| |
Historien om Widescreen |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
Thomas
Hauerslev |
Dato:
26.12.2024 |
Illustration
af princippet for Widescreen. "Thunder Bay" vises på et buet "Wide-Vision"
lærred. Filmen var var optaget i 1,37:1, og konverteret til 1,85:1 ved
at beskære billedet med en maskeplade i kinomaskinen.
Widescreen
er en fællesnævner for en gruppe af
35mm filmformater, der har et formatforhold, der er bredere end 1,33:1 og 1,37:1.
35mm film med 4 perforationer pr. billede, 1,33:1 (stumfilm) blev
standardiseret i 1909. 35mm standarden blev ændret til 1,37:1
(Academy)
i 1932, da der
blev gjort plads til et optisk lydspor ved siden af billedet.
Der er to hovedgrupper af brede filmformater. Widescreen hører
til gruppen af flade (flat) filmformater, i modsætning til anamorfotiske
filmformater som f.eks. CinemaScope (scope).
Ordet "widescreen" blev defineret som
udtryk
af Hollywood's filmselskaber i 1953.
Film fotograferet i formatforhold større end 1,37:1 har været anvendt siden de første film så dagens lys.
Et eksempel fra
1897 er "The Corbett-Fitzsimmons Fight", der blev fotograferet i
1,65:1 på 63mm film. Abel Gances "Napoleon" fra 1927 indeholdt 20
minutter i Triptych formatet på 3:1. Grandeur 70mm fra 1930
havde et formatforhold på 2:1.
Konverterer til widescreen
Cinerama's panoramalærred i 1952 markerede et vendepunkt for
præsentation af film i biografen. Større filmformat,
stereolyd og et bredt formatforhold, der
gav tilskuerne en hidtil ukendt fornemmelse af at være med i filmen. Filmproducenterne
så muligheden for at sælge flere billetter når deres film blev præsenteret
på et panoramalærred. Illusionen af virkelighed fungerede bedre på et
bredt lærred.
20th Century Fox demonstrerede CinemaScope i april 1953, imens andre
studier besluttede sig for et billigere alternativ der blev døbt
"widescreen". Filmproduktioner under optagelse i det daværende Academy format
1,37.1, blev konverteret så de passede til de nye widescreen formater,
og anvendelsen af
Academy formatet til biograffilm blev udfaset på mindre end fire måneder i første halvdel af 1953.
De nye widescreen formater fungerede alle sammen på samme måde. Ved at
reducere højden på 35mm billedet med nogle millimeter, og dernæst
projicere billedet med et objektiv med en kortere brændevidde kunne
billedet forstørres til widescreens nye proportioner på
2:1,
1,85:1, 1,75:1 og 1,66:1 osv. Et 35mm
billede i Academy formatet er 20,9 mm i bredden og 15,2 mm i højden, og
den tilsvarende billedhøjde i 1,85:1 er 11,3 mm. Forskellen er 3,9 mm og
betyder, at lærredets højde/breddeproportioner ændrer sig fra 6 x 8
meter i Academy formatet til 6 x 11 meter i widescreen.
• Gå til Demonstration af Widescreen
paa Fanø
• Gå til Da filmen fik format
• Gå til Stumfilm, Tonefilm og
nye Systemer
|
Læs
mere her:
Demonstration af Widescreen paa Fanø
Hvad CinemaScope Byder på
CinemaScope Efterårets revolutionerende
Filmnyhed
Udtalelser om CinemaScope-Demonstrationen
i København den 24. September 1953
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Forskellige formater
Studiernes konvertering til widescreenproduktion skete uden at blive enige om en fast standard. Således lagde MGM
sig op ad 1,75:1, Universal brugte 2:1 og 1,85, Columbia Pictures
1,85:1, Paramount Pictures producerede i 1,66:1. I Europa blev 1,66:1
fremherskende. I maj 1953 havde en af de første widescreen produktioner
premiere i USA. Det var Universal Pictures' "Torden-Bugten", der var optaget i Academy
formatet og konverteret til 1,85:1. Den første film fotograferet
i 1,85:1 var "The Stranger wore a gun", der havde premiere i juli 1953 i
USA. Widescreen blev demonstreret første gang i Danmark ved et
arrangement på Fanø den 10. august 1953.
Der var grundlæggende to måder at konvertere en film til widescreen. Laboratoriet
kunne dække toppen og bunden af billedet med en bredere sort
billedstreg på filmen (hård afmaskning), eller biografen kunne lade fremstille en smallere
maskeplade, der passede til de nye panoramaformater. Konvertering af
1,37:1 til f.eks 1,85:1 betød, at den originale billedkomposition som
fotografen og instruktøren havde forestillet sig, blev beskåret i
højden, og dermed fik filmen et andet udtryk end oprindeligt
tiltænkt.
Udvikling og forbedringer
Produktionsomlægning til widescreen og manglende standardisering af
formater betød at biograferne skulle bygges om, udskifte
lærredet, installerer flere højttalere og forstærkere, og indkøbe et sæt
objektiver og et sæt maskeplader til hvert enkelt widescreen format til
hver maskine i operatørrummet. En betragtelig udgift, der ikke var lige
populær blandt alle biografejerne.
I modsætning til Cinerama, var widescreen ikke noget stort filmformat.
Den store forstørrelse af et 35mm widescreen billede til biografens
panoramalærred skete på bekostning af billedkvaliteten. Et korrnet og uskarpt billede
gjorde det nødvendigt at udvikle større negativer for at
kunne fremstille bedre biografkopier. Inden for en kort årrække blev
der udviklet nye filmsystemer som f.eks CinemaScope (1953), VistaVision
(1954), Todd-AO (1955), Technirama (1956) og MGM Camera 65/Ultra
Panavision 70 (1957), IMAX (1970) og Super 35 i starten af 1980erne.
Sideløbende med kameraudvikling har Eastman Kodak mfl. også forbedret kvaliteten og lanceret finkornede negativ- og positivfilm.
|
|
Filmsproget flytter sig
De klassiske flade widescreen formater fra 1953 anvendes stadig i
filmproduktion, endda i flere formater og variationer end nogensinde
tidligere.
Academy formatet til biografbrug blev erstattet af widescreen i 1953,
men blev fortsat anvendt til TV produktioner indtil HDTV formatet 16:9
(1,78:1) blev introduceret. Der er eksempler på moderne film, der
er produceret i Academy formatet 1,37:1 som f.eks "Ida" (2014)
hvor det næsten kvadratiske billede understreger filmens udtryk i sort
hvide billeder.
"Oppenheimer" (2023), er optaget i en
kombination af IMAX (1,43:1) og Panavision System 65 (2,21:1). I IMAX
70mm versionen er 2,21:1 optagelserne "letterboxed" inde i IMAX billedet,
hvilket betyder at filmen har samme bredde, men højden skifter fra scene
til scene. Ændringen af formatet undervejs i en film er instruktørens
værktøj til at fortælle historien. I 70mm versionen, som blev vist i Danmark, er hele
filmen formateret i 2,21:1, hvilket betyder at IMAX scenerne er beskåret
i toppen og bunden. Skiftende formater i samme film stiller store krav
til fotografen's blik på matskiven. Fotografen skal sikre, at historie
kan fortælles i flere formater.
Moderne widescreen
16:9 widescreen, er i dag en global standard, der anvendes i filmkamerarer,
på computerskærme og i smartphones. På smartphones er det populært at
filme i det lodrette "tall screen" format (1:2), der er det modsatte af
widescreen. 1:2 passer ikke til biografens
lærreder eller TVs 16:9 format. En metode til
at sikre at det oprindelige visuelle udtryk bevares i widescreen, og for at tilpasse de forskellige formater til hinanden på f.eks TV skærme,
anvendes en kombination af letterboxing (sorte bjælker over og under
billedet), pillarboxing (sorte bjælker på hver side af billedet) og windowboxing
(sorte bjælker på alle fire sider).
Widescreen ses også i populærkultur i f.eks popkoncerter hvor en "storskærm"
præsenterer en dynamisk visuel baggrund, der passer til musikken.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Demonstration
af Widescreen paa Fanø | Historien
om CinemaScope | Da
filmen fik format. En opgave om den tidlige udvikling af filmformater
|
|
|
|
|
|

• Gå til Historien om
Widescreen |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
02-02-2025 |
|
|