biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Biograf-Teatret / Biografen / Bio / Skive Biocenter 1+2

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dkDato: 19.11.2023
Biografteatret Skive 1911 (public-domain)

Biograf-Teatret / Biografen / Bio / Skive Biocenter 1+2
Torvegade 10 / Torvegade 8E

Åbnet 2. juni 1907
Lukket 17. september 2006

Købmand og repræsentant for Otto Mønsteds kornforretning, Jens Christian Jensen, åbner søndag den 2. juni 1907 Biograf-Teatret i Torvegade til venstre for byens store posthus og supplerer herefter det mindre Kosmorama for enden af Østertorv ved siden af Gl. Skivehus. Programmet på dagen udbasuneres ikke i aviserne, publikum henvises i stedet til at orientere sig via gadeplakaterne. Historien var nok den, at lærredet modsat ovre i det kunstfærdige Kosmorama med masser af verdensbilleder her i Torvegade fyldes med drabelige spændingshistorier og andre spidsfindigheder, som mange ikke så alt for mildt på. Film med rapserier kunne eksempelvis give svage sjæle gode idéer, som man påpegede. Andersen ovre på torvet kunne nogle år senere prise sig lykkelig for sine dispositioner oppe på lærredet, da han ikke havde haft den bedste dømmekraft i forhold til sit personale. Mens han var på farten med sin tilhørende rejsebiograf, havde han gennem nogle måneder aflønnet en tyveknægt og storbedrager. En sådan har Jensen også haft forbindelse med, men den historie må man omvendt læse om i Kosmorama.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
Biograf Teatret i al sin pragt anno 1907 (fotograf: C. Hadrup, public-domain)

Efter få dage fremhæves jævnligt sobre indslag som ekstranumre her på Torvegade og ligesom ved Kosmoramas opstart beder Jensen tilsvarende publikum om at bære over med visse børnesygdomme, der snart vil blive afhjulpet. Ellers er man såmænd vældig fornøjet over sit nye biografteater; maskinerne er af nyeste og bedste model og giver klare og rene billeder til musik på både violin og piano. Det er en nydeligt indrettet sal med store, kønne malerier i lyse farver, der naturligvis skulle overgå konkurrentens. Selve lærredet fylder ikke meget, men væggen omkring er umådelig smukt dekoreret. Et fornemt glasloft samt paneler fyldt med elektriske glødelamper er af en virkning, der benævnes intet mindre end prægtig. ’Rundt i salen vimser en lille fyr i fin uniform for at forhandle programmer, og ved døren ses billettøren i en rigt guldprydet uniform, der ikke giver vores højeste embedsmænds noget efter i udstyrelse.’

Der er plads til omtrent 300 gæster, kan man læse midt i rusen, men det er en kende overdrevet. 135 bænkepladser med ryglæn kunne det blive til med de tre bagerste rækker løftet op på det let skrånende gulv. De yngste gæster kunne imidlertid parkeres ude i siden, så omkring 170 var nærmere det reelle tal. Her kan familien Jensen selv spæde til med sin enorme børneflok på 16, hvilket til gengæld ikke er løgn. Tre af dem når ulykkeligvis aldrig voksenalderen. Hele herligheden, altså Biograf-Teatret, koster 15.000 kroner at bringe til verden, en ganske formidabel sum. På markedsdage spilles allerede fra kl. 10, ellers følger man i store træk Kosmorama.
 
 
Biograftheatret - annonce fra 1914

Nøjagtig fem måneder efter åbningen dør direktøren ganske pludseligt og det er en helt igennem ulykkelig affære. Drømmen om guld og grønne skove med et biografteater var ikke blevet indfriet og Jens Christian Jensen ender med at tage sit eget liv. Det er herefter op til enkefru Camilla Jensen at videreføre Biografteatret, som hun ikke frivilligt vil give afkald på. Ikke på vilkår. I stedet træder hun målrettet ind i driften og passer fremover selv billetkassen, mens alle de større børn varetager øvrige funktioner, hvoraf førnævnte purk nok allerede er en af dem. Sommetider spiller datteren Cicilie nu på klaver siden assisteret af sin tilkomne, Johannes Nielsen, på violin. Også han indgår på sigt i ledelsen fra 1929 og tager i 1939 over efter svigermoderen og driver biografen videre indtil sin død i august 1947.

Biografbygningen frasælges resten af ejendommen og der spekuleres i ejerforhold, hvor fru Jensen offentligt må erklære, at biografens indtægter alle tilfalder hende og ikke en udefrakommende spekulant, hvilket nogen gjorde sig klog på. Hun ansøger også om afgiftsnedsættelse i forbindelse med overdragelsen og forholdene i øvrigt, men går med tiden alligevel hen og får det hele banket så meget op, at hun selv råder over ejendommen til venstre i nr. 12, der udlejes til forretningsbrug. Fra 1908 benyttes enkelte gange ’Biografen’ som afsendernavn i annoncerne, men der går endnu en del år, før dette eller blot ’Bio’ går hen og bliver normen. Mere gammeldags benytter enkefruen, der allerede er på vej mod et skarpt hjørne hellere ’Biograftheatret’ sat med sirlig skrift. Med mellemrum mindes publikum om ’det bedste lokale i Skive’, når det kommer til levende billeder. Filmisk nærmer direktricen sig Kosmorama en anelse, men viser også flere komiske stykker end hidtil.

Op gennem 1910’erne er det business as usual med småmoderniseringer undervejs for at holde trit med konkurrenten, der i 1909 er flyttet til Frederiksgade, men ellers uden forandringer med jævnlig fornyelse af bevillingen. Særligt fra 1916 er hun på barrikaderne med adskillige antikrigsfilm som eksempelvis Holger-Madsens ”Ned med vaabnene” med manuskript af Carl Th. Dreyer fra året forinden, som var gået hen og blevet morderlig aktuel. ’Den virker som en stærkt gribende protest mod det store vanvid: Krigen’, afslutter Skive Folkeblad sin stærkt begejstrede anmeldelse. Måske er det alligevel ikke lutter personlig motivering, der afgør repertoiret, for fru Jensen handler med Kinografen og Fotorama og viser disse selskabers titler, store som små. Fem år forinden mente andre, at fru Jensen ’er ligeglad, hvor mange der dør i hver forestilling’, men omvendt smiler hele vejen til banken, hvor det i dette tilfælde drejede sig om en af de største succeser i Jylland overhovedet, Alexander Christian og Urban Gads ”En rekrut fra 64”.
 
 
Biografteatret som foyer for den nye Bio 1939 - bemærk malerierne! (C. Hadrup, public domain)

Da svigersønnen fra 1929 overordnet tegner den daglige ledelse, iværksættes den første større ombygning af Biografteatret i juli, der forandrer facaden til at tage sig en anelse mere moderne ud, mens også forhallen renoveres med nyt, udvidet operatørrum i midten og ny indgang i salens højre side. Samtidig forlænges den med nogle meter, så man trods bedre stolepladser kan holde omtrent samme sædeantal. I en hidtil lukket passage venstre om indrettes her på det nye stykke bagved to toiletter med direkte adgang fra salen og ud mod gaden ny forretning med forhandling op gennem historien af skiftevis cigarer og radioudstyr. Imellem denne og toiletterne er der kontor og værksted. Kort og kontant forespurgt ’Tale- og Tonefilm?’, mener begge byens biografdirektører, at man lige må se tiden an og det kommer heller ikke til at gå alt for hurtigt her i Skive. Først fra den 27. marts 1931 taler filmene i Biografteatret med ”Paramounts stjerneparade”, hvilket da blot er fire dage efter Kosmorama.

Op gennem 1930’erne stiger publikumsbesøget gevaldigt og en yderligere udvidelse af både Biografteatret og Kosmorama er nærmest påtvungen. Gamle gårdarealer bag Østergade 11 opkøbes og nogle ældre bygninger rives ned i april 1939, hvorefter udgravningsarbejdet til den nye biograf kan begynde. Arkitekt Erik Vorm Lind fra Nykøbing Mors med mange byggeprojekter på Viborgegnen vælges til det nye biografprojekt, der også omfatter et byggeri ud mod Østergade, hvortil der bliver udgang gennem port og for en kvart million kroner påbegyndes således opførslen af en ny biografsal. Hvor Kosmorama rives ned til grunden og forestillingerne i mellemtiden henlægges til Skive Theater ved siden af, rives den 32 år gamle bygning mod Torvegade ikke ned, for den tidligere sal indgår nu ganske enkelt som foyer for den nye, der får 350 pladser.
 
 
Biograf Teatret i Skive 1907 (public domain)

Da salen står færdig åbner man ganske enkelt op bagfra via Østergade, hvor der er opsat udhængsskabe og der er således kun nogle ganske få lukkedage i forbindelse med det ellers nok så store projekt. Hvor det gamle biografteater spiller for allersidste gang den 3. september med Melvyn Douglas i ”Den blonde detektiv” på plakaten, åbner den nye biograf seks dage senere 9. september uden at gøre alt for stort væsen ud af det. ”En lille tilfældighed” lyder såmænd også blot det nye program med Ib Schønberg og Christian Arhoff. Pressen undlader dog ikke at kommentere den flotte sal badet i et aldeles luksuriøst hav af lys. Johannes Nielsen kunne være umådelig godt tilfreds med den nye biograf, der står klar halvanden måned før også Kosmorama springer ud som storbiograf.

Facaden ud mod gaden pilles nu helt ned og erstattes af søjler ind mod den tidligere foyer og det gamle operatørrum, der nu er et åbent vindfang med billetkontor til højre og udhængsskabe på væggen ind mod naboejendommen. Til venstre ligger den nyindrettede forretning med indgang til den nye foyer midt ind til det tidligere biograflokale nu udstyret med hvilesofaer, chokoladekiosk og en række montre med udstillinger incl. en kæmpestor nede for enden. Hvor der her før var lærred, viser et ur klokken øverst med indgang på hver side ind til den nye sal, der strækker sig på tværs mod højre. Den er opført i tragtform med tre udgange mod venstre, der fører bagom til portudgang ud mod Østergade. En række af de gamle billeder fra den tidligere sal smykker fortsat sidevæggene, ligesom gulvet stadig har den gamle sals lette hældning. Toiletterne fra 1929 er bibeholdt men fordoblet i antal. Kosmorama blev her i 1939 nok en kende mere luksuriøst indrettet, men også i Bio sidder og ser man godt med udsyn også til sidevæggene, der som forud er pyntet med dekorationer. Nu ikke længere smukke billedmotiver men lettere eksotiske tegninger i streg.
 
 
Bio Skive efter ombygning til CinemaScope (public domain)

Efter Johannes Nielsens død i august 1947 overtager fru Cicilie bevillingen, mens sønnen Sven de sidste år tager over efter moderen. I 1950’erne når CinemaScope til byen – og ligesom tonefilmen heller ikke alt for hurtigt men dog rettidigt, om end et halvt hundrede biografer er kommet før. Fra januar 1956 kan man her i Biografen se ”Storm over Nilen” med Laurence Harvey og har samtidig fået sig et nyt, smukt fortæppe af grønt fløjl, mens Kosmorama venter med bredformat til bevillingsspørgsmålet er løst nu efter den gamle direktørs nylige død. Som noget nyt begynder man også at give midnatsforestillinger omkring kl. 23. Det sker på skift hver anden uge i henholdsvis den ene og den anden biograf.

Efter Cicilie Nielsens død i oktober 1970, tager Sven S. Nielsen officielt over sammen med Lis Richardt, hvor en solstrålende facade tegner biografen frem til 1979. Her bruges 1,2 millioner kroner på at udvide Biografen til to sale, hvor den nye lillebror med 81 pladser tages i brug 11. september. Denne gang holdes slet ikke lukket undervejs, for den store sal forandres ikke, men beholder de nuværende 329 pladser, salen måtte nøjes med efter tilkomsten af bredere lærred. Atter flyttes indgangen under ombygningsperioden midlertidigt over til udgangen, hvor billetsalg sker gennem en interimistisk trækiosk, mens de gamle skabe mod Østergade atter kommer til sin ret. Fra september præsenterer Biografen sig som Bio 1-2 med store vinduer fyldt med billeder og plakater under en smal baldakin ud over fortovet på Torvegade med ny, permanent indgang på det lille hjørne ude i venstre side til ny foyer med billetsalg og kiosk. Al indmaden i den gamle foyer er skrabet ud og Biografteatrets gamle væg mod venstre pillet ned, ligesom toiletterne her er fjernet for at blive flyttet frem.
 
 
Biograf-Theatret i annonce fra februar 1908

Her stort set akkurat indenfor rammerne af det gamle biografteaters sal efter forlængelsen i 1929, blot en anelse smallere mod venstre og forkortet bagtil, ligger den nye sal 2 med indgang til den store sal venstre om. I de oprindelige tegninger indgik også en opdeling af denne til tre med terrasserne som separate sale, men bl.a. manglen på foyerrum – og parkeringspladser i forhold til forventet øget publikumstilstrømning – forhindrede udover økonomien dette projekt i at blive realiseret. Første program som Bio 1-2 bliver ”Flugten til Athena” med Roger Moore, hvor den nye sal viser ”Himlen må vente” med Warren Beatty. I 1982 fejrer Bio sin 75 års fødselsdag den 2. juni ved at direktionen og personalet møder op i modetøj anno 1907. Billetter til et særprogram bl.a. bestående af ”Løvejagten på Elleore” og ”Knold og Tot”-tegnefilm går til priser som dengang dvs. hhv. 35 og 25 øre for voksne og 10 øre for børn. 5- og 10-øren blev først afskaffet i 1989, så det var faktisk ladsiggørligt.

I 1987 sælger Nielsen til vekselerer Karl Thygesen fra Højbjerg for 2,5 millioner kroner, men fortsætter med at drive biografen som hidtil. Året efter lukker Kosmorama og Skive Biocenter 1-2 er herefter eneste biograf i byen. I 1990 går Thygesen imidlertid konkurs og Sven Nielsen og Lis Richardt vælger samtidig at stoppe, hvorefter nu 83 års biografhistorie med samme familie er slut for Biografens vedkommende. Herefter træder Anders Holm Knudsen ind i billedet efter forud at have drevet et par mindre biografer i Jylland forud, bl.a. i Rødding. Han stiller som betingelse for overtagelse af biografen i april 1991, at kommunen tilkøber en række ekstraforestillinger til 50.000 kroner, hvilket bevilges. Lis Richardt udtaler i den forbindelse nogen forundring, da man her tidligere mange gange har forsøgt det samme tilsagn uden held, men ønsker i øvrigt den nye ejer al mulig held og lykke fremover. Den store sal renoveres ved at fjerne de forreste rækker, i alt 65 stole.
 
 
Bio 1-2 i 1979

Snart efter sælger Kevin Costners ”Danser med ulve” så mange billetter i Bio 1-2, at nabobiografer river sig i håret. Det afstedkommer hurtigt en række danmarkspremierer, som man ikke hidtil havde været vant til og i oktober sælger ”Krummerne” med Laus Høybye 15.000 billetter og bliver dermed en gigantisk succes både i Skive og på landsplan, som også ulvene var det. Regner Grasten bag ”Krummerne” giver fremdeles sine film danmarkspremiere i Skive og fremme i april 1993 kan direktøren for første gang give to film danmarkspremiere på én og samme dag, da Kurt Ravn kan ses i ”Hjælp – min datter vil giftes” samtidig med Eddie Murphy fra 2. april slår sig løs som ”Storsvindleren”. Herefter vrimler det med nye film. I oktober samme år videreudlejer Holm Knudsen på en fordelagtig aftale sit biocenter til Leif Søgaard Pedersen fra Nykøbing Mors, der her en tid forud havde drevet begge byens biografer, før han i 1985 skippede Kino for at nøjes med Bio, mens Holm Knudsen et halvt år senere fortsætter sine biografeventyr i Skjern fra juli 1994. Dette år omsætter Bille Augusts ”Åndernes hus” for 340.000 kroner i løbet af bare tre uger, ligesom ”Nattevagten”, ”Jurassic Park” og ”Aladdin” fylder salene godt op.

I juni 1996 holdes lukket i to uger for at installere ny teknik, hvor der bl.a. skal opstilles ny maskine i sal 2, så begge sale fremover kan betjenes udefra, men allerede i 2000 foreslås det fra flere sider, at Skive skal have en helt ny biograf, som fremme i 2006 åbner i Limfjordscentret. På den allersidste spilledag 17. september 2006 i gamle Torvegade vises ”Garfield 2”, ”Biler”, ”Supervoksen” og ”Sprængfarlig bombe”. To film med dansk tale for børnene og to danske film for de lidt større. Nedrivningen af Bio 1-2 påbegyndes i oktober 2007 og på grunden opstår 5.000 kvadratmeter nybyggeri med erhverv og lejligheder, hvor de første lejere efter planen flytter ind 1. januar 2010.
 
 
Bio i 1939 (Carl Hadrup, public domain)

 
 
Bio
 
 
  
  

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om Kosmorama, Skive
 
 
  
  

• Gå til
Biograf-Teatret / Biografen / Bio / Skive Biocenter 1+2
 
Gå: tilbage - op
Opdateret 28-03-2024