biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Bag om "Panserslaget ved Ardennerne" i Ultra Panavision 70

Tilbage til forsiden
Redigeret af: Thomas Hauerslev på baggrund af originalt Warner Bros. pressemateriale fra 1965 & 1966 Dato: 16.04.2022
"Panserslaget ved Ardennerne" The most intensely personal drama of men ever told. Filmens danske plakat fra Paramount / Warner Bros. 1966

Warner Bros. Præsenterer en

Farve-storfilmen om den Anden Verdenskrigs mest dramatiske slag

PANSERSLAGET VED ARDENNERNE

Præsenteret i

CINERAMA

Se topstjernerne:

Henry Fonda, Robert Ryan, Dana Andrews, Pier Angeli, Charles Bronson og Telly Savalas i storfilmen om den anden verdenskrigs største slag.

• Gå til Se "Panserslaget" i 70mm den 1. maj 2022
• Gå til Interview med filminstruktør Ken Annakin

I december 1944 hersker der hos de allierede soldater en optimistisk følelse af at tyskernes sammenbrud er umiddelbart forestående. Men den tidligere politimand, nu oberstløjtnant, Kiley tvivler. Han finder under afhøring af fanger og under dristige rekonoseringsflyvetogter tegn på, at nazisterne tænker på at foretage et sidste desperat fremstød for at bryde hul i de allieredes front. I Ardennerne i Belgien holdes fronten over 85 miles af seks amerikanske divisioner, hvis kamptrætte mænd håber at komme hjem til jul! General Grey og oberst Pritchard tror ikke på Kileys formodninger om et tysk angreb.

Den tyske panservognsekspert oberst Hessler får af general Kohler instrukser om at lede et stort angreb af Tiger-tanks, som skal pløje sig vej gennem de amerikanske forsvarslinjer over floderne Our og Meuse til Antwerpen og åbne en storoffensiv, der skal vise de allierede, at tyskerne langtfra er slået ud. Tyske soldater, der før krigen har boet i Amerika, vil blive sendt ned bag de allieredes linier med faldskærm og iført amerikanske uniformer. Her skal de foretage sabotage, skabe forvirring — og holde de få broer, der er stærke nok til at bære de tyske kæmpepanservogne.

Kiley ankommer til en amerikansk forpost ved Schnee Eifel. Dens leder er major Wolenski. Blandt mandskabet er den uerfarnede løjtnant Weaver, den hårdkogte, pligtopfyldende sergent Duquesne — samt tankføreren Guffy, der i den nærmeste by har et lager af champagne, nylonstrømper og lækkerier, som han håber at gøre store forretninger med, når de amerikanske soldater efter den hurtigt ventede sejr skal gøre indtryk på pigerne i Tyskland. Lageret passes af en smuk belgisk pige, Louise, som elsker Guffy.
 
Læs mere her:

Se "Panserslaget" i Gentofte Kino, 1. maj 2022: 7OMM Filmfestival

Uddrag af Interview med filminstruktør Ken Annakin om "Panserslaget ved Ardennerne" i Ultra Panavision 70


Historien om 70mm Film i Danmark

Film produceret i MGM Camera 65 og Ultra Panavision 70 og Præsenteret i Ultra Panavision 70

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

Biografer på biografmuseet.dk

Biograferne i København 1904 – 2020

Biografmuseet.dk's liste over alle biografer i Danmark

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Biografpremierer i Danmark 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

Hvad CinemaScope Byder på

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Hvad er VistaVision?

Biografmuseets biografhistoriske kalender. Vigtige datoer og begivenheder i biografhistorien


Ken Annakin (med tophuen) i Spanien under produktionen af "Panserslaget ved Ardennerne" i 1966. Fotograf Jack Hilyard til højre for Ken Annakin, og Alex Weldon (Special Effects) til højre. Bemærk Panavision's 65mm kamera. Billede fra Ken Annakin's samling.

Oberst Hessler kører frem i spidsen for sine panservogne. Hans oppasser, Conrad, deler ikke sin overordnedes begejstring for krigen. Han drømmer kun om at komme hjem og fortsætte tilværelsen sammen med sine to sønner. General Kohler har opmærksomt sendt en tysk sex-bombe til at underholde Hessler den sidste nat — men den tyske oberst har andet at tænke på.

Det overraskende angreb skaber forvirring på den allierede front. De tyske Tigertanks er langt større og sværere armeret end de amerikanske Shermans. Tæt tåge forhindrer amerikansk luftvåben i at gå ind i kampen. Kampen skal være gennemført indenfor 50 timer, har general Kohler meddelt Hessler. Længere strækker tyskernes resourcer ikke.

De tyske soldater, anført af en løjtnant, Schumacher, optræder som amerikanske millitærpoliti-soldater - og det lykkes dem i første omgang at skabe forvirring ved at bytte om på vejskilte og hindre sprængning af broer. Men der er andre end Kiley, der opdager fælden - og snart samler de allierede sig til organiseret modstand. En gruppe amerikanske fanger skydes ned af SS-folk ved Malmedy.

Kiley får den tanke, at tyskernes svage punkt er manglen benzin. General Grey udnytter dette ved at lade sine Sherman-tanks gå i kamp med de tyske panservogne og i en blodig tagfat køre omkring med dem, så tyskernes brændstof hurtigt slipper op. Hessler forsøger at trænge frem til et amerikanske benzin-depot, som er besat af Schumachers falske MP-soldater. Men løjtnant Weaver og sergent Guffy, der er rasende af ophidselse over at tyskerne har ødelagt den by, hvor hans elskede Louise ventede på ham, sprænger benzindepotet i luften — og med dette inferno taber tyskerne slaget. Deres forsøg på at bryde igennem den allierede front begyndte i desperation og endte i totalt nederlag. De allieredes sejr i Europa var en kendsgerning.

Den bitre storkamp varede fra 16. december 1944 til sidst i januar 1945 og kostede 75.000 livet, mens 86.000 blev såret. Det er således en af anden verdenskrigs blodigeste begivenheder, vi her får skildret, og "Panserslaget ved Ardennerne" er blevet betegnet som en af alle tiders stærkest virkende krigsfilm.
 
 

"Panserslaget ved Ardennerne" skal opleves på det store lærred

 
I et brev til redaktøren fra Ken Annakin, dateret 22. august 2000:

"Re the Bradford Wide Screen Weekend 2000, I thought it was terrific. How wonderful to see the movies one made for the cinema [on a CINERAMA screen], instead of all the little multiplex houses, video or cable! As I looked at many of the scenes in "Battle of the Bulge" the thought passed through my mind - how the hell did we set up that scene with all its tanks and action?!"

 

 

Cast og Credits

 
Side 2 og 3 i det danske 8-siders souvenirprogram

Skuespillere

Henry Fonda (Lt. Col. Daniel Kiley). Robert Shaw (Col. Martin Hessler). Robert Ryan (Gen. Grey). Dana Andrews as Col. Pritchard. George Montgomery as Sgt. Duquesne. Ty Hardin as Schumacher. Pier Angeli as Louise. Barbara Werle as Elena. Charles Bronson as Wolenski. Hans Christian Blech (Cpl. Conrad). James Macarthur as Lt. Weaver and Telly Savalas (Sgt. Guffy).

Credits

Produced by Sidney Harmon, Milton Sperling and Philip Yordan; Directed by Ken Annakin; Screenplay by Bernard Gordon, Philip Yordan, John Melson, Milton Sperling and Philip Yordan; Director of Photography Jack Hildyard, B.S.C.; Art Direction Eugene Lourie; Supervising Editor Derek Parsons; Sound Editor Kurt Herrnfeld, M.P.S.E., Sound Recordists David Hildyard, Gordon McCallum; Chief Special Effects Alex Weldon; Costume Design Laure De Zarate; Dialogue Coach Janet Brandt; Production Supervisor Bernard Glasser; Unit Manager Leon Chooluck ; Music Composed and Conducted by Benjamin Frankel; And played by the New Philharmonic Orchestra; Production Managers Tibor Reyes, Gregorio Sacristan; Post Production Exec. L. A. Sansom; Production Co-ordinator Lou Brandt; Script Supervisors Joy Mercer, Marie Wachsman; 2nd Unit Photography John Cabrera; Aerial Photography Jack Willoughby; Assistant Directors Jose Lopez Rodero, Martin Sacristan, Luis Garcia; A Sidney Harmon in Association with United States Pictures Inc. Production; Ultra Panavision (R); Technicolor (R); From Warner Bros. Released through Warner-Pathe.

“Panserslaget ved Ardennerne” / “Battle of the Bulge” (2:50) + pause. Fotograferet i: 65mm 5 perf., 24 billeder / sekundet. Process: Ultra Panavision 70. Præsenteret i den originale roadshow version med danske undertekster, Overture, Pause (efter ca 1:40), entracte, og exit musik. Kopien er en original og falmet original 70mm kopi fra 1965. Formatforhold: 2,21:1 (rectified print). Oprindelsesland: USA. Produktionsår: 1965. Verdenspremiere: 16.12.1965, Cinerama Dome, Los Angeles, USA (spillede 27 uger). Danmarkspremiere: 22.08.1966 - 23.10.1966 Kinopalæet i Cinerama.

Længde: 3860 meter (General release i 35mm)
Censur: Grøn
Technicolor & Panavision
35mm og 70mm

Premiere: 22.08.1966 - 23.10.1966 Kinopalæet i Cinerama

70mm Repremiere: Kinopalæet 25.4.1975-11.5.1975, 3 Falke Bio 26.4.1976-23.5.1976 + 5.12.1978-10.12.1978 + 22.2.1980-28.2.1980 + 19.1.1982-22.1.1982, Imperial Bio 27.6.1977-7.7.1977.
 
 

Anmeldelser og Slaglinier

 
Paramount / Warner Bros.'s danske presseomtale af filmen, 1965

"Panserslaget ved Ardennerne"
er det mest underholdende stykke krigslegetøj nogen krigsromantiker kan ønske sig.

*** BT


En teknisk imponerende film

Politiken


Klar og velfortjent krigsfilm, der både er spændende og facinerende.

Berlingske Tidende


"Panserslaget ved Ardennerne" er et storslået, velgennemført dramatisk tidsbillede som uafbrudt engagerer publikum voldsomt men også med eftertanke.

Ekstra Bladet


Slaglinier:

• Storslået krigsfilm om det store tank-slag ved Ardennerne!

• Den Anden Verdenskrigs mest dramatiske slag!

• Den fantastisk - men sandfærdige - beretning om den Anden Verdenskrigs mest dramatiske slag!

• Den mesterlige, rystende skildring af slaget ved Ardennerne!
 
 

"Panserslaget ved Ardennerne" Produktionsinformation

 
Forside af det danske 8-siders souvenirprogram

For første gang præsenteres et krigseventyr i fuld skala i Cinerama med alle dette medies ekstraordinære fornemmelse af "at være med i filmen". "Panserslaget ved Ardennerne" er en dramatisk genfortælling af et af de store øjeblikke i Anden Verdenskrig, da de allierede stod over for et tysk overraskende gennembrud af uoverskuelig vildskab - et engagement, der nemt kunne have vendt krigens tidevand. og af historien.

Angrebet på Ardennerne var Hitlers idé. Tre tyske hære på 250.000 mand støttet af 1.900 stykker tungt artilleri blev samlet mod en amerikansk front på 75.000 mand, der strakte sig over 85 miles (136 km). Hitler sagde til sine generaler:

"Slaget skal udkæmpes med uhørt brutalitet og al' modstand skal bekæmpes med en bølge af terror."

Dette er altså "Panserslaget ved Ardennerne", optaget i Europa under samme slags forhold, som karakteriserede Ardenner-skoven, som begyndte den 16. december 1944. I spidsen af de 25 hovedroller ses Henry Fonda, Robert Shaw, Robert Ryan, Dana Andrews, James MacArthur, George Montgomery, Telly Savalas, Ty Hardin, Charles Bronson og Steve Rowland, Hans Christian Blech, Werner Peters og Karl Alberty, plus to dejlige piger - Pier Angeli fra Italien og Barbara Werle fra Amerika.

Ken Annakin tog jobbet med at instruerede "Panserslaget ved Ardennerne", som en udfordring. Med dristighed og selvtillid har han iscenesat det forbløffende spil imellem menneske og maskine op på det gigantiske Cinerama-lærred. Han instruerede personligt de britiske sekvenser af "Den Længste Dag".

Rådgivning vedrørende den tyske hær i "Panserslaget ved Ardennerne" kom fra (pensioneret) general Meinrad von Lauchert, som ledede en tysk kampvognsdivision under selve slaget, og som var i stand til at genopleve de forfærdelige rædsler ved dette angreb, som det er blevet levendegjort på de store Cineramalærred. Hans kollega fra den amerikanske hærs aktiviteter var oberst Sherman Joffe, som tjente i det amerikanske infanteri under Anden Verdenskrig. Major Edward King, fra U. S. Tank Corps i Europa, overvågede den hårrejsende kampvognskamp mellem de tyske Tiger kampvogne og de amerikanske Sherman kampvogne.
 

 
Visuelt, lydmæssigt og følelsesmæssigt er "Panserslaget ved Ardennerne" en mindeværdig oplevelse. Med Cinerama's overbevisende illusion af at være der selv, vil publikum næsten føle sig midt i slaget når de gigantiske 90mm kanoner skærer sig igennem skoven og knækker træerne som tændstikker. Panserdivisioner bevæger sig fremad, midt i eksploderende af granater og maskingeværernes larm. Træer, sten og mænd bliver fejet væk i forfærdelig ødelæggelse. Monstrøs kanonild sprænger huse til pindebrænde. En brusende flod af ild omslutter en pansret deling i et brændende holocaust. En belgisk landsby bliver udslettet af kanonild, i et inferno af røg og ild. Tiger-kampvogne, der som frygtindgydende jerndinosaurere tromler hen over soldater og kameraet og dermed udsletter alt på Cineramalærredet.

Et Cinerama kamera var monteret på en 90mm kampvognskanon for at fange de fulde "du er med i filmen" effekter i en af de store slagscener. Et 360-graders sweep, der indfangede det store slag fra alle vinkler.

Alex Weldon, oprindeligt fra Californien, men som har boet i Spanien i flere år, var ansvarlig for et hold på 30 specialeffektmænd, som fremstillede de mange effekter af ødelæggelse ved at sprænge kampvogne, fælde træer, udslette landsbyer og selvfølgelig producerede sne, tåge og vind på bestilling.

Under ledelse af Art Director Eugene Lourie, blev den belgiske landsby Ambleve bygget til en pris af en kvart million dollars. Lourie mener, at det er det første gang nogensinde at sådan en udendørs kulisseby er blevet bygget til de præcise dimensioner af Cinerama.
 
 
 
   
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:16:21