biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Det Ny Teater, Esbjerg

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dk Dato: 30.06.2023
Det Ny Teater i 1917

Det Ny Teater
Kongensgade 53

Åbnet 20. december 1917
Lukket 18. maj 1933

Den kraftigt voksende fiskerby Esbjerg, hvis status siden hæves til købstad, får i december 1917 sin fjerde biograf og den anden, som entreprenør Mathias Andersen er involveret i, efter at have købt Biografen i samme Kongensgade, hvor også Det Ny Teater – og byens to øvrige biografer for så vidt er placeret.

I januar 1917 kunne man i en artikel med overskriften ’Filmens kunst – eller hvorledes der manøvreres med monopoler i Esbjerg’ læse om alle de rævekager, der var blevet gjort i de lumske biografteatre, men en udløber af disse blev en beslutning om at tilføre byen først en tredje og nu en fjerde biograf, hvilket var ganske usædvanligt for en by af Esbjergs størrelse i 1917. Ikke desto mindre kommer de alle til at klare sig – også denne på købmand Johannes Blochs adresse ved hjørnet af Kirkegade, der mod Kongensgade rummer en mindre butik- og beboelsesejendom fra 1885 med et par mindre bygninger i gården. Herinde – ligesom ved indretningen af Biografen i nr. 49 nøjagtig ti år forinden – skabes rammerne for Det Ny Teater, der placeres i et umiddelbart tilstødende baghus, som udvides i længden.

Den nye biograf drives på forpagtning af et konsortium med entreprenør Mathis Andersen i spidsen på socialdemokratisk bevilling, hvis overskud ved driften tilfalder Arbejderhøjskolen. Andersen driver på dette tidspunkt desuden Biografen i Kongensgade 49, så ledelsen af Det Ny Teater varetages til dels af en hr. Madsen, der samtidig er ansvarlig for filmfremvisningen.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
Det Ny Teater i miniformat 1917

’Et smukt og stilfuldt kunsttempel’, der i enhver henseende er ’praktisk indrettet og tilfredsstiller alle nutidens krav’, blev Det Ny Teater i forskellige termer blev beskrevet. Den smalle, langlemmede indgangspassage præsenterer sig forbavsende flot med terrazzogulv og hvide vægge forneden beklædt med mahognimalet panel. Døren ind mod billetkontoret og forhallen er ’prægtige fløjdøre med slebet glas’ og foyeren rummede desuden kiosk, telefon og toiletter. Det samme gør sig gældende for salen med indgang i siderne her dog med bræddegulv og løbere. 228 ’flapstole’ knirker modsat klapstolene ikke og dertil kommer en loge med 32 polstrede sæder til de reserverede billetter med sin helt egen, særlige indgang til venstre for det lille maskinrum med kun ét apparat. I alt er der 260 pladser i Det Ny Teater med stolene opsat amfiteatralsk, således udsynet ikke generes selv af damer med store hatte, loves det. Billedfeltet er i øvrigt større end det i Biografen med fortæppe indfattet i en stor guldramme og en for hele salens vedkommende perfekt belysning.

Åbningsprogrammet torsdag den 20. december kl. 19 og 20.30 består af ugerevy samt Valdemar Psilander i ”Hjertekrigen paa Ravnsholt”, der havde haft danmarkspremiere to uger forinden. Der var så godt besøg, at man spillede en gang ekstra kl. 22. ’En smuk succes’, var der rørende enighed om.
 
 
Det Ny Teater kilet op ad Axelborg i 1922

Åbningsfilmen kom fra Fotorama, men da dette filmselskab ved Frede Skaarup måneden forinden havde købt Phønix Teatret, kommer titlerne fra dette selskab fremover primært op her. I stedet bliver man fast forhandler af titler fra Kinografen, som tilmed giver Det Ny Teater en række danmarkspremierer, længe før de kommer op i selskabets egen biograf på Strøget i København. Det gælder eksempelvis titler som ”Hans lille elskede” Med Mary Nolan og Nils Asther i juli 1927 og hunde-heltefilmen ”Det sorte lyn” med Clara Bow måneden derpå.

I 1922 blev hjørnehuset revet ned til fordel for Axelborg-komplekset både inspireret og navngivet efter det tilsvarende byggeri i København et par år forinden og lige så enormt udefra med blot en etage i underskud og så dog i virkeligheden også meget smallere. Som den eneste fik Det Ny Teater lov at blive liggende bagved, mens de øvrige lejemål flyttede ind i det nye hus, der stod færdig i september 1923. Teatret beholder sin indgang fra Kongensgade sammesteds nu indlemmet i Axelborg og ditto i forhold til udgangen på Kirkegade.
 
 
Det Ny Teater som butik anno 1952

Byrådet vedtager allerede i sommeren 1931, at Det Ny Teater skal nedlægges igen, da lokalet ikke skønnes på højde med, hvad der på dette tidspunkt kunne forlanges af et moderne tonefilmsteater. Her blev der ofte fortsat vist stumfilm frem til udgangen af marts 1932, hvor Arbejderhøjskolen nu i stedet får overdraget bevillingen til Kino-Teatret, som Kunstforeningen hidtil har lukreret på. Det var i virkeligheden denne, man gerne så hen, hvor peberet gror, idet denne forening på intet tidspunkt selv havde taget del i driften. Lukningen markeres med en sidste danmarkspremiere, denne gang fra MGM i form af ”Gentleman-smugleren” med John Gilbert den 28. marts, som nok var en tonefilm, men det lød ganske forfærdeligt.

Herefter skulle Det Ny Teater altså være fortid og annonceres i april til udlejning ved hr. H. Matthesen som forevisningssted for reklamefilm og foredrag med eller uden filmledsagelse eller lysbilleder, men fra 28. august snurrer de gamle filmsapparater igen aldeles lystigt, da lokalets nye ejer, købmand Møller, har udlejet salen til direktør C.C. Svendsen fra Norby Biograf på Fanø, som denne dag påbegynder visninger for medlemmer af Arbejdsmændenes og Hustømrernes Fagforening og annoncerer gladeligt med samtlige forestillinger. Fra den 23. oktober suppleres endda med forestillinger for Esbjerg Biografforening som han selv har stiftet to uger forinden og unddrager sig i begge konstellationer at betale forlystelsesafgift, ligesom han overhovedet ikke er i besiddelse af nogen bevilling til biografdrift i Esbjerg.
 
 
Det Ny Teater's indgang, set den 18. juli 2023. Foto: Thomas Hauerslev

Svendsen bedes gentagne gange om at lade forestillingerne ophøre, men føler at have sit på det tørre og undskylder sig bl.a. med at have indgået overenskomst om, at fagforeningens arbejdsløse skulle have del i overskuddet uden dog at have aftalt den procentvise del heraf. Det samme gør sig gældende vedrørende biografforeningen, hvis overskud i tilfælde af opløsning skulle tilfalde kommunens hjælpekasse, uden denne dog det mindste har været hørt i sagen. Det ender med en tiltale allerede i december, hvor der tilmed er givet aldeles offentlige forevisninger af en lokal fiskerifilm.

Alligevel fortsætter løjerne selv påskesøndag i april, hvor der vises spionfilm på en højhelligdag, der under normale omstændigheder var viet afgiftsfritagne rejsefilm. I julen havde han gjort det samme. Få dage senere vises en seksualoplysende titel med ledsagende foredrag, hvilket de færreste ville modsætte sig, men den 18. maj griber politiet ind for sidste gang og tvangslukker den ulovlige biograf, hvis program da bød på ”Fordærvet ungdom” – en amerikansk film fra 1924 med Dorothy Davenport fulgt af ledsagende afholdsforedrag. Man var især fortørnet over en stor plakat over indgangen med bogstaverne A H A (Alle Har Adgang) for at være helt sikker på fuldt hus og kamp til stregen. Hr. Svendsen ender med at modtage en ganske beskeden dom for sine forseelser.
 
 
Det Ny Teater's indgang ligger nederst til venstre på Kongensgade. Set den 18. juli 2023. Foto: Thomas Hauerslev

Hr. Møller udlejer øjeblikkeligt til manufakturhandler Th. Vestergaard, der allerede 1. juni fylder salen med tæpper og benytter det som udstillingslokale. I 1952 overtager ’Standard-Møller’ selv lokalerne, der endnu lignede sig selv med både forhal og sal intakt. En dyb indgangsportal med store udstillingsvinduer fører nu direkte ind til den forhenværende foyer. Forretningen udvidede løbende sortimentet med nyeste damemode frem til 1978, hvor butikken blev overtaget af BR Legetøj, der eksisterede på adressen indtil 2019. Den fhv. lege-tøjs-biograf står fortsat til leje her i 2023, det samme gør sig i øvrigt gældende for Kosmorama model 1909 i nr. 86.

 
 
   
   

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om
 
 
   
   

• Gå til
Det Ny Teater
 
Gå: tilbage - op
Opdateret 01-01-2024