biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

"The Master" i Panavision System 65 - nu i Danmark!
P T Anderson ønsker "The Master" vist i 70mm i Danmark

Tilbage til forsiden
Skrevet af: UIP, The Weinstein Company & Thomas Hauerslev Dato: 10.01.2013

Handling og P T Anderson

 
"The Master" er optaget i Panavision System 65, men afmasket i formatet 1,85:1. Her ses et par billeder fra 70mm kopi nummer #1 i Karlsruhe i oktober 2012. Foto Thomas Hauerslev

Paul Thomas Andersons “The Master” følger flådeveteranen Freddie (Joaquin Phoenix), der hjemvendt fra krigen, føler sig usikker på sin fremtid, indtil han bliver besnæret af Sagen og dens karismatiske leder Lancaster Dodd (Philip Seymour Hoffman). Amy Adams spiller Dodds kone Peggy. Paul Thomas Anderson har placeret alle sine film i følelsesmæssige, familiære og historiske grænseområder.

Hans første film ”Hard Eight” følger en garvet Las Vegas gambler, som tager en ulykkesfugl under sine vinger med uventet resultat. Anderson fulgte op med ”Boogie Nights” om en gruppe aktører i voksenfilmsbranchen, som skaber deres egen ukonventionelle familie. ”Magnolia” var en sammenflettet fortælling om personlige kriser, der forbindes en magisk aften i San Fernando Valley. Den besnærende komedie ”Punch-Drunk Love” handler om en ensom forretningsmands perplekse møde med kærlighed og terror. ”There Will Be Blood” udspilles i begyndelsen af det 20. århundrede Californien. Det er den episk historie om oliejægeren Daniel Plainview, som med enorme konsekvenser for sig selv og en hel by ofrer alt i jagten på det sorte guld.
 
Læs mere her:

Historien om 70mm Film i Danmark

Biffen, Aalborg viser "The Master" i 70mm

Imperial Bio i København viser "The Master" i 70mm

"Joker" Præsenteres af Warner Brothers

Internet link:

 

"The Master"

 
P T Anderson kikker i System 65 kameraet. Foto fra PTA

Skrevet og instrueret af
Paul Thomas Anderson. Exec. Producer: Adam Somner, Ted Schipper. Producer: Paul Thomas Anderson, JoAnne Sellar, Daniel Lupi, Megan Ellison. Co-producers: Albert Chi, Will Weiske. Produktionsselskab: Annapurna Pictures. Manuskript: Paul Thomas Anderson. Fotograf: Mihai Malaimare, Jr. Klip: Leslie Jones, Peter McNulty. Lyd: Michael Semanick, Christopher Scarabosio, Matthew Wood, Mark Ulano. Musik: Jonny Greenwood. Prod. Designer: Jack Fisk, David Crank. Dekoration: John P. Goldsmith; Set decorator, Amy Wells; Kostumer: Mark Bridges; Lyd (Dolby Digital/Datasat), Mark Ulano; Lydredigering: Christopher Scarabosio, Matthew Wood; Lyd design: Scarabosio; Lyd mix: Michael Semanick, Scarabosio; Special effects coordinator: Michael Lantieri. Stunt: Garrett Warren. Instruktørassistent: Adam Somner. Casting: Cassandra Kulukundis. Fotograferet i: 65mm, 5 perforationer, 24 billeder i sekundet. Format: Panavision System 65. Præsenteret i: Panavision Super 70 i udvalgte biografer med 5.1 spors Datasat stereo. Formatforhold: 1,85:1. Oprindelsesland: USA. Produktionsår: 2012 Verdenspremiere: 01.09.2012, Venedig Film Festival, Italien. USA 70mm premiere: 14.09.2012 i Los Angeles og New York. USA 35mm & digitalpremiere: 21.09.2012. Dansk premiere: 31.01.2013. 70mm Biografer: Imperial Bio 13.02.2013. Biffen, Aalborg __.02.2013. Spilletid: 136 min. A Weinstein Co. release and presentation of a Joanne Sellar/Ghoulardi Film Co./Annapurna Pictures production.

Joaquin Phoenix (Freddie Quell), Philip Seymour Hoffman (Lancaster Dodd), Amy Adams (Peggy Dodd), Laura Dern (Helen Sullivan)

"The Master"
er fotograferet med et Panaflex System 65 Studio kamera. Formatet er beskåret til 1.85:1. 80% af den færdige film er fotograferet i 65mm. De resterende 20% er fotograferet i standard 35mm. Det var et kreativt valg at anvende begge filmformater. Den anvendte 65mm råfilm er Eastman Kodak's 5201 på 50 ASA.
 
 

Om "The Master" i 65mm

 
"The Master" kamerhold på optagelse i ørkenen med System 65 kameraet. Foto fra PTA

Paul Thomas Anderson's mål med "The Master" var at præsentere historien om Sekten (The Cause) som en medrivende, intens og stærk visuel oplevelse. I hans betræbelser på at gengive ånden og atmosfæren fra den tid historien foregår, har han igen arbejdet tæt sammen med sin faste og trofaste "familie" af kollegaer, som igen og igen er vendt tilbage for at arbejde på hans filmproduktioner.

En vigtig, og intuitiv beslutning, gav fra starten filmen sin helt særlig retning, nemlig Anderson's beslutning om at fotografere "The Master" i det store 65mm film format. Fra begyndelsen vidste han, at han ønskede et helt bestemt visuelt udtryk - og efter at have studeret flere af de klassiske Technicolor film fra 50erne, bl.a. "Vertigo" og "North By Northwest", håbede P T Anderson, at han kunne kombinere stilen fra den gang med de overmættede farver med sin personlige og lyriske stil. Med et stærkt billedsprog, fra scener i et oprørt hav, til intense scener i lys og skygge med de bærende karakterer, var 65mm film det oplagte filmformat, der kunne matche denne udfordring.

For længe siden var 65mm det mest populære luxus format indenfor kamerateknik, men i dag bliver 65mm hovedsageligt anvendt til IMAX film og andre stor-format film. De store episke widescreen film fra Hollywood's velmagtsdage i 50erne og 60erne blev alle fotograferet i Todd-AO eller Panavision.
 

 
"The Master" med System 65 kameraet. Foto fra PTA

Begge 65mm systemer sikrede de skarpeste og klareste billeder - fra store panoramer til intime close-ups. Adskillige filmklassikere inklusiv "Lawrence of Arabia", "West Side Story", "Mutiny on the Bounty", "Lord Jim", "My Fair Lady" og "2001: A Space Odyssey" viste hvor effektivt et værktøj 65mm er til at give det extra "punch", der skulle til for at gøre filmene til noget særligt. Brugen af 65mm døde i 70erne, bl.a. fordi råfilmen var meget dyr. I 80erne var det et mindre come-back for 65mm film med "Brainstorm" and "TRON", men det var en kort fornøjelse. Inden for de seneste 20 år, er kun Ron Howard's "Far and Away" (1992), Kenneth Branagh’s "Hamlet" (1996) og Ron Fricke’s to fantastiske visuelle opos "Baraka" og "Samsara" filmet i 65mm. Christopher Nolan's "Inception" og "The Dark Knight" og Terrence Malicks's "The New World" er delvist optaget i 65mm, men er hovedsageligt optaget i 35mm.

Anderson forklarer at valget af 65mm startede som en test, men efterfølgende blev det besluttet at bruge 65mm, da han så hvor godt det passede med "The Master"'s visulle udtryk. "Det var Panavision's Dan Sasaki, der foreslog 65mm, fordi jeg oprindeligt havde spurgt efter et VistaVision kamera fra 50erne til at teste med. Jeg ville prøve at forstå hvorfor de klassiske film havde dette særlige look af overmættede farver", forklarer han.
 
 
"The Master" med System 65 kameraet til søs. Foto fra PTA

Anderson fortsætter: "Vi begyndte at filme med 65mm Panavision's studie kamera, og vi syntes, at det så bare helt rigtigt ud. 65mm giver dig et vidunderligt skarpt billede med en helt ufattelig opløsning, men også meget mere end det. Det føltes bare rigtigt og passede godt med historien og rollerne. Det er svært for mig at forklare, 65mm føltes bare helt rigtigt".

JoAnne Sellar (Producer) havde det på samme måde. "Det passede virkelig godt sammen med en film som denne, der har så meget visuel struktur", siger hun. "Men det var også en læreprocess, idet håndelaget med at arbejde med 65mm film ikke rigtigt findes mere. Dette var en betydelig udfordring for os. Panavision havde kun tre moderne 65mm studie kameraer på lager, så det var lidt af en udfordring når de brød ned en gang imellem. Også laboratorieprocessen var meget kompliceret.

Daniel Lupi (Producent) tilføjer: "Panavision var utroligt imødekommende, og gjorde alt for at vedligeholde udstyret, der ikke havde været brugt ret meget i de seneste årtier. En gang imellem havde vi en Panavision tekniker boende på settet, så han kunne klare de tekniske udfordringer med kameraerne med det samme." Undervejs under optagelserne viste Anderson oven i købet sine "dalies" med en 70mm projektor. "Jeg tror simpelt hen at det er en del af hans kreative process, at arbejde på den måde, at se sine dailies på stedet i det rigtige format og tilpasse sin vision til det", forklarer Lup. "Han arbejder på en meget organisk måde".

Filmfolkene er meget smigert over, at nogle biografgæster får chancen for at se "The Master" præsenteret i 70mm. "I en ideel verden, kan publikum opleve filmen i 70mm. Der er stadig biografer der kan vise 70mm, og heldigvis for det. Lad os håbe at de fortsætter med det længe endnu", siger Paul Thomas Anderson.
 
 
   
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:16:35