biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Føniks Teater / Phønix Teater / Phønix Teatret / Phønix Bio, Esbjerg

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dkDato: 30.06.2023
Phønix Teater åbningsannonce 7. november 1916 (denne dag som Føniks)

Føniks Teater / Phønix Teater / Phønix Teatret / Phønix Bio
Strandbygade 2 (i dag Kongensgade 110-114)

Åbnet 7. november 1916
Lukket 30. april 1978

Hotel Spangsberg blev opført i 1875 på det, der oprindelig var Havnegade 75 med en fløj op langs Stormgade, hvor der i 1882 indrettes en koncertsal. Det var et par ekstravagante bygninger sidst i 1800-tallet.

I 1897 spenderes en formue på at opføre en meget større sal bagved på tværs i forlængelse af Kongensgade udelukkende til brug for Esbjerg Theater. Det bliver til Strandbygade, som i dag er ført nedenom mod Havnegade. For tegningerne står byens toneangivende arkitekt C.H. Clausen. Det store rum blev udsmykket med loftsdekorationer i rokokostil, portrætter af Holberg og Oehlenschläger samt motiver fra deres værker alt sammen udført af Esbjergs kendte billedkunstner Jørgen Hansen, der var elev af P.S. Krøyer. Han havde fire år forinden også dekoreret salen i det nye Kosmorama i Kongensgade 76. Teatret er udstyret med et stort scenerum, mens en balkon er placeret forholdsvis højt oppe båret på en række søjler, da rummet også er tiltænkt udstillinger og skal dermed også have virkning af en hal, om end en umådelig smuk en af slagsen. Musikerne var heller ikke placeret i en orkestergrav, men løftet op på siden som i et cirkustelt.

Oprindelig var der plads til over 800 gæster, dengang man måtte stå op på galleriet, hvorfra man givetvis også havde det bedste udsyn. Her gives allerede i marts 1900 filmforestillinger ved ”The American Wargraph” og i april 1906 forevises levende billeder ved Dansk Biograf Kompagni. Esbjerg Teater fortsætter alle dage med at benytte lokalet, selvom det skumper ind, efterhånden som biografen får magten. Med alle de tilgodesete behov teatret var indrettet under, fungerede det efter sigende aldrig tilfredsstillende. Der er adgang til foyeren tre trin op fra gaden under to buer gennem en vældig høj indgangsportal.

De levende billeder holder for alvor sit indtog tirsdag den 7. november 1916, hvor salen i form af biograf præsenterer sig som Føniks Teater med forestilling af den liden kendte italienske film ”Panther” om cirkus- og sigøjnerliv. Der gives kun én forestilling dagligt kl. 19 med forestillinger alle dage, hvor der ikke spilles levende teater. Tre dage senere annonceres som Phønix, sådan som der også havde stået på annoncerne i dagene op til åbningen, men navnene benyttes i flæng.
 

Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
Hotel Spangsberg med Esbjerg Teater = Phønix bagved fra luften i 1959. Foto: Lokalhistorisk arkiv for Esbjerg

Det er hoteldirektør Toft Jensen, der også er kommet i besiddelse af biografbevillingen gældende for et år på betingelse af, at indtægterne på de levende billeder anvendes til forskønnelse af teatret, ligesom han allerede har benyttet anledningen til en omfattende renovering af husets restauration. Også salen er forandret en smule med nyt varmeanlæg og bedre ventilation, mens der oppe på balkonen er bygget et lille filmhus til fremvisningsapparaterne, som der er to af. På musiktribunen kommer tonerne fra en duo under ledelse af teatrets kapelmester.

Selvom der ikke vises film kontinuerligt, bliver Phønix Teater en betragtelig succes, idet lokalet med sine 530 pladser er langt større end byens to øvrige, Biografen ligeledes i Kongensgade med førnævnte Kosmorama placeret midt imellem. Frem til 1937 er det rent faktisk Sønderjyllands største biograf. Til gengæld er der fra december 1917 yderligere konkurrence i form af Det Ny Teater, der trods navnet udelukkende viser film som Kongensgade-stækningens nu fjerde biograf.

Måneden forinden har Frede Skaarup købt Spangsbergs teater- og biografsal af Toft Jensen for 300.000 kroner med overtagelse pr. 1. januar 1918 og ved samme lejlighed fået overdraget bevillingen til at drive sidstnævnte, hvilket formentlig var hovedformålet med købet. Esbjerg Teater må han finde sig i, det er en betingelse for den fortsatte biografbevilling, men Skaarup er udmærket bekendt med teaterdrift. Han driver på dette tidspunkt Scala Teatret i København, der samme år er ombygget for en betragtelig sum. Hans erfaringer med hoteldrift kommer trods forlydender om det modsatte ikke til at vedrøre provinsen, men dog København, da han få dage senere køber Dagmarteatret, hvis hotel her falder med ned i turbanen. Her var prisen også en ganske anden.

Phønix er imidlertid guldfuglen i Esbjerg, der skal udnyttes i form af hans tilsvarende rolle som direktør for A/S Fotorama i Aarhus, der er ved at positionere sig med biografer også udenfor København og den jyske hovedstad. I sommeren 1920 gennemgår salen en omfattende restaurering, hvilket ved genåbningen søndag den 15. august fejres med en danmarkspremiere endda på noget så endnu relativt sjældent som en engelsk film, dramaet ”Manboen” med Fred Groves.

I maj 1922 skrives nekrolog over Esbjergs Teater, der ’er afgået ved en blid og rolig død og begravet i stilhed’. Artiklen var ment som en gevaldig opsang i forhold til de rædsomme faciliteter nærmest uden kulisser og omklædningsværelser, der ikke står på højde med et moderne teater. Andre teaterfolk havde lejet sig ind fra tid til anden, bl.a. opførtes året forinden sommerteater under biografens navn. Dagmarteatret i København led i øvrigt på samme facon med tilsvarende klager over sidstnævnte. Prygelknaben er især rettet mod bevillingssystemet, der tillader Fotorama at køre Phønix uden tilstrækkelig hensyntagen til det oprindelige teater og i særdeleshed i anledning af de fremtidige bevillingsudstedelser, der herefter vil høre under Justitsministeriet fremfor som tidligere den udskældte politimester. ’Fotorama kan ryge og rejse. Lad os faa vort teater og vore skuespillere tilbage’.

I angst for at denne arrigskab kunne forplante sig helt til ministerkontorerne i København, sørger Fotorama for, at teatret fremover kan leje salen på mere gunstige vilkår, men det er nu Phønix, der uden sammenligning dominerer billedet og desværre for Fotorama går det som frygtet. Nye krav til bevillingsindehavere betyder, at Fotorama må trække sig i baggrunden, selvom man længe endnu fortsat har penge i diverse biografer landet rundt med stråmænd placeret i forskellige funktioner. Det gjaldt nemlig om at få vist selskabets mange film, der i 1910’erne særligt bestod af stribevis af danske film fra Nordisk, men efter de udmagrende krigsår skifter fokus til de udenlandske, hvoraf mange med tiden er tyske. Der er rig afsætning på dem alle.

Fra den 31. august 1928 kan man også byde på danmarkspremierer, ligesom byens øvrige får stribevis af nye titler i al tid fremover. Første solopremiere i spillefilmslængde bliver ”Skæbnens luner” med Claire Windsor fra det mindre selskab Valkyrie Film, der også benytter biografen til en danmarkspremiere i november. Det er dog sjældent de største premieretitler, der finder vej hertil, ej heller på sigt, primært fordi distributionsselskaberne altid betinger sig ret til et længere, uafbrudt spilleforløb, hvis omsætningen forventes tilstrækkelig stor. På den vis er biograferne i filmselskabernes vold og ligesom i andre byer handler man som regel med de samme distributører, men det varierer naturligvis gennem årtierne alt efter ejerforhold.

I krigsårene ses mange uhyrligheder på lærredet, man som biografdirektør ikke kan undslippe. Det gælder således også den nye hotel- og biografdirektør Marius Hansen. Den 16. april 1941 inviteres byens spidser af ’Der Kommandant im Abschnitt Westdänemark’ til at overvære ”Sejren i Vesten” om Hitlers triumfer særligt i Holland, Belgien og Frankrig distribueret af det tyske filmselskab UFA. Mere beklageligt var der også et betalende publikum til den – overalt i landet. Samme år udbrænder hele fløjen ud mod Stormgade med koncertsalen, men bygningen genopføres. Efter krigen er biografbesøg fortsat så populært, at billetter, der burde koste to kroner, sælges for det femdobbelte af billethajer ude på gaden.

Den 20. januar 1947 finder et par af undtagelserne sted i forhold til danmarkspremierer kun på mindre film, da den store Esbjerg-biograf denne dag kan byde på Cecil B. deMilles ”Orkanens høst” med Paulette Goddard, Ray Milland og John Wayne halvanden uge før, filmen kommer op på Nørreport i København og bliver en gevaldig succes. Distributøren Paramount giver allerede Phønix en premiere mere i april, hvor Milland ses igen nu på ”Farligt eventyr” med Claudette Colbert, der først to uger senere kommer op i Grand, men da Paramount i maj tilbyder det amerikanske lystspil ”Ukendte fædre” til Phønix med store set ukendte skuespillere, falder det helt til jorden. En måned senere spiller denne film blot to dage i to københavnske biografer og så var det Paramount-eventyr forbi.

Herefter må man nøjes med absolut beskedne premierestrimler som ”Poppe på sjov” fra Rex Film med Adolf Jahr og Nils Poppe, hvis lystspil særligt under krigen havde samlet fulde huse overalt, men nu var tiden løbet fra dem, efterhånden som de amerikanske lystspil kom væltende. Enkelte film fra Palladium og det amerikanske Criterion fik danmarkspremiere her, men nu fik man stadigt større succes med et mere ungdommeligt præget repertoire, som hellere var tysk end svensksproget, hvilket afspejlede sig i senere premierer som fx ”Solskinspigen fra Alpehytten” og ungdomsidolet Cornelia ’Conny’ Froboess i ”Conny, kvik og forelsket” begge i 1960 med en afstikker til England samme år i form af ”Piger i Khaki”. I 1961 fejrer Phønix de danske jenser med ”Soldaterkammerater på efterårsmanøvre” i selskab med en række andre biografer landet rundt.

I sit indre var Phønix tilbage i 1950 moderniseret med nye stole, mens antallet af siddepladser blev reduceret til 464, hvoraf en del pladser stort set aldrig blev benyttet som fx logerne nede omkring scenen, mens udsynet bagved var stærkt hæmmet af søjlerne, der endnu holdt balkonen oppe, ligesom også sidebalkonerne havde tjent sin tid. Fra 1951 drives både hotellet og biografen af Karen Margrethe Hansen efter hendes mands død.

1953 bliver endnu et tumultarisk år, hvor byrådets fløje atter bekriger hinanden, hvilket udmunder i, at Kosmorama overtager Kino-Teatret, som er flyttet over til det nye Esa Bio. I Phønix er det meningen, at kapaciteten skal op som i gamle dage ved at udvide balkonen med 114 pladser og 56 yderligere på gulvet ved at fjerne søjlepillerne og gøre balkonen selvbærende, men den ombygning går stille og roligt i glemmebogen, mens fru Hansen undskylder sig med at have ’ansat så mange gode films’ og siden fyldt kalenderen med så mange teaterforestillinger, at det ’vanskeligt kan lade sig gøre’. Det lykkedes dog uden større besværlighed at få installeret CinemaScope i 1958.

Efter direktricens død drives Phønix Teatret et par år af sønnen Gunnar Hansen, før det i 1962 købes af den 27-årige Axel Haar-Nielsen, der sammen med et par andre forretningsfolk også har overtaget hotellet og reddet det fra nedrivning til fordel for et nyt stormagasin. Trods sin unge alder driver han allerede både vinstue og kro i byen. Hotel bliver hans hovederhverv, hvor han også erhverver byens Emdrupholm og sidst i årtiet det nyopførte Hotel Atlantic i Aarhus. Efter at have konkurreret med blot én anden ansøger opnåede han selv biografbevillingen til Phønix i februar 1963 og lægger ud med en modernisering af biografen, dog ikke som den var tiltænkt ti år forinden.

Som Haar-Nielsen forklarer, er man fortsat underlagt den gamle bestemmelse, der ved skiftende frasalg af biografen med eller uden hotel har betydet, at der hvert år skal indsættes et beløb på en tvangsopsparingskonto, som kommunen har råderet over og kan tære på, når teatersalen trænger til forbedringer, hvad den ofte gør. Denne gang blev 150.000 kroner således benyttet til nye stole og sofaer, hvilket reducerede antallet af pladser til 446. Forhallen er også frisket op med nyt billetkontor, garderobe og en forbedring af toiletforholdene. I operatørrummet er der også fundet en sjat penge til småforbedringer uden nærmere redegørelse af forandringerne.

I Haar-Hansens år skifter repertoiret fra tyske ungdomsudskejelser over det sydeuropæisk producerede premiereprogram ”Zorros skygge” til amerikanske sensationsfilm, som i mere eller mindre beskåret form passerer censurens nåleøje med tidligere så uhørte titler fremme i 1969 som ”Jeg – et sexdyr” fra Scan-American, hvis filmkatalog absolut ikke hørte til i den sobre ende. Til gengæld tjener biografen i denne tid styrtende med penge.

I foråret 1970 bliver Haar-Hansen valgt til byrådet i Aarhus for partiet Venstre. Han har allerede kort forinden solgt Spangsberg og Phønix til købmand H.C. Petersen fra Varde, som i forvejen drev hotel i begge byer, for Esbjergs vedkommende i forstaden Hjerting. Programmet blev der ikke pillet ved, så her var ”Sexpolitiet i aktion” fra førnævnte distributør som danmarkspremiere den 20. august 1971. Hotellet blev malet udvendigt hele vejen rundt, hvorved også Phønix fik en ansigtsløftning, mens der indvendigt kun blev foretaget småforbedringer, selvom det efterhånden overalt havde været tiltrængt med en kærlig hånd – overvejende for hotellets vedkommende, men Phønix-salens mange dilemmaer var aldrig blevet løst.

Phønix drives nu af biografens inspektør siden 1927, Lillian Borg og kalder sig Phønix Bio, da Esbjerg Teater efter 56 års tvangsægteskab i 1973 til en begyndelse har henlagt sine forestillinger til Præstegårdsskolen, før teatret otte år senere gifter sig på ny, denne gang med Esa.

I 1974 er fru Borg netop blevet direktør for Esa Bio, som hun pr. 1. september 1975 vælger at koncentrere sig om og takker derfor af i Phønix efter 38 somre, hvor Hotel Spangsberg i øvrigt tilbage i februar havde fejret sin 100 års fødselsdag med en fortsat tro på fremtiden, da byens borgmester forsikrede, at kommunen ikke havde til hensigt at nedrive hotellet i forbindelse med gadeomlægningen af Havnegade-Strandbygade og et senere gågade-projekt i Kongensgade.

Phønix drives hernæst af hoteldirektør Kaj Lauridsen på vegne af Petersen, som 2. juledag belønnes med en succesfuld danmarkspremiere på ”Carambola fupper hele banden”, der skamløst kopierer det populære filmpar Bud Spencer og Terence Hill. Det er film nr. 2 i rækken og ikke halvt så succesfuld som den første, men ikke desto mindre en fortrinlig julefilm i Esbjerg. Dagene mellem jul og nytår var altid årets bedste, hvor der som regel var stuvende fuldt til langt de fleste forestillinger i alle byens biografer uanset størrelse. Fra 1976 begynder det at gå stærkt ned ad bakke og Phønix udlejes nu til biografens operatør Verner Jensen og Vagn Hundebøl, der udelukkende driver den som hobbyvirksomhed.

De større distributører handler alle med byens nyere og mere moderne biografer, hvor Saga 1+2 i øvrigt kan føjes til samlingen i juni 1977 og sommetider viser helt samme program. Phønix spiller sin sidste forestilling den 30. april 1978 med James Caan i den 2½ år gamle ”Rollerball” fra United Artists kl. 19 og ”Liderlige Linda bryllup” fra Atlantic Film kl. 22. I sommeren udlejer H.C. Petersen Phønix til sommerrevy henover en måned for en beskeden sjat penge.

I foråret 1979 rammes salen af en vandskade, der gør rummet ubrugeligt uden at foretage større reparationer, hvorved dette års planlagte sommerrevy opgives. Hoteldirektøren lader nu bomben sprænge, at han selv påtænker at rive det alt sammen ned. Udover biografsal og hotelfløje, ejer man også nogle bygninger længere omme bagved, som forsøges frasolgt. Herudover skal der bygges nyt supermarked og meget andet.

Hele komplekset fra det tidligere Strandbygade og nuværende Kongensgade ned mod det tidligere Havnegade og nuværende Strandbygade, der da er ført nedenom, blev revet ned i juli og august 1980. Et nyt hotel og parkeringsplads er delvist opført til venstre for det oprindelige, mens der er butik, restaurant og redaktion for Ugeavisen, hvor teater- og biografsalen lå.
 
 
  
  
  

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om
 
 
  
  

• Gå til
Føniks Teater / Phønix Teater / Phønix Teatret / Phønix Bio
 
Gå: tilbage - op
Opdateret 25-03-2024