biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Kæmpe-Biografen, Frederiksberg

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dk Dato: 01.10.2021
Foto: Peter Elfelt. Licens: Public Domain. Samlingens navn: Mariboes Samling. kbhbilleder.dk

KÆMPE-BIOGRAFEN
Åboulevard 5 (i dag svarer placeringen til nr. 15)

Åbnet 8. april 1912
Lukket 15. april 1917

Biografen på Åboulevard 5 bliver til på samme måde som World Cinema siden kommer til i Cirkusbygningen, hvor filmforestillingerne i begyndelsen er en del af et samlet cirkus- eller varietéprogram. På Åboulevarden – som man naturligvis dengang stavede med dobbelt a – har cirkusdirektør Magnus Bech-Olsen i 1909 opført en stor, rund bygning i træ til sine forestillinger med plads til 2.160 tilskuere. Bygningen kaldes de første 2½ år for ’Hippodromen’ og er langt fra så imponerende som Cirkusbygningen på Jernbanegade. Her får Bech-Olsen bevilling til også at vise levende billeder under forestillingerne, der primært består af artistnumre til hest. Hestene får dermed lov at hvile ud et par gange hver halve time, hvor der vises en film af kort varighed. Første filmforevisning i ’Hippodrom-Biograf’ finder sted 2. juledag 1910 og de nye tiltag er en glimrende succes. Søndag den 8. januar 1911 havde man eksempelvis besøg af knap 4.000 gæster.

I 1912 udvider man forretningen med Theodor Mogensen, der tidligere havde drevet Napolis Kinorama-Teater på Falkoner Allé, som ny direktør. Nu består showet af cirkusforestillinger med klovne, linedansere, bugtalere, tryllekunstnere, musikere og meget andet samt indtil flere film af kortere eller længere varighed. Et orkester på otte mand skaber sørger for musikledsagelsen. Man annoncerer med den store begivenhed en hel måned forud og kalder sig nu ’Kæmpe-Biografen’ med Mogensen i spidsen for filmafviklingen af Bech-Olsens store cirkus-show.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
Den store genindvielse finder sted 2. påskedag, den 8. april 1912. Denne dag er der hele fire forestillinger kl. 16, 18, 20 og 22. Filmprogrammet består af tyske, franske og amerikanske kortfilm samt naturbilleder fra Ægypten. Som hovedattraktion vises den danske ”Lumpacivagabundus” af 38 minutters varighed. Akrobater underholder før filmene med halsbrækkende øvelser. Siden suppleres forestillingerne gerne med endnu flere optrædener og hele forestillingen bliver en anelse længere. På åbningsdagen står folk i kø langt ned af gaden i silende regnvejr. Før 16-forestillingen er forbi, er de næste to forestillinger allerede udsolgt. Programmet bliver da også godt anmeldt dagen derpå, hvor der nu og herefter spilles kl. 19 og 21. Søndag vises altid forestillinger lige fra kl. 16. På tredjedagen annonceres der med, at 15.000 har lagt vejen forbi Kæmpe-Biografen i løbet af de første to dage. Det er i særdeleshed imponerende i betragtning af, at der blot har været seks forestillinger og der maksimalt kunne sidde 2.160 i salen. Det store antal kunne muligvis komme på tale, såfremt der sad to børn på mange af sæderne, hvilket bestemt ikke var usædvanligt. I alle tilfælde havde man helt sikkert overdrevet gevaldigt. Det var slet ikke unormalt dengang.

Allerede mandagen efter skiftes ud med nyt program og nu spiller man dagligt 19, 20.30 og 22, så cirkuskøbmanden kunne få ekstra mange grunker i kassen. Billetpriserne satte man skam ikke ned. Efter blot et par uger er der non-stop show fra kl. 19 til midnat. Gad vide hvor lang tid det så varede? Senere på året og i 1913 skrumper det lidt ind igen. Nyhedsinteressen er aftaget og man lokkede nu med ekstra dramatik på cirkuskontoen. Nogle gange var showet så risikabelt, at børn blev forbudt adgang og folk med svage nerver blev anbefalet at holde sig væk. Mon de altid huskede sikkerhedsnet? Et par artister kom slemt skade nogle år senere. Adgangen var tilmed billig. Mellem 30 og 50 øre for voksne og kun 15 øre for børn, når de ellers måtte komme ind. Man kan købe en samlet loge til syv personer for tre kroner. Man reklamerer med ’den billigste folkeforestilling, som nogensinde er vist’. De udøvende kunstnere kan ikke have været særlig godt betalt.
 
 
Kæmpe-Biografen viser fem-seks premierefilm i spillefilmslængde i dens levetid. Antallet kan diskuteres, alt efter hvor man fastsætter længden og alt efter, hvor stabilt man kan regne med registreringerne på længderne af de tidlige film. I dette tilfælde er det i henhold til registreringen i de danske censurlister af film med minimum 45 minutters varighed med nåde for åbningsfilmen. Langt de fleste film, der vises, har været opført forinden andetsteds i byen.

Den første hovedfilm i spillefilmslængde kommer op den 6. maj 1912. Det er ”Paris mysterier” af Albert Capellani. Den 27. maj 1912 benytter filmselskabet Biorama, der også har biograf på Østerbro, den langt større Kæmpe-Biograf til premieren på den danske film ”Nana” instrueret af Knud Lumbye. Den bliver en betragtelig succes og holdes på plakaten i to uger. Deres næste kommer både op i egen biograf og i Kæmpe-Biografen. Filmen har den forskrækkeligt lange titel ”Det røde Rusland – nihilistinden og det hemmelige russiske politi”. Det kort eksisterende Skandinavia Film giver 12. september premiere på ”Dyden sejrer”.

Efter blot otte måneder annonceres der den 15. december 1912 med stor afskedsforestilling, idet biografdirektøren flytter tilbage til Napoli. I pressen noteres Mogensen og biografen for en virkelig god filmsæson, hvor man så gratis oven i hatten fik en cirkusforestilling. Hermed var det nu ikke et overstået kapitel for Kæmpe-biografen.

Allerede 2. juledag genåbner biografen efter en oppudsning, hvor den nye direktør C.F. Bokkenheuser tager sig af forestillingerne. Det er nu med cirkusnumrene i centrum og film som sekundær underholdning. Der er en kort indianerfilm i to akter på programmet på åbningsdagen. Billetpriserne forbliver næsten de samme. I løbet af sommeren skrumper programmet midlertidigt ind til blot at bestå af en enkelt aftenforestilling. Filmdelen varer sammenlagt sjældent mere halvdelen af programmet. Pr. 1. januar 1914 køber Bokkenheuser hele bygningen af Bech-Olsen og overtager samtidig bevillingen til biograf- og cirkusdriften, mens Bech-Olsen fortsætter sit cirkus ude i landet.

I 1915 begynder filmene på programmet atter at blive længere. Den 27. september er en ny premierefilm på programmet. En sidste enlig svale. Det er den italienske film ”I dette tegn skal du sejre”, som biografen har betalt filmselskabet Fotorama en formue for at få fingre i og man indrykker store annoncer i dagspressen. Filmen vises som eneste program. Den taber man mange penge på og siden holder man sig til de øvrige biografers aflagte titler, men får dem gerne frisk fra eksempelvis Panoptikon eller Vesterbros Teater.
 
 
Biografen kommer i 1916 ud i store problemer, idet Frederiksberg Brandvæsen kræver Kæmpe-Biografen lukket og revet ned. Træbygningen er alt for farlig som biografteater, forlyder det. Bokkenheuser erhverver sig lynhurtigt en gammel villa i nærheden på H.C. Ørstedsvej, som dermed skal fjernes. En ny kæmpebiograf med plads til 600 gæster skal rejses i dens sted. Man overtager bygningen pr. 1. april 1917 og den nye biograf skal stå klar blot fem måneder senere. Det ender med at blive til Regina Teatret, der bliver en anelse mindre end projekteret, men den nye biograf åbner rent faktisk den 30. september 1917. De var imponerende hurtige i gamle dage! Indtil da får Kæmpe-Biografen lov til at spille videre ind i 1917. Først søndag den 15. april er det sidste spilledag. Sidste film på programmet er anden del af den danske ”Ansigtet lyver” fra Fotorama. Langt de fleste af biografens film de sidste år kom herfra.
 
 
Hippodrom Biograf (før Kæmpe-Biografen)

To uger efter lukningen sætter en pyroman ild på bygningen. Den opdages heldigvis øjeblikkeligt, ellers var det gået grueligt galt. Bygningen bliver revet ned i 1919.
 
 
   

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om
 
 
   
   

• Gå til
Kæmpe-Biografen
 
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:13:01