografer tilknyttet, man dog kun i mindre udstrækning havde indflydelse på som Biografen på hjørnet af Nørregade og Norsgade.

Sidst i 1960’erne er fabrikant Helmer Henriksen direktør og hovedaktionær, men har nu halvandet år forinden solgt aktiemajoriteten til Ejendomsselskabet Jarmershus i København på et tidspunkt, hvor Regina var nedlagt som hotel og nu er tiden også oprunden for gamle Royal. Fra Jarmershus iklæder advokat Herluf Cohn sig ny direktørrolle og har planer om via et hold engelske arkitekter at omdanne de royale omgivelser til et slags forlystelses- og servicecenter med gågade gennem stueplanet indeholdende butikker og café som fx i Palmehaven, mens der på de øvre etager kan etableres kontorer og formentlig også en slags fortsat hoteldrift. I første omgang afholdes henover tre dage i marts stor auktion over inventaret med alle sine guldspejle og den blanke marmor.

Marmorsalen bliver herefter kortvarigt til jazzrestaurant Royal Birdland, der i løbet af et år når at få besøg af så prominente navne som Duke Ellington og Count Basie. Herefter genåbnes hotellet, der stort set i sin eksisterende form blot tilføjes ny restaurant.

I oktober 1973 sker der så det fantastiske, at der i endnu et Fotorama-ejet foretagende atter skabes rammer omkring en biograf og faktisk ikke bare én men hele to, da Royal Cinema A-B åbnes af Edvard Betzer fra Park Teatret sammen med hans 26-årige søn, Mogens. Aftalen kommer på plads sidst i april, efter Jørgen Hoffman fra Astra har trukket sig ud af forhandlingerne.

Til indretningen låner Filminstituttet Betzer 450.000 kroner ud af et budget på to millioner, som ender i 2½. Royal-A i orange farver får 255 pladser og Royal-B 156 stole i turkis pragt, hvor 95cm mellem rækkerne ikke levner megen plads til bentøjet. Senere reduceres antallet af stole da også til hhv. 236 og 142. Princippet for indretningen, forklarer Betzer, er hentet fra Frankrig, men tydeligvis også inspireret af Henrik Sandbergs tilsvarende ABCinema på Rådhuspladsen i København, som var åbnet 23. april med hhv. 194 og 289 sæder i dennes respektive A og B sale, der akkurat som for Royals vedkommende er placeret i et hotel, Palace, som man dog ikke derovre har taget navn efter på grund af Palads på Axeltorv. I Royal er der dog som raffinement tæppe foran lærredet og en minimal scenekant med lyssætning i den store.

Men de to steder har endog rigtig meget tilfælles: Ikke blot salsformen for de to sæt tvillinger er nærmest identisk, i begge tilfælde er den store sal indrettet i en tildækket gård, hvor københavnerudgaven oprindelig var kendt som Marmorhaven også denne med levende musik. Lidt anderledes er Royal Cinemas indre foyer placeret i hotellets oprindelige sal fra 1913 midt i huset let hævet på en mezzanin med B-salen strækkende sig mod højre i tilstødende saloner. I København var det nærmest akkurat spejlvendt blot med den forskel, at A-salen lå på tværs. En fladtrykt kuppel-illusionen over den gamle palmehave bliver siddende som minde; siden indskydes et nyt plateau henover salen ved en senere indretning af restaurant Queens Garden fremme i 1984 (fra 2011 Royal Kitchen), der så atter får en rigtig glaskuppel over sig inde i den relativt store lysslugt.

Et fælles operatørrum placeres fritsvævende med fuldautomatiske kinomaskiner under to jernbjælker over foyerområdet med Royal-bar og Royal-kiosk, mens billetsalg finder sted indenfor til venstre i en forhal umiddelbart efter indgangspartiets mindre vestibule men god plads overalt og udsigt til ’filmilæggerens’ arbejde gennem glasvinduer oppe under loftet. I kælderen skal der være vise-vers hus i stil med Tivolis med folkesang og masser af fadøl samt discotek Tordenskjold for de yngre generationer og i stuen indrettes foruden Royal-pub umiddelbart til højre en restaurant yderligere. Arkitekt Gunnar Larsen tager vare på ombygningsplanerne, der er udset til at vare 3½ måned, men det tager dog henved fem at få biograferne gjort klar til åbning.

Også spilletiderne kopieres efter det nye, københavnske princip med som udgangspunkt ny forestilling hver time på skift i hver sal. Der skal som udgangspunkt vises seks daglige forestillinger i hver sal fra kl. 13, for hvorfor ikke lade maskinerne snurre, nu blot tre mennesker er tilstrækkeligt for at holde biograferne åbne, som Edvard Betzer forklarer. Vi vel heller ikke være filmprædikanter, men lade folk se, hvad de vil, uddyber han, hvorefter sluserne åbner sig for en af de mere interessante sammensætninger af programmer med modsatrettede oplevelser af nærmest enhver karakter – også den tvivlsomme.

Åbningen tirsdag den 2. oktober fejres med en danmarkspremiere helt for sig selv i Royal-B på ”Tyrkisk frugt” fra det amerikanske filmselskab Columbia, der har samlet den noget usædvanlige film op i Holland med Rutger Hauer i hovedrollen instrueret af den senere tilsvarende nok så berømte Paul Verhoeven. Da filmen i januar 1974 så kommer på plakaten i hovedstadens World Cinema, hedder den mere korrekt ”Tyrkisk konfekt”. I Royal-A vises ”Tabte horisonter” med Liv Ullman og Peter Finch, som egentlig også skulle have været en danmarkspremiere, hvis ikke der var opstået forsinkelse. Kulturminister Niels Matthiasen lægger vejen forbi på åbningsdagen.

Ugen derpå er der i anledning af den forestående efterårsferie atter danmarkspremiere mutters alene denne gang på den svenske børnefilm ”Alle tiders Kalle” efter Astrid Lindgrens roman distribueret af Mogens’ storebror, Just Betzers Panorama Film, mens Errol Flynn i gamle ”Robin Hood” hygger sig med de tyrkiske frugter i B-salen, før disse flyttes ud i Park. Royal Cinema er allerede kommet så godt fra start selv om eftermiddagen, at første forestilling begynder allerede kl. 11 og Betzer påtænker faktisk at fortsætte med de sene formiddagsforestillinger. Allerstørst disse første måneder får hårdtslående premieretitler som ”Stone Killer” med Charles Bronson og Bruce Lee ”I dragens kløer” de efterfølgende uger, hvor Betzer for overhovedet at på plads må sætte indtil flere aftalte århuspremierer op til kun at spille kl. 22 eller endnu senere. Fremme ved 2. juledag 1978 bydes vel helt naturligt i Royal på Anders Refns ”Slægten” med Jens Okking – denne både produceret og distribueret af Panorama.

I første omgang skiller Edvard Betzer sig af med Park i august 1974 for udelukkende at koncentrere sig om Royal, mens Mogens omvendt begynder at arbejde for nogle af konkurrenterne. Her til en start gælder det repertoiret i Aarhus Scala. Fra december 1976 og nogle få måneder frem driver han også Saga 1+2 i Trøjborgcentret akkurat mellem Royal og Park oppe i Risskov, ligesom han fremme i 1980 danner Plaza Film inspireret af broderen dog med et overvejende pornografisk repertoire og forskellige andre titler samlet op med venstre hånd.

Samme år er det store ønske at udvide Royal med tre nye sale i kælderen, men hertil får Edvard Betzer i før omgang afslag på grund af manglende antal parkeringspladser – et hensyn man havde taget i årtier til alle former for udvidelser og nybyggeri også i andre byer (og betyder oppe i Saga aflysning af en sal 3). Da tilladelsen så alligevel til syvende og sidst dukker op i juni kommer det med et krav om en slags straffebetaling på 240.000 kroner til kommunens ’parkeringsfond’. Da har junior indgået forpagtningsaftale med Fællesforeningen om driften af det gamle folketeater, der i forvejen rummede det efterspurgte antal sale og fars interesse kølnes en anelse på sønnens vegne. Arkadeplanen, som allerede rumsterede her i Royal tilbage i 1971, føres ud i livet ovre Regina fremme i 1985, men da er Fotorama ude af billedet efter konkurs i november 1981. For Hotel Royals vedkommende overtages det i 1983 af Jens Richard Pedersen og ved denne lejlighed kommer der alligevel skred i indretningen af tre nye biografsale i kælderen.

Sal C, D og E med hhv. 82, 70 og 44 pladser indvies mandag den 19. marts 1984, hvor der også graves ud i den gamle vinkælder, der bliver til restaurant Bispekælderen. På dette tidspunkt er sønnike (sammen med Christel Hammer, der ellers nok har sans for god PR) ude af Biocentret, hvor også han er gået ned med hele molevitten under samme tag, hvilket inkluderede såvel Plaza Film som en morskabshal fyldt med larmende spilleautomater i et aldeles mislykket koncept under navnet ’Burger-in’ kombineret foruden med en videoudlejningsforretning, som Betzer jr. selv i et interview tilbage i 1980 havde erklæret sig hunderæd for.

Far Edvard lod til at have haft bedre styr på sagerne, da han i sin tid solgte sin Park for at lægge alle kræfter i de royale sale, efter hans yngste søn fik udlængsel. Rigtig mange år senere er Mogens Betzer i december 1998 på banen igen med et helt nyt biografprojekt for Aarhus Midtby, men da allerede overhalet indenom af Mogens Steen Kruse og Kim Pedersen i CineCity. Snart kommer også CinemaxX på banen (udover Nordisk), hvilket endegyldigt lægger Betzers planer i graven.

Og apropos Mogens Steen Kruse, så er det netop ham, der overtager driften pr. 1. juli 1986 efter længe forinden at have aftalt overtagelse af Royal Cinema, når den gamle direktør vælger at trække sig tilbage, hvilket sker efter knap 44 års biograftjeneste. Kruse indleder sine royale eskapader med danmarkspremiere på ”Politiskolen 3” samme tre dage senere og holder godt fast i Warner-Metronome efter Kosmoramas lukning. Han synger rigtig gerne med på ”Pretty Woman” den 10. august 1990 rundt om i hele byen.

Allerede i 1988 kom det på at tale at nedlægge de tre beskedne kælderstørrelser og i stedet placere to nye i stuen med tilsammen cirka 120 sæder ved at inddrage lysgården til højre for B-salen, men dette projekt skrinlægges. I stedet lukker Royal Cinema helt og aldeles den 3. januar 1991. Rygterne havde allerede svirret i næsten fem år, at hoteldirektøren havde planer om noget helt andet og det seneste år specifikt, at det drejede sig om indretningen af et større spillekasino. Kruses lejemål løber imidlertid helt til udgangen af 1993, minder han gerne om, men smides en rigtig tung pose stakater på spillebordet, kunne han da godt føres på andre tanker. I virkeligheden var han ikke spor ulykkelig over at skille sig af med de håbløse sale efter nutidig standard, hvor kun den gamle marmorkugle var værd at samle på. ABCinema var lukket ved udgangen af marts 1989.

Sidste dag spilles kun i A og B, mens kælderen allerede er ved at blive rippet for stole og apparater. På programmet er Disney-tegnefilmen ”Den lille havfrue” og ”Far til fire i byen”, hvor lille Per forsat drømmer om ”Julebal i Nisseland”, mens der om aftenen er farligere sager på spil i ”Godfellas” og ”Leg med døden”. Ovre i Paradisgade priser man sig lykkelig over film som ”Under himlens dække”, der oprindelig tiltænkt Royal fremfor at risikere en kælder i stedet får premiere oppe i de højere luftlag den 18. januar. Bernardo Bertolucci er i øvrigt er en af direktør Uffe Sloth Andersens yndlingsinstruktører. Scorseses slemme ”Goodfellas” var da også kommet op i Paradis et par uger forinden og før da havde Lynchs ”Vilde hjerter” fundet vej, romancen var slet ikke udspillet. Den enes død, den andens brød.

Efter lukningen føres lokalerne nærmest helt tilbage til fortiden, hvor marmorsalen i den gamle palmehave genopstår omtrent som forud med sin let hævede terrasse som spillesal A i det nye Casino Royal (Royal Scandinavian Casino) den 15. maj 1991, mens hotellets oprindelige sal og senere biograffoyer bliver spillesal B. James Bond ville have elsket det! Selve B-salen i biografklæder forkortes og bliver til kasse og optællingsrum, i kælderen forandres de tre sale til personale- og omklædningsrum. Fremme i 1997 lægges kasinofoyeren sammen med hotellets og i 2002 foretages en større ombygning af hele stueetagen. Ud mod Store Torv ligner Hotel Royal sig selv som dengang i starten af 1900-tallet og den enorme baldakin fra kasinoets ekstravagante indvielse rager fortsat langt ud over Bispegade, hvor der engang var indgang til royal biograf. Herfra har hotellet i dag sin helt naturlige hovedindgang.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
  
  

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om
 
 
  
  

• Gå til
Royal Cinema, Århus
 
Gå: tilbage - op
Opdateret 04-05-2024