Biografmuseet's Formål:

"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig igennem mere end 130 år - fra den første pionerbiograf i 1896 til den sidste nye superbiograf."

Forord | Ris & Ros
Ansvar | Kontakt
 

BIOGRAFER
Skematisk Oversigt
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn, Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

Rejsebiograf, Drive-In og Open Air

PIONERBIOGRAFER
Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon
Panoptikons Kinoptikon

Panorama Hafnia
Kinoptikon
Odeon Teatret
Kalender

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner
3 Falke Bio
Kinopalæet
Imperial Bio

FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 CinemaScope
1953 Widescreen
1954 Panavision
1954 VistaVision
1955 Todd-AO
1957 Ultra Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super Panavision 70
1959 Super Technirama 70
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension 150
1970 IMAX / Omnimax
1972 Pik-A-Movie
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65

NYHEDER

• 2027 | 2026 | 2025
2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Filmannoncer
Biografdrift Annoncer
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Store Lærreder
Holger Pind
Stoleplaner
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden

Indhold | Søg
Din historie |
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 


Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Kjøbenhavns Panorama - Kinoptikon

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dkDato: 10.11.2022
Helt i datidens ånd, AI koloreret billede (2025) af "Kjøbenhavns Panorama" på Rådhuspladsen i København, 1896. Kunstmaler & fabrikant Lauritz Vilhelm Pacht indrettede et forevisningslokale for levende billeder under navnet "Kinoptikon". Danmarkspremieren foregik den 7. juni 1896. Fotograf: Lars Peter Petersen / Lars Peter Elfelt, public domain

Københavns Panorama / Kinoptikon
Den Frie Udstillings lokaler
Raadhuspladsen

Åbnet 7. juni 1896
Lukket 1. april 1900

I Den Frie Udstillings fhv. lokaler for malerier i en træpavillon på det gamle Halmtorv foran det nye rådhus, der er under opførelse, indretter kunstmaler Lauritz Vilhelm Pacht i foråret 1896 et forevisningslokale for levende billeder, hvor han allerede gennem et års tid har fornøjet publikum med den amerikanske Thomas Edisons kukkasse kaldet Kinetoskopet og samme opfinders maskine til lydafspilning, Fonografen. Det er første gang i Danmark, man kan se film, som vi kender dem blot et halvt år efter de første forevisninger på kontinentet fandt sted i Paris ved brødrene Auguste og Louis Lumière den 28. december 1895.

Pacht gav det navnet K(j)øbenhavns Panorama inspireret af de verdensbilleder, man havde set i det store, cirkelrunde Panorama, der i bare syv år mellem 1881 og 1888 lå i Jernbanegade mellem den nuværende cirkusbygning og Dagmar Teatret. Trækonstruktionen på den vordende rådhusplads er tegnet af arkitekt Thorvald Bindesbøll og indviet den 26. marts 1893 dengang med henblik på kun at eksistere i to år. En indbudt kreds overværer her tre år senere filmbegivenheden lørdag den 6. juni, mens den officielle åbning finder sted søndag den 7. juni 1896 kl. 12 under stor festivitas.
 
Læs mere her:

Pionerbiografer i København

Pachts Bo, Holte

Levende Billeder før 1904. Biografmuseets kalender om de tidlige film- og biografpionerers virke

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

Stumfilm, Tonefilm og nye Systemer

7OMM, Storformat, Film- og Lydsystemer

Historien om 70mm og De Store Formater

CinemaScope | Widescreen
VistaVision | Todd-AO

"Windjammer" i Cinemiracle
"Dette er Cinerama"!
Vises "i Sensurround"

High-Impact biografdesign

 
Plakatkunstner: Erik Henningsen. Bibliothèque nationale de France, département Estampes et photographie, ENT DO-1 (CATO)-ROUL. Wikimedia Commons. Public Domain.

Programmet i den danske hovedstad bestod af syv korte, engelske film af omkring et minuts varighed, som blev vist med titlen ’Kinoptikon’ – ordet optræder første gang i de danske aviser den 8. maj, hvor denne nyeste opfindelse med ’bevægelige, legemsstore billeder’ præsenteres enslydende. I åbningsprogrammet ses bl.a. markedsscener, sporvogne og busser i bevægelse, fodgængere, en rytter til hest, billeder til havs med søen i oprør osv. Det bedste ’billede’ var ifølge pressen et jernbanetog, der ankommer til perronen lige mod tilskuerne. Om ikke skræk og rædsel så stor spænding fra dag ét. Skribenten fra dagbladet Dannebrog var virkelig fremsynet, da han som afrunding på sin fyldige avisomtale af denne nye, vellykkede opfindelse konkluderer, at

”Ja, hvem véd: maaske man inden ret længe sidder hjemme i sin Dagligstue og følger den sidste Operanyhed i Theatrofonen, mens samtidig Kinoptikon’ets Billeder gjengiver én Optrinene på Scenen …”.

Forevisningsapparat stammer fra Birt Acres’ britiske Kineopticon og der spilles hver dag mellem kl. 14 og 22 med filmstart hver halve time. Entréen koster 50 øre for voksne, som rækker til mindre end ti minutters levende billeder, men der var så tilmed et supplement af lysbilleder. Bestemt ikke en pris for enhver at betale, men børn kom dog ind for det halve. Det forklares i avisomtaler, hvordan de levende fotografier projiceres fra et hul i bagvæggen højt over tilskuerpladserne over på et stykke lærred ophængt på den modsatte væg i betydelig forstørrelse og at salen tilmed gøres mørk under forestillingen. Det kendte man ikke.

• Gå til Levende Billeder før 1904. Biografmuseets kalender om de tidlige film- og biografpionerers virke
 

 
Bioscopticon på forlystelsesstedet Wodrofflund, Frederiksberg.

Nyt! Bioscopticon Nyt! (Levende billeder) hvoraf fremhæves:

• Cyclisten
• Boxerne
• Hornpipe
• Aben
• Komisk Reek
• Negeren og krokodillen
• Tandudtrækningen

Dagen efter beretter Adresseavisen, hvordan der i nær fremtid kommer et apparat hertil, som yderligere vil præsentere publikum for ’scener af kjøbenhavnerlivet’, hvilket dog ikke umiddelbart lader til at ske, men pludselig er der film alle vegne. Allerede selvsamme aften den 7. juni kunne man kl. 22.30 i det store etablissement Wodrofflund på Frederiksberg ved direktør Jensen opleve et ’Bioscopticon’ forevise en række levende billeder, som ifølge Dannebrog er både ’underholdende og livlige’. I modsætning til Kinoptikons filmprogram er de samtidig udpræget komiske. Størst lykke gør her en cyklist, der tramper løs uden at komme ud af flækken og en abekat, der står på halen. Herforuden udsættes man for både tandudtrækning, en neger og en krokodille samt gymnastik og boksning, som var populært i tiden.
 
 
Levende Fotografier. Brødrene Emil og Max Skladanowsky viste Bioscop film på Pantomime Teatret i Tivoli, København

Fra torsdag den 11. juni vises der også film i Tivoli på Pantomimeteatret ved de tyske brødre Emil & Max Skladanowsky her deres opfindelse kaldet ’Bioskopet’. En dobbeltprojektor i mandshøj størrelse, der forefører 16 billeder i sekundet, som var tilstrækkeligt for at give en illusion af bevægelse. Det går straks op for folk, at maskineriet i princippet er det samme, men oplevelsen meget forskellig i forhold til Panorama, da billederne flimrer og ryster i forlystelseshaven, som var man kravlet ombord i rutsjebanen.

• Gå til Emil & Max Skladanowskys Bioscop

Som afslutning på aftenens pantomimeforestilling kunne man bl.a. opleve en jonglør, to brydere, russiske dansere og en boksende kænguru foruden de to opfindere selv, der til slut træder frem og bukker for publikum på et noget større billedfelt end panoramaets. ’Publikum lagde ikke nogen overdreven begejstring for dagen’, lød det efterfølgende, men programmet dog gratis at overvære, da man allerede havde betalt entré til haven. Skladanowsky filmer angiveligt selv i Tivoli – de således allerførste filmoptagelser i landet – men disse få sekunders optagelser lader kun til at blive forevist udenfor Danmark. I hvert fald omtales de ikke efterfølgende af den københavnske presse.

Efter blot ti dages virke sætter en afskediget elektriker ild til det maskineri, der leder elektriciteten ind til Kinoptikon, som herefter må indstille sine visninger indtil den 30. juni. Det samme program fortsætter nu suppleret med en morsom tryllekunstner foruden en lokkende strimmel, som ifølge Dagbladet København byder på en ’særdeles smuk serpentinedanserinde’. Denne var allerede på åbningsdagen annonceret som kommende attraktion, da filmene tænkes udskiftet henad vejen alt efter bifald. En film, der også fortsat pryder plakaten, viser scener fra et smedeværksted, som ingen i eftertiden helt kan identificere, men lader ud fra handlingsreferat heller ikke til at være Thomas Edisons, da ingen af disse på i dag eksisterende kopier slutter med, at der svales glødende jern i et vandtrug, så dampen står op, som Dagens Nyheder refererer det. Acres lavede rigtig nok en film kaldet ”The Village Blacksmith”, som står anført værende fra 1898 – måske den i virkeligheden var ældre?

Tilskuerrummet er ved lejligheden forskønnet og filmene fylder godt på programfladen nu forevist på en skærm, som Kinoptikon annoncerer til senere forbløffelse, omend det nok er samme billedfelt. Lysbilleder udgør fortsat en væsentlig del af programmet og i et rum ved siden af ses nogle måneder senere Fridtjof Nansens polarfærd præsenteret af Pacht i otte tableauer som dioramaudstilling (kendt fra Jernbanegade), hvis scenerier er af tredimensional virkning. Her lytter man til fonografen, der ved givne lejligheder også benyttes til effektlyde i Kinoptikon-salen, hvis nøjagtige antal siddepladser ikke er kendt. Før totaloplevelsen, hvor billetten giver adgang til det hele, kan man som hidtil hygge sig i et venteværelse foran.

Fra den 7. juli er der også film i Koncertpalæet (siden kendt som Odd-Fellow Palæet) her kaldet ’Kinematografen’ ved de unge pariserjournalister Henri Gerard og Charles Marcel, hvis program i palæets mindre sal opreklameret som fransk på ’absolut fejlfrit apparat’ halvt om halvt stammer fra USA produceret af Thomas Edison. Af ni programpunkter fremhæves af pressen nr. 5 og 9 som særligt interessante, da det er de første kolorerede film, vi ser, nemlig ”Danse à ventre” og ”Ekscentrisk Kvadrille” præsenteret som værende ’i farver’. Med pause mellem hver strimmel varer fornøjelsen en halv time og der gives forestillinger uafbrudt fra kl. 14 til 17 og igen fra 19 til 22.
 
 
Københavns Panorama på stoffer - her kæmpe juleannonce 1896

Journalister inviteret til forhåndspræsentation beretter først og fremmest om en mørkhudet skønhed, der gør sig i eksotisk mavedans. ’Tilskuerne ser danserinden svæve rundt med langsomme, monotone bevægelser, mens hun udfører den aparte dans’ og vrider sig, mens nogle negre akkompagnerer på deres messinginstrumenter, som det lyder med vægelsindet forargelse. ’Danserindens gule kjole traadte her ganske nydelig frem.’ Også en scene med unge pariserinder gør lykke, ligesom tilsvarende ’dance espagnole’ udført af en nu mørkøjet skønhed vækker begejstring.

Det samme gælder billeder fra det myldrende liv på pladsen foran Pariseroperaen (Opéra Garnier), men da to negre spiller kort og drikker whiskysjus for dernæst at komme op at slås, aner man nok, at i hvert fald denne er amerikansk, som det også gælder (endnu) en boksekamp og negerdans. ’De fleste af billederne traadte ganske tydeligt frem’, men også her bemærkedes en del rystelser som i Tivoli. Intet under, at Panorama står distancen, men franskmændene var også kun engageret for to uger, før deres rejse gik videre til Stockholm, hvilket i øvrigt også var tyskernes næste rejsemål.


Pacht selv havde før sin tur til England også besøgt brødrene Lumière i Lyon, som han havde overvejet at købe film og maskineri fra. ’Efter moden overvejelse har han dog valgt den engelske, da apparatet her er langt mere fuldkomment’, forklarer Dannebrog. Sandheden var nærmere, at franskmændenes tilbud havde været langt mere omkostningstungt, da de udover maskineri også ville stå for fremvisningen, hvor en tilrejsende foreviser skulle holdes på kost og logi.

Det bliver netop de franske film, der de kommende år slår gevaldigt an fra verdens suverænt førende filmnation, mens den østrigskfødte cirkusdirektør Albert Schumann i sit septemberprogram byder på en kortfattet filmpræsentation i Cirkusbygningen, der fremover huser Cirkus Variété i vintermånederne. Samme måned ankommer i første omgang en bunke friske forsyninger fra London til Rådhuspladsen, hvor Pacht må lide den tort, at også hans billeder er begyndt at hoppe og danse med entrébilletten herefter generelt nedsat til 25 øre. I det nye program, der senest var udskiftet fire uger forinden, kunne man se et nyt tog rulle ind på perronen – atter ifølge Dannebrog ’det mest illuderende og noget bedre end sin forgænger. Kunne blot den ubehagelige rysten og flimren, som skæmmer billederne, undgaas, ville det være en ublandet nydelse at se dem’.
 
 
Cirkus Varieté med Swanboroughs Wargraph 23. september 1898. Wargraph fyldte ikke meget i Cirkus Varieté’s annonce til en start, men det kom det sandelig til sidenhen.

Pacht spejder atter længselsfuldt ned mod Frankrig, om han alligevel kan gøre forretning, men finder inden da i London syv spinkle, kinesiske sømænd, der ventede på hyre. Straks bygger Pacht i et forbløffende samspil med Tivoli hytten om, så et ubenyttet lokale bagved forandres til the- og opiumshule foruden spillebule reklameret som værende betjent af ’syv ægte kinesere’, om hvem det lyder, at de åbenbart befinder sig strålende ’i det komfortable opiumshus, hvor de har det lunt og godt og faar god mad’. Det fungerer i fem måneder fra oktober 1896 og velsagtens opstemt ikke mindst af besøgstal, der på søndage nærmer sig 3.000, når han rent faktisk til enighed med franskmændene. Sidst på måneden lyder, at en sending nye film er på vej.

Større succes opnår direktør Schultz overhovedet ikke på Arena Teatrets Varieté, da han pr. 31. marts 1897 for to uger har engageret en serie levende billeder ved Carl Stolzenberg, der havde gjort kolossal lykke på Wintergarten i det nok så frisindede Berlin, hvoraf man måske kunne have konkluderet, at de var tyske, flere af dem kolorerede – og i hvert fald anstødelige. Ikke mindst et dem lader sig direkte kopiere i dansk titel efter det kendte maleri ”Susanne i badet” identisk med en scene, man sidst i oktober fik at se i Aarhus, hvor det vovet fortælles, at en pariserinde ’med sin kammerpiges hjælp klæder sig af til skindet og gaar i badekarret’, hvabehar?

Der bliver i Jylland tale om billeder fra Kinematografen, som måneden derpå finder vej til Aalborg. I oktober havde også en impresario ved navn Carl Hasager vist film i Aarhus her på hotel Dagmar som afslutning på en turné, der var startet ved Kløvermarken på Amager i juli for at fortsætte rundt om i Nordsjælland. Det er siden berettet, at en kurvemager med identisk navn i et minimalt lokale på Købmagergade har fristet med selvsamme dame henover en hel måned. Det passer nu dårligt med, at publikum kun et par dage fik mulighed for at beskue Susannes yndefulde krop i Arena, før politidirektøren nedlagde forbud mod det samlede filmprogram.

Arena Teatret får først lov til at vise film igen året derpå i maj 1898, hvor filmene drejes af en meget spændende herre ved navn Sophus Madsen på et lærred, der fylder hele prosceniet, men hvad Hasager havde gang i, står endnu tåget i historieskrivningen. Angiveligt blev en af de allerførste biografbevillinger i landet tildelt netop hans Kine(ma)tograf. Til samme mystiske hjørne hører også historien om en mr. Swanson hjemvendt på nøjagtig samme tid i marts 1897 fra England. I midnatstimen gør han sig med ”Levende fotografier” i National, der sidst på året bliver til Scala i eftertiden bedst husket som National Scala placeret akkurat mellem Tivolis hovedindgang og Cirkusbygningen. Ifølge pressen var Swanson dansk og hed i virkeligheden Svendsen i hvert fald indtil en hr. Svenson i maj drager mod nye eventyr i Sverige. Måske er han i virkeligheden identisk med den mr. Swanborough, som siden 1896 har turneret på kontinentet med en purung Alfred James Gee præsenteret første gang i Danmark som brødrene Welton? Efter debut på Casino-Teatret i Slagelse den 1. august 1898 med forestillinger henover tre dage, finder de halvanden måned senere den 23. september 1898 frem til Cirkus Variété her præsenteret som ”Wargraph” fyldt med levende billeder fra bl.a. den spansk-amerikanske krig til en succes så formidabel, at planerne om at nedrive hele den store, runde bygning blev skrinlagt.

Også Kinoptikon drog ud i det danske land, hvor udspillede film fra Rådhuspladsen dukker op i først i Aarhus, Aalborg og Randers men snart også alle mulige andre steder. Her var der tale om de eftertragtede franske strimler fra Lumière og indstil flere af Georges Méliès, der 1. juledag 1896 fik premiere i Københavns Panorama på helt nyt apparatur. Et stærkt program vidner om en hel filmarmé anført af ”Czarens indtog i Paris” og artilleriskydning, forskellige gadescener samt både børnebal og mere serpentinedans foruden handlingsfilmen ”En forstyrret nattesøvn” komisk iscenesat af den geniale Méliès om en mand, der vækkes af sin søde søvn og igangsætter en ivrig jagt på urostifteren, der viser sig at være en kæmpestor kakerlak.

Denne fantasifulde strimmel er en af instruktørens første og selv iført nattøj endnu før det for alvor gryer for ham som udvikler af både trick-, horror- og science-fiction filmene, nutidens strimler er vokset ud af. Dagbladet og Nationaltidende noterer sig, at hvert eneste billede er længere, end de hidtil foreviste og dermed ’giver situationen fyldigere’. Hele tretten titler fornøjer publikum heriblandt også ”Fyraften på fabrikken”, der end ikke nævnes i annoncen, men drejer sig om Lumière-filmfabrikkens egne fabriksarbejdere i Lyon, hvor man som det nævnes ser arbejdere og arbejdersker myldre ud. Det var i øvrigt den af selskabets film, der akkurat et år forinden havde stået øverst på plakaten i Paris, hvor også en situation med en dreng, der træder på en gartners haveslange blev forevist. Dette var den allerførste, komisk iscenesatte film overhovedet optaget i Europa, hvor man nok kan gætte sig til, at vandet herefter sprøjter manden op i hovedet. Med titlen ”Havevanding” kommer den på plakaten i Panorama et halvt år senere. Både genindspillet og kopieret i øvrigt af Méliès var originalen sjovest og bringer den hidtil mest rungende filmlatter rundt til de større købstæder.

Hurtigt kommer mange flere titler til landet som yderligere ’road-show’-attraktioner tilvejebragt både af danske, norske, engelske, tyske, belgiske og franske selskaber eller privatpersoner – sommetider en duo – der turnerer land og rige rundt. Blandt disse dominerer især en James Hansen, der præsenterer sig som amerikaner, om end også han er pæredansk falstring med fornavnet Jens, som med international staffage og lånte fjer drager fra by til by.
 
 
James Hansen viser Edisons Levende Billeder

For Hansen lykkes det bedre end nogen anden at skabe sig en levevej med debut allerede meget tidligt i januar 1897 i Nykøbing Falster, hvor han var startet med Thomas Edisons levende billeder i den gammeldags kasseform, før de ægte strimler fandt vej. Den meget vidende Hansen drejede ikke blot film, men supplerede forestillingerne med udførlige foredrag om Edison og hans opfindelser. Inden sin død ved en motorcykelulykke i 1909 optræder han i mange biografhistorier helt bogstaveligt fra Gedser til Skagen med et efter sigende udmærket repertoire bestående af hovedsageligt engelske film fremført på i forhold til København mere primitivt apparatur. Også to knivskarpe herrer ved navn David Fernander & Rasmus Hallseth skal akkurat før det store biografboom bemærkes for deres eminente programmer, der primært turnerede i Jylland. De omrejsende var generelt unge mennesker, der havde mod på den slags.

Tilbage i første halvdel af 1897 annoncerer Panorama og Kinoptikon kontinuerligt med ’nyt program’, selvom det er det samme, der har kørt lige fra jul. Der er lukket tre måneder fra 2. påskedag frem mod den 24. juli, hvor også kineserierne er ophørt, idet ’Den Frie’ lægger beslag på samtlige lokaler til en midlertidig udstilling. Genåbningen sker til fordel for nye malerier begået af Pacht og to kollegaer, hvor Nansen har fået selskab af endnu flere fritstående figurer med motiver fra Aladdins hule over Den lille Havfrue og Robinson Crusoe strandet på sin øde ø til Den blå Grotte under Capri samt motiver fra en nylig storbrand i Paris og meget mere. Pacht vil trods de dramatiske elementer i højere grad appellere til familiepublikummet, hvor især børn bliver benovet over tolv pyramider i guld fyldt med 50.000 stakater (i falske penge), der ved brug af spejlteknik tager sig langt større ud, end de i virkeligheden er. Fonografen er skiftet ud med en moderne model placeret i vestibulen, hvor man for 3 kroner (over 250 kroner i dag) kan få sin stemme optaget i tale eller sang på en valse (voksplade) og straks eller senere invitere familie eller venner ind for at høre den.

Filmene starter nu på hele klokkeslet og fylder herefter nøjagtig halvdelen af Kinoptikon-salens program, der fortsat mestendels består af hengemte julegodter som kakerlakfilmen, mens bl.a. vandslangen sprøjter nyt liv til programfladen. Sidst i august tilføres programmet en yderligere dramatisk scene, pressen ikke tager nær så godt imod. Ej heller Pacht selv var helt begejstret; han havde allerede i juli udtrykt nervøsitet for, om han mon havde købt katten i sækken. Det drejede sig om drabeligt iscenesatte billeder af oprøret på Kreta i konflikten mellem Det Osmanniske Rige og Grækenland igen instrueret af Méliès og heller ikke den slags var man vant til. Bestemt ikke. Endnu. Et andet langt roligere nyt billede viste scener fra Dronning Victorias regeringsjubilæum. Det kunne man forholde sig til.
 
 
Social-Demokraten 6. januar 1898 - Pachts første film beskrevet:

Københavns Panorama.

Kinoptikon paa Raadhuspladsen har faaet en række nye levende billeder fra vore dages København, som Hr. Pacht med stort held har fotograferet, og som ses med megen interesse. Et par af dem fremstiller svanernes indfangning i Søerne, et andet asfaltarbejdere i fuld virksomhed med at planere den kogende og dampende masse, og et tredje gengiver yderst levende en "stor udrykning" fra Hovedbrandstationen: redningsstige, haandsprøjter og dampsprøjten kommer farende ud i fuld galop lige mod tilskuerne, mens Fonografen udsender den tilhørende klokkeklemten.

Det er et eksempel i det mindre paa, hvad Edisons geniale opfindelse kan benyttes til. Om hundrede aar og mere vil de levende billeder nøjagtigt vise, hvorledes Nutidens Københavnere har set ud, levet og arbejdet, og Fonografen vil overbringe lyden af deres stemmer. Tænk, om vi kunde se, hvorledes Pyramiderne blev bygget, ligesom vi her ser, hvordan der lægges asfalt eller om vi havde levende billeder fra de store krige og de store revolutioner? Kinematografen vil efterhaanden blive et middel til at forevige de verdenshistoriske og kulturhistoriske begivenheder, og man maa misunde vore efterkommere, der ikke som vi skal tærpe historie udaf tykke, tørre bøger, men faa den fremstillet saaledes i levende billeder og lyde, som skuespil paa et teater.

Fotograf Peter Lars Petersen – han siden kendt som Peter Elfelt – fik ifølge filmhistorikerne vist sine første film i Københavns Panorama 2. juledag 1897, hvor programmet helt fredsommeligt bestod af ”Asfaltlæggere”, ”Brandvæsnet rykker ud”, ”Svanerne i Sortdamssøen” og ”Svanerne fanges ind”. Nogen nævner også ”Kørsel med grønlandske (slæde)hunde”, som Petersen skulle have optaget næsten et helt år forinden i et sneklædt Fælledparken, hvilket vil sige i januar eller februar 1897. Denne optræder dog slet ikke i programmet, hvor pressen kun omtaler de nævnte film ’lidt mørke i tonen, men ellers fortræffelig udførte’, ligesom Petersen ikke nævnes nogen steder og forklaringen den simple, at det slet ikke er sandt. Slædehundene var ganske vist hans optagelser – men først langt senere. Det skal være kolonibestyrer Johan Carl Joensen, der kører hundeslæden som illusion af forholdene hjemme i Grønland. Om ham kan man fx læse i Berlingske, at han med sin familie er ankommet sejlende til byen den 30. oktober 1897 – og flere gange siden.

Også ifølge Elfelt var det ganske rigtigt Pacht, der stod for de første filmoptagelser, sådan som flere aviser helt korrekt nævner det både i juledagene og efterfølgende, mens han selv lod sig inspirere til at fortsætte i samme spor – endda med Pachts eget apparat, da de to går hen og bliver gode venner. Han beretter endvidere, at et af hans første levende billeder var af den kongelige familie på Bernstorff Slot, som blev optaget i september 1899. Dvæler vi lidt mere ved ham, får han titel af Kongelig Hoffotograf og da samtidig sit nye navn og starter selv biograf i form af Kinoptikon ved siden af Rådhuspladsen på Frederiksberggade dette alt sammen i 1901. Fem år senere åbner han Kinografen – atter lige ved siden af.

’Biograph’ forbandt man i øvrigt endnu slet ikke i Danmark med film. Man hører første gang om den i oktober 1897 (igen) i avisen Dannebrog, der forklarer, at den er opfundet af Herman Casler i New York og ’siger sparto til alle de andre, fordi det er langt bedre og morsommere’, hvilket så samtidig reflekterer til filmene, der p.t. opføres i Berlins Wintergarten med amerikanske billeder, man endnu ikke kendte meget til i Danmark. En senere notits i Berlingske forklarer, at ’Biograph’ er registreret i Washington den 21. september 1897 af American Mutoscope Company ved fabrikanter i New York (nærmere bestemt New Jersey) ’for apparatur til fremstilling af levende billeder og angives at skulle benyttes som en særlig opfunden benyttelse for saadanne.’ Selskabet havde produceret film til de amerikanske Nickelodeons siden 1895 og bliver i 1899 til American Mutoscope and Biograph Company. ’Nickelodeon’ tager vi aldrig til os herhjemme, men er ’loppebiografer’, hvor man for en ’nikkel’ derovre 5 cent kan se film nærmest nonstop svarende til vores tiøres-biografer, der mellem 1905 og 1907 popper op på Frederiksberg og Vesterbro.

I nævnte forestilling ses ifølge Dannebrogs udsendte bl.a. ’kæmpedamperen Augusta Victoria majestætisk glide ud af New-Yorks havn. Saa kom New-Yorks store dampsprøjte farende op ad Broadway; Folkestrømmen viger til side for det vældige ildsprudende uhyre… Biografens bedste nummer er dog Amerikas – og hele verdens – hurtigste iltog ’Den flyvende Hollænder’, der løber fra New-York til Pennsylvaniens hovedstad og gjør sine 60 engelske mil i timen… Hr. Rasmussen i Cirkus burde se sig det an’, lyder det afsluttende i den vildt begejstrede omtale.
 

 
Direktør Rasmussen gjorde, kan vi konstatere, som han fik besked på! Betegnelsen kom officielt til landet sammen med netop førnævnte Wargraph eller ’Wargraf’, som den siden kendes. Denne er identisk med det maskineri og flere titler, der indgår i ’The American Biograph’, som fik danmarkspremiere i Slagelse den 1. august 1898. Siden køres de i provinsen som dobbeltprogram, hvor navnene står side om side. Foreviseren er en herre ved navn Constantin Philipsen.

Allerede i september 1897 kunne man til måske endnu større interesse læse, hvordan en skummel herre bevæger sig rundt i Københavns gader, hvor der fra Adresseavisen lyder en advarsel til byens borgere om at tage sig i agt for gadefotografen, der som en edderkop fanger fluer i sit spind og specifikt Kinoptikon,

’der er begyndt at eksperimentere på egen haand’ med kameramanden krøbet ’i skjul et eller andet sted i en drosche, i en gadedør… hvem veed. Og saa er De, kjære læser og læserinde, ubarmhjertelig overleveret til ham (…) og veed nu, at naar de paa en af de klare efteraarsdage passerer Strøget, bør de have opmærksomheden en lille smule vendt paa deres gang og bevægelser; thi maaske sidder fotografen paa lur et eller andet sted og snapper uden barmhjertighed ethvert brud paa plastikken med sit fortræffelige øjebliksapparat.’

Sagen var den, at Pacht havde fået blod på tanden og var vendt tilbage til Lumière om at sælge ham ’en ny lysreflektor af mere fuldendt konstruktion end den tidligere benyttede’, ligesom han af samme køber et apparat, der kan optage film på op til et minuts varighed, som man kendte det. Få sekunders billeder udskiftes herefter jævnligt fra oktober, hvor der konstant er nye, korte gadesekvenser på plakaten – hvem ved, om man selv dukkede op? Fra Lyon har han desuden hjemtaget en serie nye og mere hyggelige film, der byder på scener fra Venedig, Niagara-vandfaldet, karneval i Nizza, en forvandlingshat og kortspil i det grønne samt en både særdeles livlig og grinagtig sneboldkamp, hvor en stakkels cyklist kommer i skudlinjen. Med et smil på læben advarer Pacht om, at hans kamera snart vil være alle vegne for at bringe levende billeder hjem til knaldhytten, hvor voksne igen må af med 50 øre.
 

 
Københavns Panorama med Kinoptikon som landets første filmstudie. Pachts optagelser af Fru Wiehe i februar 1898 - Dannebrog 17.2.1898

Det var sikkert ikke nogen daarlig idé af Panoramaets Direktør Hr. Pacht, at han, efter først at have beundret Fru Charlotte Wiehe i Karnevals-Scenen i La Scala, i Gaar havde indbudt Fruen til at komme over i Panoramaet og blive levende fotograferet efter alle Kunstens Regler.

Fru Wiehe efterkom Indbydesen, og i en Fart blev de vidtløftige Forberedelser trufne. I den mørke Forevisning-Sal indrettedes et interimistisk "Theater", paa hvilket Fruen kunde agere. Henimod en halv Snes store kraftige elektriske Buelamper med Reflektorer anbragtes i Loftet det gjælder om ved Fotograferinger af denne Art at tilvejebringe et meget stærkt Lys - og saa begyndte Forestillingen.

Den 2. marts 1898 har Pacht nyt på plakaten. Udover et anonymt program med passagerer ombord på en damper og soldater, der svømmer over en flod, ser man brydekamp mellem bomstærke Magnus Bech-Olsen (den senere direktør for Kæmpe-Biografen) og svenskeren Axel Krock endda i to scener, trylleri ved Georg Peter Jacob Kjeldsen kendt fra Tivoli samt en karnevalsspøg som pantomime ligeledes i to scener med fru Charlotte Wiehe.

Pacht havde nemlig i februar været en tur ovre i La Scala, hvor hun optrådte i ”Det første karneval” og inviteret både hende og tryllekunstneren til en seance i Panorama. Her blev Kinoptikons mørke forevisningssal indrettet til Danmarks første filmstudie oplyst af en halv snes buelamper med reflektorer anbragt i loftet. Et lille lagerlokale blev camoufleret som garderobe med kameraet placeret i en sidestue, hvorefter fru Wiehe som i teaterscenen modtager brev fra sin mand og begynder at klæde sig om til karnevalet. I næste scene er hun blevet til Pjerrot, der drikker champagne og drømmer om karnevalets glæder, før hun udmattet blunder hen. Dernæst kommer turen til Kjeldsen, der der gengiver sit tryllenummer i et bassin fyldt med levende ænder.

Filmen med fru Wiehe er den første optaget i Danmark, der rummer en vis iscenesættelse, men desværre også ifølge pressen en tåget affære. Ingen af disse lader overhovedet til at være kendt i dag og Pacht fortsat mest interesseret i alt det andet omkring ham, særligt lysbillederne og udstillingerne.

Efter prins Christian i april 1898 har giftet sig med prinsesse Alexandrine af Mecklenburg-Schwerin, rejser Pacht derned i maj, hvor han filmer foran Hofteatret i forbindelse med festligheder efter brylluppet, der havde fundet sted måneden forinden i Cannes. Med på rejsen er også Peter L. Petersen, som er begyndt at supplere billedserierne, der fortsat fylder en del af repertoiret. Få dage senere knipser han fx løs ude ved Sorgenfri Slot, hvor det nygifte par har deres sommerresidens.

Først i oktober er der igen helt nyt filmprogram, hvor Pacht var bebrejdet ikke længere at udvise panoramaet tilstrækkelig opmærksomhed. Han blev nærmest dikteret at måtte stramme sig an, hvis særligt Kinoptikon skulle holde dampen oppe særligt i forhold til varietéernes amerikanske lokomotivfilm, som han også selv får 1 stk. af via franskmændene. Snarrådig beslutter han sig i december for at placere sig selv og sit kamera på en sporvogn, der tom for passagerer kører over Dronning Louises Bro kun med vognstyrer samt en medhjælper og det hele afstivet med tunge saltsække, så vognen tom for passager ikke skulle ryste, mens Pacht filmer løs over broen og igen fra Gothersgade i svinget ud mod Kongens Nytorv. Han filmer også på Vesterbro ved Frihedsstøtten, som tager sig bedst ud, mens de første optagelser desværre viser sig uskarpe.

Bygningen lejes kontinuerligt for et år ad gangen og i sommeren 1899 stod den til at skulle rives ned, for at skabe plads på det, der bliver til Rådhuspladsen, som vi kender den. Kinoptikon flytter derfor 9. juli over i Panoptikonbygningen, hvor Pacht har udvidet gevaldigt i et eksisterende museum, han allerede havde overtaget året forinden, hvilket dermed havde røvet det meste af hans tid.

Officielt var Københavns Panorama siden januar blevet ledet af revyforfatter Holger Gleesen, der kun skifter et par enkelte film ud i foråret, mens lysbillederien ved Petersens mellemkomst lidt oftere har fået nyt at byde på. I Panoptikons Kinoptikon genoptages filmvisningerne under Pacht i mere behersket omfang, mens Gleesen i juni har indgået aftale om for hans vedkommende at overtage Panorama Elektra på Amagertorv, der som lysbilledteater er lukket i maj efter mindre end to måneders drift. Dette genåbner nu som Panorama Hafnia suppleret med film den 3. september. Flittig leverandør bliver derovre den gode Peter L., som de kommende år står for nærmest hele den danske filmproduktion bestående primært af reportager og naturoptagelser.

Københavns Panorama lukker alligevel slet ikke dette år på grund af en omfattende lock-out og overtages i stedet af en gruppe krigsveteraner anført af frk. Hermine Rasmussen for ikke overraskende at præsentere en række krigsbilleder både i diorama og levende billeder, sådan som disse dette år bliver tilløbsstykker i varietéerne, hvor man med reportagefilmens tilkomst kunne følge med i, hvad der skete ude i den store verden. Her ser man først på væggene og siden på film en række tableauer, der præsenteret episodisk består af konstruerede billeder, som følger en stærkt omtalt affære om den franske officer Alfred Dreyfus, der (som jøde) uskyldigt – skulle det senere vise sig – var anklaget og i to omgange dømt for spionage og forræderi. Den nye proces var netop i gang, da en længere seriefilm kom på plakaten i Cirkus Variété.

Man skiller sig ikke af med hverken lysbilleder eller fonograf, selvom disse elementer fylder mindre, som dagene bevæger sig mod århundredeskiftet, der fejres aldeles fredeligt med ”Nytårsnat 1900” og en tidlig filmrejse til månen, som også forud har været vist i Cirkusbygningen. Kinoptikon i Københavns Panorama lukker definitivt søndag den 1. april 1900 med et program, der mindre lokkende kun beretter om lysbilledserien ”De onde veje”.
 

 
Anmeldelse af Kinoptikons danske program i Adresseavisen, 29. december 1897

Fra Panoramabygningen.

De "Levende Billeder" i Dir. Pachts Kinoptikon er blevet forøget med en ny række, til hvilken de fotografiske plader er optagne i selve Kjøbenhavn, og da enhver kjender den almindelige trang til at „se sine egne Billeder", er det let at forstaa, at der Eftermiddagen igennem er samlet et talrigt publikum, som beundrer den aktuelle billedserie. "Asfalt læggere" hedder det første billede. Man ser de rygende asfaltovne og travle arbejdere, der hælder den flydende asfalt ud over cementunderlaget, og der er fart og liv over billedet. Dette gjelder endnu mere den næste Suite: "Svanerne drives sammen og indfanges", et kjendt efteraarsinteriør fra Peblingesøen. At billederne staar noget vel mørkt, bør ikke regnes Hr. Pacht til last. Det er nemlig, som bekjendt, vanskeligt at faae lysklare billeder paa denne aarstid. Men det bedste af alle billebederne er dog Brandvæsenets Udrykning med Sprøiterne og stigen i susende galop, dampsprøiten med dampen oppe, travle cyklister, der farer afsted efter slukningskøretøjet, og pr. gramofon hører man klokkernes klimpen og hestens trampen, saa at illusionen bliver fuldstændig.

Af andre Nyheder blandt lysbillederne vil man have Fornøjelse af at se kulørte taagebilleder fra Fyrrerne, der paa en morsom maade illustrerer forskellen mellem før og nu paa lysbilledernes omraade.

En uge senere averteres apparat for levende billeder til salg ved henvendelse og i juni det øvrige inventar. Kort efter er der igen brand i bygningen, der herefter rages ned for ved udgravning at skabe det stykke foran rådhusets nye hovedtrappe, som allerede under konstruktionen bliver kaldt Muslingeskallen. Den står først helt færdig halvandet år senere.

Københavns Panorama var således det første sted, der blev vist levende billeder, men før den første ’rigtige’ biograf blev etableret i 1904, havde filmene som anført spredt sig videre rundt om i byen og det ganske land. De væsentligste af disse mere permanente forevisningssteder er omtalt her på Biografmuseet: Panorama Hafnia, Kinoptikon og Odeon Teatret på Frederiksberg – men der blev som nævnt også fra tid til anden vist film i varietéerne. Særligt som nævnt Cirkus Varieté i Cirkusbygningen, der fra 1898 havde haft têten, Arena Teatret som nævnt i Tivoli med indgang fra den nuværende H.C. Andersens Boulevard og et stykke ude af Vesterbrogade Concert du Boulevard. Disse tre har også deres egne fyldige historier, da de alle sidenhen fungerer som ordinær biograf. Sidstnævnte præsenterede fx ’Vitagrafen’ i 1898 adskillige år før stedet blev til Vesterbros Teater, siden Vester Bio og City Bio, mens Cirkusbygningen blev fast hjemsted om vinteren for World Cinema.

Herudover sås kortvarige filmforevisninger i mindre forsamlingslokaler som regel få dage ad gangen, i Røde Kros Varietéteater, udendørs i eksempelvis Lyongade på Amager og på Frederiksberg i forlystelseshaven Skt. Thomas allerede før Odeon Teatret slog dørene op foruden Sommerlyst og et tredje sted, der lyder helt suspekt som ’Varieté Billigheden’ i Allégade, det senere Thalia Teatret, som vist nok var ganske pænt, da det kom til stykket. Her kunne man fx fra den 8. november 1898 grine ad et fremvisningsapparat, der blev kaldt ’Lynkemifotografen’, men pressen gad dårligt skrive om den samme dynge dokumentaroptagelser om og om igen endnu før handlingsfilmen brød igennem. ’Mon ikke det snart var på tide at slutte med dem’ hørte man igen og igen, men varietédirektørerne lod gentagne gange forstå, at det var filmene, der reddede deres omsætning.

Selv efter de første permanente biografer slog dørene op med fuldgyldigt filmprogram, var de levende billeder fortsat en tilbagevendende begivenhed rundt om i varietéerne som fx Scalas ’Kosmograf’. Dette debuterede få uger efter Cirkus Varieté den 1. november 1898 på apparatur fra den tyske filmproducent og instruktør Oskar Messter, der havde sikret sig, at hans særdeles veludviklede maskineri blev lukket inde langt væk fra nysgerrige blikke omme bag balkonen. Også Messters fotograf begyndte straks at filme på Københavns strøg ved Østergade på hjørnet af Amagertorv ’ved 3-tiden, medens færdselen er stærkest’, sådan som Pacht havde startet traditionen og endda fra skib optagelser af kysten set fra Øresund. Med et godt blandet repertoire (som folk var vilde med) holdt denne og efterfølgende aktører med kun få pauser stædigt ved op gennem perioden, hvor også størstedelen af publikum lod til at have mistet interessen for filmene i 1903 og 1904. Det var stilhed før storm.
 

 

Københavns Panorama "Kinoptikon" program 1. juli 1896

 
Københavns Panorama med stor annonce onsdag den 1. juli 1896. Annoncens tekst herunder:

Københavns Panorama
forevises daglig
KINOPTIKON
Levende Billeder.

Den nyeste Kombination af optisk Mekanik og Fotografi fremstiller Billeder fra Livet i Bevægelse; dette opnaas ved at optage et større utal Fotografier paa et Baand af Celluloid.

Ved det her brugelige Apparat anvendes ca. 900 Billeder paa et Baand af 45 fods Længde til hver Fremstilling. Dette Baand passerer med en Fart af 15 Billeder i Sekundet forbi en i Aparatet anbragt Aabning, hvorigennem der falder et meget stærkt elektrisk Lys, som kaster Billedet over paa en hvid Skærm, saa et det synes et fremtræede i naturlig Størrelse, og med samme Bevægelser, som forekommer i Virkeligheden.

Kinoptikon indeholder for Tiden følgende Billeder:

• Fra en engelsk Væddeløbsbane
• Brænding ved Dover
• Søndag i Kempton Park
• Gadeparti i London
• Jærnbanetog (Ankomst)
• Blackfriars-Broen, London
• Et Smedeværksted
• Serpentinedans
• En Tryllekunstner

I Repertoiret vil stadig blive indsat nye Billeder. Kinoptikon er aabent hver Dag fra Kl. 2-10 og forevises hver fulde Time i Den fri Udstillingsbygning, Raadhuspladsen.

 

7.6.1896
BLACK-FRIARS BROEN, LONDON
Blackfriars Bridge = Traffic on Blackfriars Bridge, England 1896
Københavns Panorama

BRÆNDING VED DOVER
Rough Sea at Dover, England 1895
Københavns Panorama

FRA EN ENGELSK VÆDDELØBSBANE
The Derby, England 1895
Københavns Panorama

GADEPARTI I LONDON
London Street Scene, England 1896
Københavns Panorama

JÆRNBANETOG (ANKOMST)
Arrival of the Paris Express at Calais, England 1895
Københavns Panorama

SØNDAG I KEMPTON PARK
Sunday at Kempton Park, England 1896
Københavns Panorama
 
  
  

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om Pionerbiografer |
Panoptikons Kinoptikon | Panorama Hafnia | Kinoptikon | Odeon Teatret | Olympia
 
 
  
  

• Gå til Kjøbenhavns Panorama
 
Gå: tilbage - op
Opdateret onsdag, 05 november 2025 07:01:08