| |
En hel dag i selskab med 70mm film i
Biffen i Aalborg |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
Tommy Hald |
Dato:
30.04.2014 |
Tommy
Hald og Thomas Hauerslev. Foto Thomas Hauerslev
Først lidt om mig selv. Jeg begyndte at vise film i 1978 i Saga 1+2 i
Holstebro. Siden har jeg været operatør i forskellige biografer i
Nordjylland hvor jeg bor nu, og har siden 1995 været tilknyttet Pandrup
Kino. I dag er arbejdet frivilligt, og noget jeg gør ved siden af mit
arbejde som journalist på TV2/NORD.
3 ting slog mig i dagens løb under 70mm filmtræffet.
At 13 timer kunne gå så hurtigt. Første film gik i gang klokken 10 og
sidste film sluttede kort før klokken 23. Det er dæleme mange timer, men
det overraskede mig hvor hurtigt de gik. Selv om jeg havde set de to
film før, endda mange gange, også i 70mm, så slog det mig, hvor godt jeg
føler mig underholdt, når jeg ser 70mm film.
• Gå til 70MM Film Event i Biffen,
Aalborg 26. april 2014
• Gå til Galleri
Biffen's
70MM Event, 2014
Det der også slog mig under arrangementet var, at vi pludselig igen
begyndte at snakke om kopier. Var det en god eller en dårlig kopi vi
havde set. Den snak er for længst forstummet i den biograf hvor jeg til
daglig viser film. Eller viser film er vel for meget sagt. I
virkeligheden tjekker jeg, når jeg møder, om projektoren er væltet eller
stjålet i natten løb, og så holder jeg øje med om der er film på
lærredet undervejs. Det sidste er i virkeligheden det, der i dag er
lønnen ved mit arbejde, og faktisk er det det, der gør, at jeg har holdt
fast i branchen i alle de år. Derfor har jeg kunnet tilgive
digitaliseringen, for pludselig var billedet på det nye lærred skarpt og
ordentligt belyst og lyden var fantastisk, selv om jeg arbejdsmæssigt
var blevet funktionstømt som operatør. Jeg er bombet tilbage til min tid
som piccolo for mange år siden og skal kun rive billetter af og rydde op
i salen efter filmen. Men det gør ikke noget. For filmene – dem det hele
drejer sig om – bliver pludseligt præsenteret på en helt anden og bedre
måde.
Nå men tilbage til kopien. En kopi er i dag ikke en kopi, men en klon.
Den har et liv, fra den dag den bliver klonet til den dag den bliver
slettet på en server, men den forandrer sig ikke undervejs.
|
Læs mere her:
Biffen's 70MM Event, Galleri
70MM Film Event i Biffen, Aalborg 26.
april 2014
Oliver Todd Interview
Det helt store format
2001 Jagten på den forsvundne filmkopi
70mm Entusiast Johan Wolthuis Kommer til
Byen
Biffen på
Biografmuseet
|
Indgang
til bio A. Bemærk Todd-AO skiltet. Foto Thomas Hauerslev
En filmkopi derimod har et liv, fra den forlader laboratoriet, til den
til sidst bliver sendt til forbrænding. Undervejs får den ridser,
skrammer og støv på sig og det ses på lærredet. For 70mm film kan der
endvidere ske det, at lyde kan forsvinde eller nye lyde dukke op på
magnetlydsporet. En magnetlygte, placeret alt for længe på et
tallerkenbord, indspille for mange år siden en ny lyd på den danske kopi
af ”Rumrejsen år 2001”. En underlig lyd, som en dør der blev lukket med
en dump lyd, blev dengang gentagne gange afspillet i effektkanalen kort
før pausen i filmen. Jeg tog mig i at lytte efter, men den dumpe lyd af
døren var der ikke, for det her var en anden kopi, og derfor havde den
en anden historie. Den slags historier samler nutidens digitale kopier
ikke op. De forsætter deres perfekte - men kedelige liv - indtil de til
sidst bliver slettet.
Til sidst slog det mig at billeduroen var der igen. Da "West Side Story" foldede sig ud på det store buede lærred fik jeg øje på den. Den der
lille sitren i billedet. Ikke så meget at det forstyrrede, men lige
akkurat så meget at det fortalte mig, at det her en film, vi kigger på,
og ikke en digital kopi. Pludselig var jeg igen biografoperatør og sad
og glædede mig over at ridserne var så tynde (de bliver jo ikke
forstørret så meget i 70mm som de gør i 35mm), og så så jeg dem igen -
overkørselsmærkerne. I dag bruges de ikke til noget, men engang var de
vigtige. Engang sad jeg selv på en stol, i et operatørrum ved siden af
en Philips DP70 maskine. En maskine som var skarpladt med den næste
rulle 70mm film. Min finger hvilede på motorknappen og mit blik var
fæstnet på øverste højre hjørne af filmen nede i salen. Som man kigger
en slange i øjnene sad jeg og stirrede på hjørnet af lærredet. Bange for
at blinke, bange for at kigge væk for lige en ekstra gang at tjekke om
jeg havde husket at låse den øverste spole. I det hele taget bange for
at overse det lille mærke, og dermed misse overkørslen. Et stjålent blik
til den næsten tomme spole på den anden maskine – hvor hulan bliver det
mærke af? DER var det. Tryk på knappen. Tjekke at alt starter som det
skal. Flytte fingeren over til overkørselknappen. Kigge igen ned på
øverste højre hjørne af lærredet efter det næste mærke. Helt anderledes
rolig denne gang, for jeg ved lige præcis hvornår det kommer. I mit
højre øre kan jeg høre at maskinen kører som den skal og DER var det
andet mærke. Trykke på knappen og filmen og handlingen flytter ubemærket
over på den maskine jeg sidder ved. I lørdags kunne jeg tage det roligt,
og jeg behøvede ikke springe op fra stolen og fare op i operatørrummet,
da mærkerne dukkede op. Alligevel vækkede de minder – gode minder fra en
for mig svunden tid.
Tak for det.
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:15:40 |
|
|