biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Kosmorama (1913), Esbjerg

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dk Dato: 30.06.2023
Kosmorama Esbjerg, hjørnet af Kongensgade og Jyllandsgade. Foto 1926, public domain

Kosmorama (1913)
Kongensgade 76

Åbnet 28. april 1913
Lukket 31. januar 1954

Efter 3½ år i Esbjerghus flytter Kosmorama mandag den 18. april 1913 fra Kongensgade 86 til nr. 76 i slagtermester Ludvig Hertz’ ejendom fra 1888 med indgang på hjørnet af Jyllandsgade, hvor der ned langs denne er opført en helt ny sal med plads til 213 gæster på bænkerækker med klapstole, mens der udover entré med billetsalg er indrettet en for tiden stor foyer i romersk udsmykning med både toiletter og med tiden også garderobe. Salen er højloftet og smukt oplyst med brede gange langs væggene samt moderne ventilationsforhold efter nyt amerikansk system, som det blev forklaret. Der kunne nu på papiret holdes samme temperatur både sommer og vinter. Teatret var desuden absolut brandfrit, forlød det endvidere, med maskinrummet adskilt af en brandsikret mur. Foran prosceniet er der en temmelig stor scene med plads til musikken og siderne var udsmykket af lokalkunstner Jørgen Hansen. På åbningsdagen holder konsortiet bag Kosmorama stor åbningsfest og byder kl. 19 på Asta Nielsen i ”Ungdom og dårskab”.

Einar Jespersen er direktør, men kort efter overgår bevillingen til Jørgen Sørensen, der også er indehaver af det nye Kosmorama, som i 1925 gennemgår en let renovering nu også med kiosk i foyeren, hvor der var god plads. En særdeles vellidt herre, der sjældent var bleg for at lade arbejdsløse passere gratis gennem tælleapparatet, men musikken ofrede han ikke mange penge på. Den blev endda beskyldt for at være temmelig dårlig.

Allerede da tonefilmen kommer til, får Kosmorama stribevis af danmarkspremierer og mange på egen hånd. Blandt de selskaber man handler med, er Sophus Madsens International Film, som i 1930 giver Kosmorama premiere på nogle af de tidligste tonefilm, der først fik lagt lyd på efterfølgende i form af et måske lovlig primitivt dobbeltprogram på ”Helten fra Kalifornien” med Ken Maynard og Laura La Plante i ”Pariserrejsen” den 16. maj, hvor ikke mange danske biografer endnu var i stand til at lade billederne tale.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
På den baggrund ventede man også med at invitere pressen indenfor til det helt store nummer et par uger senere, hvor også Kino-Teatret var kommet med på noderne. Den 2. juni 1930 indbydes til tyske ”Hjerter i valsetakt”, hvor den gode akustik overraskede – vel særligt på baggrund af de tidligere beskrevne forhold. Maskinerne er ligesom i Kino-Teatret et dansk fabrikat udviklet af Petersen & Poulsen for Nordisk Tonefilm, hvorefter ”Teaterbåden” viser sig mere populær i Esbjerg end i hovedstaden, hvor premierebiografen Palads i øvrigt efter generalprøven nogle år forinden havde droppet Petersen & Poulsen til fordel for amerikansk udstyr fra Western Electric til deres officielle tonefilmsdebut på benævnte film. På den anden side havde esbjergenserne endnu ikke set hverken ”Jazzsangeren” eller ”Den syngende nar”. Sidst i 1930 kommer en premierestrimmel også fra United Artists i form af ”Smil til verden” med Joan Bennett og kendt for sangen ”Puttin’ on the Ritz”, som er filmens amerikanske titel.

Efter Sørensens død i oktober 1933 overgår bevillingen i januar året derpå til enkefru Kirstine Marie Sørensen, der havde været med i driften lige fra begyndelsen. En større forandring i 1937 gør Kosmorama til et topmoderne tonefilmsteater med nye filmmaskiner, hvor salen er udvidet betragteligt i længden til 318 pladser, ligesom der i denne forbindelse installeres centralvarmeanlæg. De gamle vægdekorationer er malet over i rustrøde farver med ny belysning. Alle stole har polstrede sæder med tilbagelænede rygge og klapsæder. Der genåbnes 2. påskedag, den 29. marts med Ib Schønberg som ”Panserbasse”. En fortsat dejlig biograf, er man enig om.

Blandt sampremiererne med øvrige tæller film som Bodil Ipsen og Lau Lauritzens danske ”Støt står den danske sømand” fra ASA med Poul Reichhardt 2. påskedag 1948, mens det hændte i Esbjerg og ikke i hovedstaden, at Stig Lommers ”Det hændte i København” fik danmarkspremiere sammen med fire andre byer den 21. oktober året efter, hvor Kosmorama har været lukket et par uger tidligere på året for at blive smukkeseret og fået installeret nye fremvisningsapparater.

I juni 1953 har Kosmorama et par danmarkspremierer på række fra Nordisk Film, svenske ”Fraskilt” med Inga Tidblad den 22. juni og Raf Vallone i den italienske ”Farligt spil” fire dage senere. Det er en begivenhedsrig måned, for der skal snart til at blive taget nogle tunge beslutninger. Man har ellers netop forlænget lejemålet med ti år hos den nuværende ejer, slagter Axel Hansen.

Efter Arbejderhøjskolen har fået lov at opføre Esa Bio ligeledes her på Kongensgade og byrådet for nuværende har opgivet sine planer om at udnytte en biografbevilling, der skulle give plads til en ny storbiograf ved Strandby Plads (som kommer – men først i 1958 med Strand Bio) har man i slet skjult forventning om udelukkende at have kæmpebiografer stående tilbage sat Kosmorama kniven for struben og betinget sig, at biografen skal udvides med hundrede pladser yderligere for at kunne beholde sin bevilling eller alternativt – fortsat uden at lægge skjul på sine motiver – forestiller man sig, at de kan overtage Kino-Teatrets større lokale. Man havde set det fuldstændig nøjagtig samme ske tidligere, dengang Arbejderhøjskolen forud var tvunget ud af Det Lille Teater og hen i Kino-Teatret.
 
 
Kosmorama Esbjerg, hjørnet af Kongensgade og Jyllandsgade. Foto 18. juli 2023, Thomas Hauerslev

I Phønix Teatret er det tilsvarende meningen, at man her skal helt op på 584 pladser mod de nuværende 470 ved at gøre balkonen markant større. Her er der dog ingen fare for eksistensgrundlaget, idet kommunen holder hånden under dette ved Hotel Spangsberg, da det også benyttes af Esbjergs levende Teater og måske også derfor får ombygningsplanerne lov til at glide lige så stille ud i sandet igen, efter foreløbig at være blevet udsat et års tid.

Her i den skæbnesvangre juni skitserer arkitekt Holger Pind en udvidelse af Kosmorama længere ind i gården, hvor man så i ombygningsperioden muligvis kunne leje sig ind i Kino-Teatret, men vælger med pistolen for panden fornuftigt nok den langt billigere løsning helt at overtage Kino, hvor man måske ikke overraskende hurtigt kommer overens i forhold til huslejen.

I februar 1954 overtages det fhv. Kosmorama af købmand Anker Jensen, der straks indretter foyer og sal til etageopdelt butik med ’Ankers Udstyr’. Det åbner i maj med lager og kontor frem til 1990, hvor lokalerne i stedet fyldes med sportsartikler. I dag ligger Kop & Kande i huset, hvor salen udvendigt ikke har forandret sig synderligt siden udvidelsen i 1938, mens forhuset særligt omkring hjørnet er forandret med en stor glasfacade.
 
 
   
   

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om
 
 
   
   

• Gå til
Kosmorama (1913)
 
Gå: tilbage - op
Opdateret 01-01-2024