biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

"CUT" - En unik analog FILM begivenhed
Rebel Pictures sendte en invitation til at deltage i en live FILMoptagelse med alle fire Kodak-filmformater: Super 8, Super 16, 35mm og 65mm

Tilbage til forsiden
Skrevet og fotograferet af: Thomas Hauerslev Dato: 03.09.2023
Filmfotograf Anders Lindved og instruktør Jesper Tønnes med ARRI 765 65mm kameraet.

På Rebel Pictures' invitation deltog in70mm.com og biografmuseet.dk i en unik analog workshop fredag ​​den 18. august 2023: en live filmoptagelse med alle Kodaks fire filmformater. Det var en prolog til instruktør Jesper Tønnes' egen kommende  "Intet Vover", en kortfilm i fire dele fotograferet i Super 8, Super 16, 4-perf 35mm og det store 65mm filmformat! Det var også første gang, at en dansk produktion blev fotograferet med det tyskfremstillede ARRI 765 kamera. Ikke nok med det, men arrangørerne ønskede også at dele denne unikke eftermiddag med alle, der elsker film.

Da digital filmproduktion hele tiden bevæger sig fremad, bliver analog filmproduktion mere og mere sjælden. Rebel Pictures arbejder stadig med film og havde arrangeret en workshop for at lave en kort dansefilm, filmet samtidigt i alle Kodaks fire filmformater. Dette blev gjort med generøs støtte og i samarbejde med FilmGear, Kameraudlejningen, Kodak, Kodak Filmlab, Shutterbug, Arri Rental, Mutascan, FX-TEAM, Social Brew og Chefmania.

• Gå til galleri The Making of "CUT"
• Gå til Hjælp ønskes til at færdiggøre den ultimative analog kortfilm

Denne fejring af FILM fandt sted uden for København i FilmGEARs studie i Herlev. Eftermiddagen blev overværet af filmstudieelever fra Krogerup Højskole, familie og venner til produktionen samt en lang række produktionsmedarbejdere fra den danske filmbranche. Publikum, der overværede denne live-optagelse, blev også en del af filmoptagelsen som statister. De var med i filmen!

Liveoptagelserne blev produceret af Jacob Jayantha og Jesper Tønnes, med cheffotograf Kristoffer Aabo og instruktion af Jesper Tønnes ("The Last Padawan II") og et stort filmhold. Dansefilmen med titlen "CUT" havde Selene Muñoz i hovedrollen som flamencodanserinde i en fantastisk flot rød kjole.
 
Læs mere her:

Hjælp ønskes til at færdiggøre den ultimative analog kortfilm

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Film- og Kinoteknik

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
Danser Selene Muñoz foran ARRI 765 65 mm kameraet, med Anders Lindved som filmfotograf, og dolly grip Bowie Bak Craner.

Bag kameraerne stod Kristoffer Aabo (Super 8), Anders Lindved (65mm), Camilla Hjelm (Super 16) og Manuel Claro (35mm) samt Daniel Parmo på Steadican med 35mm Arriflex og sort/hvid film. Dagens kameraer og filmtyper var: Beaulieu Cine 8 (Super 8mm, 200T Vision3), ARRIFLEX 416 S (Super 16mm, 200T Vision3), ARRIFLEX ST (35mm, 200T & Double-X) og ARRIFLEX 765 (62005T Vision).

Min kone og jeg ankom lige før kl 15:00 om eftermiddagen. Filmeleverne fra Krogerup Højskole blev orienteret om begivenhederne af en af ​​produktionsassistenterne uden for FilmGEARs studiebygning. Vi gik ind i det røgfyldte studie og mødte instruktoren Jesper Tønnes, som bød velkommen til denne offentlige demonstration. Kameraerne var alle opstillet på dolly-skinner, og kameraindstillinger og bevægelser var blevet indøvet i dagene forud for optagelsrne. Masser af tapemærker på gulvet. En enorm 20 meter bred og buet LED-væg fungerede som baggrund for optagelserne. I modsatte ende af studiet var der opstillet et halvt dusin vintage studielamper som dekoration fik vi at vide.
 
 
Optagelse i studiet på de fire KODAKformater med Beaulieu Cine 8 (Super 8mm, 200T Vision3), ARRIFLEX 416 S (Super 16mm, 200T Vision3), ARRIFLEX ST (35mm, 200T & Double-X) og ARRIFLEX 765 (62005T Vision)

Kameraerne og deres besætninger tiltrak meget opmærksomhed, især ARRI 765. Der kræves tre personer til hvert kamera. En medarbejder de stiller skarpt (focus puller), en dollygrib, der bevæger kameraet og selvfølgelig filmfotografen selv. For mig var det sjovt at se ARRI 765 igen. Jeg så den, da den var helt ny, under en præsentation på Photokina i Köln i 1990, igen i 2007 og 2009, og nu lige her, 10 minutter fra min egen bolig! På denne eftermiddag var ARRI 765 udstyret med et vidvinkel 50mm Carl Zeiss Distagon-objektiv. Jeg fik en snak med biograf Anders Lindved om kameraet og også med Sascha Mieke, den tyske tekniker fra ARRI Rental. Det viste sig, at Sascha og jeg har en fælles bekendt i München - kameramand Gerhard Fromm, som arrangerede et besøg på ARRI for os i 2009. Sascha forklarede, at ud af de oprindelige ti 765 kameraer, der blev fremstillet i 1989, er der kun seks tilbage i drift i dag. Med tilnavnet "De gamle damer" er alle 65mm-kameraer baseret hos ARRI Rental i München (Tyskland) og bruges desværre kun sjældent. Reservedele bliver mere og mere sjældne, og fordi de indbyggede printkort er næsten 35 år gamle, er kamerarene meget svære at vedligeholde.
 
 
ARRI 765 65mm-kameraet

Der blev serveret forfriskninger i studiet fra Social Brew og Chefmania. Midt i lokalet stod der et stort skrivebord med tv-skærme koblet op til kameraerne, hvor Jesper kunne følge produktionen, når kameraerne rullede. Folk gik rundt, tog billeder og snakkede med både kamerafolk og filmhold. Da klokken nærmede sig 16:00 stillede alle gæster, venner af filmen, familier, produktionsteamet, studerende og os selv op bag kameraerne. Vi observerede hvad der foregik blandt teknikerne der havde klargjort og forberedt optagelserne af denne kortfilmen denne eftermiddag. Det er formentlig første gang i mange år (måske nogensinde), at et arrangement som dette har fundet sted med alle fire formater samtidigt. ("Fabelmans" blev kun filmet i 8mm, 16mm og 35mm). Produktionsmedarbejderne summede rundt i studiet, og til sidst tog instruktør Jesper Tønnes mikrofonen og bød alle velkommen.

 
 
Jesper Tønnes instruerer gæsterne i hvordan han ønsker at de skal stå under optagelserne.

Jesper - ulastelig klædt i hvid skjorte og slips - forklarede med rolig stemmeføring, hvor grundigt de havde forberedt dette, og hvordan den næste time eller deromkring var planlagt. Han udtrykte også sin begejstring for Kodak-film, og hvor spændende det ville blive at optage denne film på FILM i fire formater, og ikke mindst at se, hvad det betød for historien. Han takkede hele holdet bag filmen, partnere og alle involverede.

Selve optagelsen var planlagt til at tage 90 minutter med en pause i midten for at ændre kameraposition, herunder at montere ARRI 765 kameraet på en kran.

Inden selve optagelserne begyndte, blev vi alle instrueret i at stå bag de fire kameraer i en gruppe med nogenlunde ens afstand imellem hinanden. Som en del af historien skulle vi (gæsterne) alle være med i filmen. Selene Muñoz som danseren ville komme ind i på sættet gennem en enorm studiedør. Hun gik forbi os og ind i midten af ​​studiet til tapemærket på gulvet og klappede så i hænderne for at markere slutningen på optagelsen.

Daniel Parmo på Steadican med 35mm Arriflex og sort/hvis film fulgte hende helt ind på gulvet. "Kig ikke ind i kameraet, men se på danseren, og gem din mobiltelefon af vejen, tak", og så "Kør kamera, musik, klaptræ og action!". Dette blev øvet to eller tre gange, indtil instruktøren var tilfreds. Tredie gang med kameraet rullende, og alle koncentrerede sig, indtil instruktøren og førsteassistenten råbte ".. og tak!".
 
 
Selene Muñoz's dans med ARRI765 og filmfotograf Anders Lindvej på kranen og dolly grip Bowie Bak Craner bagerst.

En lugt af brændt elektronik fra 65mm kameraet bredte sig pludseligt. Sascha adskilte kameraet for at se, hvad der gik galt. Jeg tror at ​​han konkluderede, at det var videoassistentdelen, der ikke virkede længere. Han skiftede en sikring i kameraet, så det kom til live igen, og optagelserne kunne fortsætte med nye opsætninger. Derefter var der to eller tre optagelser med Selene Muñoz's dans. Mellem optagelserne justerede hendes frisør make-up og hår.

Kameraerne snurrede så lydløst, at de dybest set var helt stille. Meget imponerende syntes jeg. ARRI 765 inkluderet. Det er bygget som en kampvogn, og er faktisk et studiokamera, men også lidt i den tunge ende på knap 30 kilo. Det er ikke egnet til håndholdt arbejde. Jeg gik ud fra, at IMAX 65mm kameraerne var endnu tungere, da de næsten har samme størrelse som et lille køleskab. Hvortil Sascha svarede, "Nej, de er faktisk meget lettere, da de stort set er bygget af aluminium, og ikke er bygget som et studiokamera". Det forklarer, hvorfor en filmfotograf som Hoyte van Hoytema med (næsten) lethed kan bære det på sin skulder når han f.eks fotograferer "Oppenheimer". Jesper sagde "Cut!" eller "Tak", og så var det tid til at omarrangere de fire kameraopsætning, skinner og alt muligt.
 
 
Kameratekniker Sascha Mieke fra ARRI Rental.

Studiet blev varmere og varmere som eftermiddagen gik, og det er tydeligt, at arbejdet med en filmproduktion kræver tålmodighed. Det er hårdt arbejde, og alt er tilsyneladende koreograferet som en ballet. Alle ved, hvor de skal være på det rigtige tidspunkt – i hvert fald så det sådan ud for mig. Arrangementet skulle efter planen slutte omkring kl. 19:00, men med nogle forsinkelser, tekniske udfordringer mm., var klokken tæt på 20:00 om aftenen, før Jesper takkede alle på sættet, og arrangementet var slut.

Det var en meget interessant oplevelse at være en del af denne begivenhed, se optagelserne og se håndværkerne arbejde. Jeg glæder mig til at se optagelserne, som Jesper lovede, at han ville stille til rådighed for publikum, når de var fremkaldt og scannet.

• Gå til Tommy Madsen fortæller om sit Magellan 65MM Kamera
• Gå til Logmar Camera Solutions introducerer Magellan 65mm, et filmkamera Made in Denmark

Bortset fra 65mm testoptagelser med Logmar's Magellan 65 mm kamera i 2018 og nogle 65mm tests produceret i Tisvildeleje vinteren 2020 er "CUT" den første egentlige danske film fotograferet i 65mm. Der er tidligere produceret flere store amerikanske 65mm film i Danmark: Dele af "Song of Norway", "Samsara" og "Tenet", blev fotograferet i Danmark. "CUT" er den første danske film produceret i 65mm. Lad os håbe at vi snart kan se den i 7OMM!
 
 
   
   
   
   
Gå: tilbage - op
Opdateret 01-01-2024