| |
Toftegaards Bio, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Toftegaards
Bio
den 4. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
TOFTEGAARDS BIO
Vigerslev Allé 33
Åbnet 26. december 1937
Lukket 30. maj 1976
Det er biografeksperterne Arthur Wittmaack og Vilhelm Hvalsøe, der står
bag denne storbiograf bygget af gul tegl. Biografen har et halvtrist
indgangsparti nogle meter nede ad Vigerslev Allé med klinker, gullige
mursten og to små plakatskabe. En åben passage fører med flere
plakatskabe på hver side ind til billetsalget og dørene mod foyeren.
Siden flyttes indgangspartiet helt ud til gaden. Salen strækker sig bag
foyeren ned langs Gammel Køge Landevej, der på dette tidspunkt var
beplantet med høje træer som en allé. Den monstrøse sal var dermed slet
ikke så synlig i gadebilledet som den blev sidenhen. Indvendigt er
lærredet placeret ’bagvendt’ således, man går ind foran, mens salen
breder sig ud bagtil med operatørrummet placeret i en ophøjet tilbygning
bagved. På et kantet hjørne ud mod selve Toftegaards Plads er der
tankstation. Herover funkler biografens navn i aftentimerne med to meter
høje og flammende røde neonbogstaver, mens nogle mindre på 80cm lyser
over indgangspartiet. Til højre herfor er der restaurant, som siden blev
til en berømt eller berygtet bar alt efter temperament.
• Gå til stoleplan
Toftegårds Kino
• Gå til
Maggi Baaring's Vægdekoration i Toften
• Gå til galleri: Maggie Baaring i
Toftegaards Bio i november 2021
• Gå til galleri: Toftegaards Bio rives
ned 13. januar 2022
Med sine 877 pladser kan Toftegaards Bio snildt karakteriseres som en
storbiograf. Særligt med tanke på placeringen et godt stykke vej fra
Københavns centrum og der var end ikke balkon, så salen er ganske
markant. Hermed fik Valby
Teater på Valby Langgade ovre på den anden
side af Valby Station en konkurrent, men i mange år var der plads til
dem begge.
Væggene i salen er forneden mørkerøde, der glider over i en mere orange
tone foroven mod loftets okkergule farver opdelt af grønlige lameller
med indirekte belysning. Rummet er ved åbningen stilmæssigt rent med et
mindre, forhøjet proscenium blot med fortæppe foran lærredet. Der er
ingen scene men relativt god gulvplads fra 1. række og selv mellem
rækkerne var der en for tiden imponerende god afstand, så der var
virkelig tale om en ganske stor sal med et højt og fladt loft. Stolenes
grønne læder siges at matche farverne fornemt og da de kommer fra Odense
Stolefabrik ved man som altid, kvaliteten er i orden. Filmmaskinerne
kommer fra det tyske Bauer og så er den tekniske side bestemt også, som
den skal være. Der var to rækker med ekstra god benplads og gennem de
første 21 rækker én bred midtergang og bagerst to op mod endevæggen.
|
Læs
mere her:
Et sidste kik på
Maggie Baaring's billeder i "Toften"
Maggi Baaring's
Vægdekoration i Toften
Galleri: Maggie
Baaring i Toftegaards Bio, november 2021
Galleri: Toftegaards Bio rives ned 13. januar
2022
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle
& Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911
- 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store
Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette
er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Toftegaard præsenteres for en indbudt kreds den 21. december og åbner
for offentligheden 2. juledag 1937. Thomas Peter Hejle er direktør for
biografen, der drives på Dansk Kulturfilms bevilling. Hejle havde såmænd
optrådt en enkelt sæson på Dagmar Teatret, men ellers helliget sig en
karriere som skolelærer og i 1924 skabt Dansk Skolescene, der havde til
hensigt at åbne teaterscenerne op for skolebrug. Nogle år senere tog han
initiativ til oprettelsen af Dansk Kulturfilm, der skulle udvikle
filmene til undervisningsbrug og han er leder af Statens Filmcentral
mellem 1938 og 1946. Han skrev endda et enkelt filmmanuskript til Svend
Methlings ”Kongen bød” om stavnsbåndets ophævelse, der får premiere i
Palads i marts 1938. I december 1937 er man på Kulturfilmen samtidig i
gang med optagelserne af en stor naturfredningsfilm og det er
selvfølgelig Kulturfilmens samlede virke, der har været bevillingsrådet
og Justitsministeriets bevæggrund for at tildele biografbevillingen. Man
havde oprindelig fået det lille
Rahbek Teater på Vesterbrogade, men før
overtagelse blev det skiftet ud med en helt ny biograf. Det er ikke
hensigten at vise et dybt kunstnerisk repertoire i den meget store
Toftegaards Bio, der ligger i kommunens udkant.
Kulturfilmens egne optagelser skal efter planen vises for skolebørn i
det mere centralt beliggende
Nørrebros Teater, der netop i efteråret
1937 er ved at få installeret de fornødne tekniske udstyr. Toftegaards
Bio vil blive drevet ’efter forretningsmæssige principper’ og dermed
indtjene penge til organisationens øvrige formål. Biografen kommer nu
alligevel til at vise mange særligt børneegnede titler. Til
forhåndspræsentationen er statsminister Stauning som æresmedlem af
Kulturfilmens bestyrelse tilstede, ligesom justitsminister Steincke
vanen tro er troppet op i det stiveste puds.
Åbningsfilmen er en danmarkspremiere på den tyske ”En dronning valgte”
med Jenny Jugo fra det lille Aero Film. Filmen vises på premieredagen kl.
16, 18, 20 og 22. Søndage er der altid fire forestillinger, mens der
øvrige ugedage vanligt spilles kl. 19.10 og 21.10. Anmeldelserne
fortalte, at filmen ikke var så lødig, som man kunne forvente. Alt taget
i betragtning. Det gjorde naturligvis ikke publikum mindre interesseret
og filmen blev da også vist en uge. Herudover blev biografen ikke
premierebiograf, men det var heller ikke hensigten. Trods ordene der
faldt ved åbningen, fandt biografen en smuk stil med et yderst sobert
repertoire, der strakte sig fra det dansk familiære til det europæiske
ærbødige med glimrende amerikanske film særligt efter krigen. Helt
premiereløs blev man nu alligevel ikke på den lange bane. Den 23.
oktober 1939 kan man således dele den norske ”To levende og en død”
sammen med Grøndals Teatret.
Hejle erstattes i 1940 af skuespilleren Kai Holm, som var modstandsmand.
Under krigen skjulte han et større våbenlager på biografens loft, der
siden blev distribueret til små depoter på privatadresser. Kulturfilmen
sørgede for andet end smalfilmsdistribution. Heldigvis opdagede tyskerne
det ikke. Ikke ufortjent kunne Toftegaard dermed som mange andre – men
ikke alle – tage del i de amerikanske premierefilm, der efter krigen var
fløjet ind i stort antal fra England. Dels med den bagtanke at danskerne
fik en tilstrækkelig antidosis i forhold til de mange propagandistiske
film på lærredet forud. Man var endnu ikke helt sikker på, hvor en stor
del af danskerne havde deres sympatier. På Toftegaards Plads kunne man
således den 14. maj 1945 give ”Min kone er en heks” med Veronica Lake og
Friedrich March premiere som eneste teater. Filmen blev en kolossal
succes og spillede til den 4. juni. Så mange valfartede til Valby, at
Dagmar tog filmen på plakaten nogle uger senere og holdt den på
programmet i 6½ uge. Den 18. juni er der endnu en helt særlig film til
biografen i form af dokumentardramaet ”Målet i nat” og i januar 1947
lægger man gerne premierelærred til ”Arnhem-filmen”, der siden blev
endnu mere populær som repremiere under titlen ”Faldskærmsheltene fra
Arnhem”.
|
|
Højre
siden af Toftegaard's Bio med det store flotte maleri af Maggi Baaring.
Foto:
Tom W. Petersen
I 1941 dekorerede tegner og kunstmaler
Maggi Baaring alle salens vægge
med nogle kolossale malerier i kraftige farver med en dansende Harlekin
og Columbine, Chaplin, Fred Astaire og Ginger Rogers samt Fy & Bi og
mange andre kendte skuespillere på filmstrimler i bevægelse med et
filmkamera til at opfange det hele. En ny loftsbelysning sættes op i
loftets sider, der fremhæver de interessante billeder, som publikum
kunne gå på opdagelse i, inden reklamerne startede.
• Gå til galleri: Maggie Baaring i
Toftegaards Bio i november 2021
I 1946 administrerer Kulturfilmen og Kai Holm
World Cinema på en
midlertidig bevilling. Da bevillingen nogle år senere efter Olaf Fønss’
død overgår til Arbejdernes Oplysningsforbund, får Holm da tilbudt
direktørposten for Cirkusbygningens biograf. Fra sommeren 1950 varetages
ledelsen af Toftegaards Bio herefter først kortvarigt af Anders Roose,
der også er inspektør for Skolescenens
Amager Bio. Kort efter overgår
direktørposten sidst i 1950 til Helge V. Assens, der fortsætter driften
uforandret. Atter i 1952 er der en premierestund i biografen i form af
en lille komedie med titlen ”Bange for piger”. Buster Keaton er med i en
birolle, men filmen kan kun klare tre spilledage. En mere af slagsen
dette år falder ud på samme måde. Toftegaard holder sig klogelig til de
populære film, der er taget af i centrumbiograferne og får dem meget
hurtigt på programmet i Valby. Man er afjort distributørernes førstevalg
lige efter Park og
Triangel, når det kommer til det mere lødige
repertoire. Bevillingsrådet havde aldrig grund til at se Toftegaards
repertoire nærmere efter i sømmene. Selvom Kai Holm før Helge V. Assens
aldrig havde anset film som en kunstart, kunne man jo godt have god
smag.
|
|
I 1953 er der såmænd en søndagspremiere kun denne dag på en Hopalong
Cassidy-western med titlen ”En himmelhund til hest” fra det lille Kosmo
Film, der nøjedes med at vise en lang række af deres både mindre og
kortere titler om søndagen i biografer rundt om i landet. Selv som
premiere. En del havde provinspremiere før København og ellers lod det
til at være tilfældigt, hvilken københavnsk biograf, der var først, men
de spille dem som regel alle sammen før eller siden og gerne mange
gange. Der var altid brug for en god western om søndagen til ungerne,
der havde fri fra skole. Samme efterår ses også de første
undervisningsegnede premierer fra Statens Filmcentral. Det bliver her
til flere bemærkelsesværdige film som bl.a. ”Kulminedrengene” fra
England, hvor de stakkels unge knægte forberedes til et skrækkeligt
arbejdsliv under jorden. Disse film spillede endda som premierer i
skolernes efterårsferie og kunne også stamme fra mere eksotiske steder
som Rusland eller Japan. En danskproduceret børnefilm skrevet og
instrueret af John Hilbert primært til skolefilmsbrug blev præsenteret i
marts 1953 med titlen ”Tykke Ibbes mareridt” og biografen fik såmænd en
populær børnefilmklub med navnet ’Hopalong Cassidy-klubben’. En helt
ordinær amerikansk, svensk eller tysk premiere fandt også vej i ny og
næ.
Assens er særdeles interesseret i de nye brede filmformater med fokus på
Todd-AO og skriver en lang artikel til Biografbladet i 1956. Ved
moderniseringen og installation af
CinemaScope i 1958 bliver alle stole
skrigende røde, mens vægpaneler og døre males blågrønne. Vægmalerierne
røres der ikke ved. Mærkeligt nok fik Assens aldrig selv 70mm indenfor
dørene.
|
|
Toftegaards
Bio's operatørrum
den 4. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
Toftegaard tog sjældent del i bropremiererne på de danske film. Første
gang man for alvor slog sig sammen med de andre, skete i forbindelse med
en stribe danske repremierer fra omkring 1960 og frem. Først i 1966 med
Lily Broberg og Axel Strøbye i ”Hold da helt ferie” var der dansk
premierefilm på lærredet. Det er egentlig ganske bemærkelsesværdigt, at
en så stor biograf skulle vente næsten 30 år på dette. Herefter fulgte
flere af mere simpel kvalitet, bl.a. genindspilningen af ”De røde
heste”. Man viste også ”Mig og min lillebror og storsmuglerne”, som
ingen vel kan synes helt ondt om. Den 18. december 1970 deler man sammen
med fire andre biografer i København premieren på ”Og så er der bal
bagefter”. En vemodig film om en skuespillertrup med Christian Arhoff i
hans formentlig eneste rigtig gode rolle nogensinde. Juleballet, der var
uden Lille Per, kom ikke heldigt fra start, hvor der var problemer med
avisannonceringerne. Nogle dage efter premieren forsøger man nye
spilletider kl. 18 og 20 i Toftegaard i stedet for kl. 19 og 21 for at
imødegå biografens lidt ældre publikums ønske om at være tidligere
hjemme på de mørke vinteraftener. Man tager således forskud på folks
vaner mange år senere og kollegerne holder øje med erfaringerne, men man
oplever ikke den store forbedring. Edvard Flemings fremragende film
måtte allerede skiftes ud tirsdag den 29. december med ”Baronessen fra
benzintanken”. Samme erstatningstitel finder også vej til
Grøndal,
Merry og
Nora, så det har været en forfærdelig trist jul alle steder.
I begyndelsen af 1975 søgte Assens om få tilladelse til at omdanne
biografen til to biografer, men fik afslag fra kommunen med den
begrundelse, at der ikke var tilstrækkeligt med parkeringspladser!
Senere i 1975 overtager A.W. Andersen direktørposten og driver den
sammen med Amager Bio videre frem til søndag den 30. maj 1976 med Assens
som inspektør. Biografen har haft sin sidste premierefilm fire uger
forinden, hvor Nordisk Film havde synkroniseret den tyske ”Forår på
Elmehøj” til danske stemmer af bl.a. Peter Steen (se bl.a. også under
Merry 1-2-3). Sidste program bliver en af de sidste Korch-klassikere,
”Krybskytterne på Næsbygård” kl. 16, 19 og 21.
|
|
Et
sidste kik på Maggi Baaring's fine malerier inden Bio blev revet ned den
13. januar 2022. Foto: Thomas Hauerslev
I 1965 havde Tove Lindbo Larsen, der siden havde hvervet som Grønlands-
og kirkeminister i Anker Jørgensens regering, startet en pensionistklub
i Toftegaards Bio ved navn Toveklubben. Efter biografens lukning
flyttede klubben først til Carlton og siden øvrige biografer. Som en af
de få eksisterer den endnu i dag og er ganske velbesøgt med ugentlige
visninger i vintersæsonen i
Palads.
Toftegaards Bio blev bygget om til supermarked, hvor tankstationen blev
fjernet fra hjørnet og en ny, lav tilbygning går ud i et med resten af
butikken. Det kunne kommunen altså godt give tilladelse til. Helt muret
til så biografens gamle indgangsportal omkring hjørnet noget slukøret ud.
Der kom i stedet et større indgangsparti mellem salens gamle udgangsdøre.
Gulvet blev jævnet ud og lokalet udstyret med et nedsænket loft. For en
del år siden satte en medarbejder en stige op under loftspladerne og
konstaterede, at de gamle malerier var der endnu. Bygningen blev ved en
senere etageadskillelse åbnet op med små vinduer øverst i enden ned mod
operatørrummet, men mindst ét sted nær den gamle indgang fra foyeren
kunne man fortsat ane de gamle vægge ovenfor. De tidligere
biograflokaler rummede til sidst et Meny-supermarked, der lukkede i juli
2021. Nedrivningen af den gamle biograf blev påbegyndt i november samme
år. Malingen i Maggi Baarings billeder var fuld af bly, så den skulle
først pilles af væggene, før resten kunne rives ned. I januar 2022 var
gamle Toftegaard ikke mere.
• Gå til galleri: Maggie Baaring i
Toftegaards Bio i november 2021
• Gå til galleri: Toftegaards Bio rives
ned 13. januar 2022
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge &
Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Toftegaard Bio, København +
Maggi
Baaring's Vægdekoration i Toften
|
|
|
|
• Gå til
Toftegaards Bio |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:13:09 |
|
|