 |
Biografmuseet's Formål:
"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og
billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig
igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den
sidste nye superbiograf."
• Forord |
Ris & Ros
• Ansvar |
Kontakt
|
BIOGRAFER
• Skematisk Oversigt
• København |
Omegn
• Nordsjælland
• Vest, Midt & Syd
• Bornholm
• Møn, Bogø
• Lolland & Falster
• Fyn, Thurø, Tåsinge
• Langeland & Ærø
• Sydjylland |
Øst
• Midt-Vest |
Nord
• Rejsebiograf, Drive-In og Open
Air
PIONERBIOGRAFER
•
Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon
• Panoptikons
Kinoptikon
•
Panorama Hafnia
•
Kinoptikon
•
Odeon Teatret
• Kalender
7OMM FORMATET
• Historie |
Biografer
• Film |
Maskiner
• 3 Falke Bio
• Kinopalæet
• Imperial Bio
FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 CinemaScope
1953 Widescreen
1954 Panavision
1954 VistaVision
1955
Todd-AO
1957 Ultra
Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super
Panavision 70
1959 Super
Technirama 70
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension
150
1970 IMAX / Omnimax
1972 Pik-A-Movie
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65
NYHEDER
• 2027 | 2026 | 2025
• 2024 |
2023 |
2022
• 2021 |
2020 |
2019
• 2018 |
2017 |
2016
• 2015 |
2014 |
2013
• 2012 |
2011 |
2010
• 2009 |
2008 | Arkiv
BIBLIOTEK
• Premierer 1911-2020
• Filmannoncer
• Biografdrift Annoncer
• Film- og Kinoteknik
• Teknikkalender
• Store Lærreder
• Holger Pind
• Stoleplaner
• Interview |
Farvel
• Filmfestival
• Det Store Udland
• Olsen Banden
• Indhold |
Søg
• Din historie |
|
|
Åbnet 1. januar 2005
Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder
forbeholdes.
|
 |
Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store
filmformater
in70mm.com
|
| |
Bio Hjørring / Bio 1-2-3 / Hjørring Bio – Cafe-Bio / Hjørring Bio Center |
Tilbage til forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.05.2025 |
Bio
i august/september 1986. Foto:
Thomas Hauerslev
Bio Hjørring / Bio 1-2-3 / Hjørring
Bio – Cafe-Bio / Hjørring Bio Center
Søndergade 3 (siden nr. 5)
Åbnet 24. marts 1950
Lukket 23. april 2000
Opførslen halvt om halvt indretningen af den nye biograf på Søndergade 3
påbegyndes i sommeren 1949, men det trækker ud til fredag den 24. marts
1950, før den nye storbiograf med 412 pladser slår dørene op, som det
hidtil mest imponerende man har set i hele Vendsyssel. Den slår akkurat
ikke Colosseum i Frederikshavn i forhold til pladser, men før
ombygningen af denne i 1957, er Hjørrings så langt den flotteste med
enorm facade mod gaden prydet af kolossale BIO-bogstaver i neon øverst
til venstre og herunder billedskabe ved siden af en bred indgangsportal
med stor baldakin udover fortovet. Det gamle og engang så feterede
biografteater fra 1907 står nærmest og krymper sig ved siden af, før det
kort efter rives ned og bliver til udgangspassage og cykelparkering.
Biografen er uløseligt forbundet med elektricitetsværket bagved – det
har den altid været – og er ført ind i dettes udbyggede hal med ny
tilbygning foran, hvor en gammel, langstrakt ejendom fra 1700-hvidkål
havde ligget. Bio tilhører Hjørring Kommune og har været utallige år
undervejs, hvor borgmesteren dengang det begyndte at gå op for byrådet,
hvad en biografbevilling havde kunnet føre med sig af ussel mammon,
allerede i 1923 havde fremsat forslag om, at man skulle få sig (selv) en
ny biograf, så glæden var naturligvis enorm.
Hjørring
Bio - foyer m.v.
Som åbningsfilm vises ”Min kone er uskyldig” med Poul Reichhardt og
Bodil Kjer og hvordan ser barnet så ud efter så langvarige fødselsveer,
spørges der ikke så meget hvad angår det udvendige, hvor de bornholmske,
grå klinker længe har delt vandene – hvad med sjælen? Med stor hældning
på rækkerne er salen ført længere ned i forhold til betongulvet i
maskinhallen, som måtte brydes op, hvilket var starten på den
langsommelige proces, der yderligere forsinkedes af flydesand under
forhuset, der ellers ingen vanskeligheder havde været ved at vælte, men
som nu sugede vand til sig som bare pokker.
To billetkasser har topmoderne tavler henover fyldt med lamper, der
viser forestillinger, priser og udsolgte kategorier placeret til højre i
indgangsportalen, hvor dobbelte glasdøre under et sandstensrelief af
billedhugger Svend Bovin gennem et vindfang nogle trin ned fører frem
til en bred foyer klædt med trælister og store blomsterarrangementer i
hver ende. Til venstre for trappen op til salen findes toiletterne, mens
en bred chokoladekiosk logerer til højre. I modsatte side af
billetkontoret har direktøren sin gang. At der ikke er højere til loftet,
end tilfældet er, skyldes angsten for at komme i yderligere nærkontakt
med grundvandet.
Fra trappen føres man op midt i salen, der bagtil stiger som terrasse
med udgang bagerst ned til venstre, mens operatøren fra den modsatte
side har sin egen trappe op til det fornemt indrettede maskinrum i
midten indrettet med to 35mm-maskiner indkøbt hos firmaet Vilhelm
Widenborg i København af fabrikatet Aga Baltic. De mange stole er alle
polstrede og beklædt med grønt plys undtagen de første tre børnerækker,
hvor de 48 sæder er beklædt med grønt kunstlæder. Til højre for
midtergangen fører en dobbeltdør ud i retning af den gamle sal, der
snart er væk. Ved prosceniet dækkes lærredet af et stort, guldbrunt
tæppe belyst med 24 små projektører. Både loft og vægge er beklædt med
samme fyrtræslister som foyeren. Arkitekt for det hele er Jens Jakobsen,
der i sin tid også havde tegnet
Kinografen på baggrund af justerede
tegninger helt tilbage fra 1939 opdateret sammen med Ivar Christensen og
Erik Engelstoft. Direktør på vegne af kommunen er fortsat Christian
Krarup Kjær.
I maj 1958 vedtager kommunen, at man vil
installere
CinemaScope
nu, der er lukket op for tilførslen af film fra
amerikanske distributører efter en frivillig dansk boykot grundet
spørgsmål om forhøjet filmleje. Installationen skal være tilendebragt
inden 1. juli, så man straks kan æde løs af godterne fra Hollywood. Bio
kan herefter sælge 401 stole to gange hver aften.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
Stumfilm, Tonefilm og
nye Systemer
7OMM, Storformat, Film- og Lydsystemer
Historien om 70mm og De Store
Formater
•
CinemaScope
|
Widescreen
•
VistaVision
| Todd-AO
•
"Windjammer" i
Cinemiracle
• "Dette er
Cinerama"!
•
Vises "i
Sensurround"
High-Impact
biografdesign
|
Bio
Hjørring med danmarkspremiere på Den mystiske grevinde
Den 24. september 1962 har Bio danmarkspremiere på ”Den mystiske
grevinde” med Lil Dagover fra Constantin Film, der drives af
Preben Philipsen, søn af Constantin, der stod bag Hjørrings første
Kosmorama
tilbage i 1906. Filmen er produceret af Rialto i Tyskland også dernede
distribueret af det tyske Constantin Film, som Philipsen i sin tid begge
har stået bag. Rialto eksisterer også i
København som biograf og bliver
til en kæde, som lurer på at købe Bio, ligesom kommunen få år senere
indgår seriøse forhandlinger med Lademann Film, der også løber ud i
sandet.
Fortsat op gennem 1960’erne har Christian Karup Kjær fungeret som
vellidt direktør udsat for den ene ulykke efter den anden. På en tur
sydpå i sommeren 1963 forulykker en bus i Bayern med mange tilskadekomne
heriblandt ham selv og i foråret 1964 bliver hans hustru kørt ned og
dræbt for øjnene af ham midt på Skolegade. Ti år senere tager han sin
afsked pr. 1. november 1974 på grund af sygdom, hvor salen forinden har
gennemgået en hovedrengøring men heller ikke meget mere. Ledelsen
overtages da midlertidigt af Mogens Steen Kruse fra
Palads i Aarhus.
Ny mand på banen bliver herefter filmskolelærer og fotograf Peter Bergh
valgt på baggrund af 34 ansøgninger efter at være uddannet hos
filmfotograf Jesper Høm, der selv året forinden var blevet
biografdirektør i København, da han startede Husets Biograf i Magstræde
dengang under navnet Delta. En filmklub genoplives på torsdage og hver
weekend gives der et udvidet antal forestillinger for børn, hvor især
tegnefilmen skal være blevet forsømt. Der er stuvende fuldt til
”Olympiade Show” med Fedtmule i hovedrollen op mod jul efterfulgt straks
i januar af ”Succes-Show” med Anders And og Mickey Mouse, der lykkeligt
runder børnenes juleferie af fra den 3-5. januar og i februar kommer
midnatsforestillinger også i faste rammer hver fredag aften.
|
|
Hjørring
Bio - sal og operatørrum m.v.
Samme januar 1975 kritiseres det i pressen,
at folk har måttet stå i kø udenfor i regn og blæst til Esben Høilund
Carlsens ”Nitten røde roser”, hvorfor Bergh straks arbejder på en
løsning til bedre afvikling af billetsalget, der jo ellers skulle være
så smart ved at føre det længere ind i forhallen til venstre. Samtidig
får billetdamerne lønforhøjelse fra 15 til 21,37 kr. i timen (svarende
til i dag 120 kroner) ved at komme ind under en anden fagforening. Måske
havde de kørt en ’arbejd-langsomt-aktion’ som hørte tiden til? Bergh
averterede på helt samme tid efter en billetdame ’med økonomisk
ordenssans.’ Endnu bedre så det ud for såkaldte pladsanvisere, der fik
sølle 5 kroner end ikke i timen men pr. forestilling. Fra februar
aflønnes disse som ’bogopsættere’ på laveste trin, hvilket betyder 8,92
kr. pr. forestilling eller rundt regnet blot 50 kroner med nutidens
penge.
Det initiativrige Bergh er sprængfyldt med idéer også ophavsmand til et
storstilet projekt, der præsenteres kort før biografens 25-års
fødselsdag i marts, hvor en gennemgribende ombygning skal sikre en sal
2, for nok går det godt men trods alt er den gennemsnitlige
belægningsprocent kun 25 til de ordinære aftenforestillinger, så der er
plads til forbedring. På kommunekontoret havde man i forvejen leget med
at opføre en tredje biograf et helt andet sted i byen og der fandtes
desuden tegninger over en sal akkurat ved siden af til højre, hvor den
gamle biograf havde ligget. Bagved lå som nævnt det tidligere
elektricitetsværk, hvis maskinhal salen er placeret i, hvor resten er
bygget om til forretninger, i senere år kaldet Messen.
|
|
Hjørring
Bio - salen i streg
Fortsat i 1976 planlægger kommunen at bygge en biograf, som man venter
færdig om fire-fem år, sådan som det sarkastisk spøgende lyder fra
kulturrådsformand Johannes Thomsen, der selv havde været i spil til at
overtage direktørposten og som enemand for et biografudvalg havde
forsøgt både det ene og det andet. Ordene falder i forbindelse med
premieren på Lars Brydesens ”Hjerter er trumf” den 19. marts. Filmen er
produceret af Erik Crone, der hos Rialto Film netop 1. april overtages
af Jørgen Lademann, ligesom en lang række biografer dermed skifter ejer.
Blot ikke Bio i Hjørring, som kommunen endnu ikke slipper grebet om, da
den ’er en af de få kommunale institutioner, der giver overskud’ med ny
rekord lydende på 158.300 kroner og som man med vanlig kommunal kløgt
fortsat svigter at vedligeholde.
Allerede et par måneder forinden har Crone og Bio haft fælles glæde af
kolossal succes med en anden, nemlig Edward Flemings ”Den korte sommer”
med Ghita Nørby, der året forinden var optaget netop i Hjørring. Da
Fleming selv er fra byen blev der afholdt gallapremiere og sandelig om
publikum ikke strømmede til. På tre uger bliver den set af 14.000, hvor
den fortsætter ind i sin fjerde for på landsplan at nå op på knap
300.000 billetter.
1976 bliver biografens allerbedste nogensinde målt på bundlinjen uden
skelen til inflation med masser af spænding også udenfor billedfeltet,
da eksempelvis fotograf Jacob Holdt med sine kendte ”Amerikanske
billeder” ikke nåede frem til sit oplæg i det, Bergh kaldte årets mest
ambitiøse projekt. Han var nemlig blevet anholdt ved en demonstration
ved Rebildfesten i juli og endt i Aalborg arrest, fordi han ikke kunne
identificere sig.
|
|
Hjørring
Bio - salen i streg
Henover sommeren 1977 er også filminstruktør Henning Carlsen på banen i
samarbejde med Bergh om ombygning til de to sale, hvor man tidligere på
året igen har luftet den ældre tegning angående biografen ved siden af,
der kunne få mellem 80 og 100 pladser. Alternativt går snakken igen om
Jernbanegade til en tredje sal målt i forhold til
Kinografen, der
fortsat køres privatdrevet. Akkurat lige deromkring kommer faktisk
Sysselbiffen dog først i 1983. Carlsen kunne som biografdirektør for
Dagmar i Københavns Jernbanegade berette om fordelene ved flere sale,
sådan som han selv havde fået trillinger. ’Berg advarer om at nøle for
længe’, lyder det i en artikel om udsigten, men den nye sal lader
fortsat vente på sig, alt imens Lademann fortsat er stærkt opsat på at
komme ind i varmen, hvor kæden har afgivet et tilbud om 150.000 kroner i
årlig leje.
Snart byder kommunen atter ind med forslag om en ombygning af den store
til nu tre sale og fortsat hænder absolut ingenting, hvor næste
byrådsmøde er udsat til januar 1978. Træt af det hele stopper Bergh ved
udgangen af 1977 til stor sorg for mange, der mente, at han havde fået
repertoiret op på et kvalitetsmæssigt niveau, som ikke set tidligere og
pornofilm i øvrigt strengt forbudt.
|
|
Hjørring
Bio i længdesnit
Efter et halvt år uden ledelse tiltræder fuldmægtig Evald Hansen
midlertidigt, hvor byrådet fortsat havde mødtes i én uendelighed uden at
opnå indvendige resultater. Udvendigt præsenterer bygningen sig i stedet
på hver side af forhuset fra 1983 med gavlkunst ved Svend Wiig Hansen og
Ove Sporring. Hansen var endelig blevet officielt udnævnt til
biografdirektør i januar 1979 med udmærket økonomisk erfaring, da han
havde ført biografens regnskab lige siden Kjærs tid, men filmfaglige
kompetencer bestred han ikke. I september 1982 blev Bio så (igen)
foreslået bortforpagtet fra årsskiftet, hvor Hansen et par måneder
forinden måtte gå til bekendelse og indrømme, at han siden året forinden
havde spædet repertoiret op med frækkere film, nu hønen ikke længere
lagde guldæg.
’Det er mit indtryk, at turisterne er glade for disse film’, siger
direktøren, der påstår kun at køre dem i sommermånederne. ’Det er ikke
min livret, og jeg har aldrig selv set en pornofilm’, men antyder, at
udlejningsselskaberne presser ham til at tage mindre gode film for at få
nogle af de danske film hurtigere, hvad Bergh før ham havde nægtet var
tilfældet. Forespurgt om princippet, nu kommunen i sin tid havde
overtaget biografen for at bevare den som en kulturel institution, mener
Hansen ikke, det er at gå på kompromis, men fremhæver, at ”Elsa,
værtinde for SS”, ”Sex for skillingen” og ”Pornodetektiven klarer alt”
nok er deciderede pornofilm, ’men dog med et vist mindstemål af kvalitet’,
idet de kommer med en handling. ’Det har udlejningsselskaberne i hvert
fald hævdet over for mig.’
|
|
Herefter kunne man i august glæde sig til bl.a. ”Kvindefængslets
hemmelige dagbog”, men hvad så for resten med ”Op og stå-dreng”, der
blev spillet kl. 21 og ikke de stygge to timer senere? ’Det er en meget
morsom sex-komedie og har slet ikke noget med porno at gøre’,
understreger Evald, der også håber på tilsvarende stort rykind til ”Uden
trusser i Alperne”.
Det søde overskud fra 1976 var på fem år reduceret til underskud, hvor
kælderen er sat i stand og et antal stole dog udskiftet. Nu forventede
man så at indkassere 50.000 i forpagtningsafgift, da jungletrommerne
havde indkaldt til krisemøde og den pris er der nogen, der gerne vil
betale! Kommunen er således gået i forhandling med biografkøbmand Gunnar
Obel, der gennem samme mølle vil splitte den store sal op i to næsten
lige store. Noget kunne tyde på, at man heller ikke har nærlæst dennes
repertoireplan, for også Obel kommer med et fornemt bag-katalog gennem
sit distributionsselskab.
I byrådet pågår store diskussioner (altså intet nyt fra vestfronten),
idet man ikke havde udbudt forpagtningen offentligt og var der ikke også
noget om, at man for gammel venskabs skyld havde drøftet, at en af gamle
direktør Alfred Hegelunds børnebørn skulle overtage, hvor sønnen Gunnar
ovre i Brinck-Seidelinsgade fortsat drev Kinografen?
Samtidig pågår forhandlinger om et kommunalt egnsteater, hvilket var
forhåndsestimeret til at give 160.000 kroner i underskud, men her er der
ingen smalle steder. Kommunen vil i den nye aftale forpligte sig til al
udvendig vedligeholdelse, mens forpagter tager sig af det indvendige.
Også Obel tages ved næsen, da man efter at være fortsat som hidtil
gennem 1983 kaster sig i favnen på en i provinsen helt ny spiller, da
Nordisk Film i februar 1984 omtrent samtidigt med
Strand Bio i Esbjerg
på en femårig lejeaftale overtager driften med ret for udvidelse til ti
år. Denne forhandles for nu 100.000 kroner på plads ikke med selve
biografafdelingen på Axeltorv under
Palads, men via en underafdeling til
Nordisk Film udlejningsvirksomhed i kontorerne ved siden af i samme
bygning med adressen Axeltorv 7. Her holder også det adopterede Europa
Film til med Hans V. Thiesen som biografdirektør og bygherre på det
ombygningsprojekt til tre sale, der nu endelig realiseres med
ingeniørfirmaet Niels Fennet hyret til opgaven på grund af sin helt
særlig ekspertise indenfor opdræt af rollinger i kosteskabe.
|
|
Hjørring
Bio 1-2-3 i 1984
Sal 2 og 3 placeres på hver side af terrassen med brug af det gamle
operatørrum, mens et nyt til sal 1 foran føres ovenpå i en indskudt
mellemgang over en ny trappeforgrening fra foyeren, der giver indgang
til begge de nye og den gamle ude fra hver side. Sal 1 rummer herefter
151 pladser fra den 1. august, hvor der lægger ud med ”Flashdance” og
Meryl Streep i ”Sophies valg”, mens der er plads til 89 og 69 i de to
nye terrassebiografer, som åbner ad hoc i august 1984, hvor Steven
Spielbergs ”Indiana Jones og templets forbandelse” fylder den store sal
fra den 10/8, hvor bio 2 er klar til start.
Selve bygningen ejes fortsat af Hjørring Kommune, men biografledelsen
sker fra august 1984 officielt på vegne af direktør Ole Bendix ved
Nordisk Film Biografer A/S med driften lokalt i hænderne på Ole Andersen
og Lone Knudsen, der begge har flere års biograferfaring i kæden. Man
har forpligtet sig til ikke at spille porno og sadistiske voldsfilm.
Allerede i marts 1986 fyres parret af Esbjergs Jonna Jensen med et halvt
års opsigelse, såfremt de beholder mundkurv på, da afskedigelsen i
modsat fald vil være øjeblikkelig. Ifølge direktionen har de ikke
formået at løfte opgaven tilfredsstillende, men mange i Herning og ikke
mindst personalet forholder sig helt uforstående, da det går op for dem,
at måske også deres job er i fare. Der er med andre ord fortsat store
underskud på driften, som der var i årene forud. Rygtet løb allerede i
forsommeren, hvordan det var los og såmænd i juli bekræfter Bendix
tingenes tilstand, hvor man afsøger en ny form for lederskab.
Resultatet bliver nu det endnu mere komplicerede, at Nordisk Film
forpagter videre ud denne gang til Arne Hübertz Knudsen, der kommer som
tidligere direktør for
Saga-biograferne og nyligst Saga Films svanesang
i form af et filmudlejningskontor i Thisted foruden
Hvidovre Bio. I byrådet mener nogen, at det største problem har bestået i, at biografen
er blevet malket af København, som dog omvendt har bekostet ombygningen,
der har resulteret i, at den 3-sals biograf man står med nu, bør have
alle muligheder foran sig. Trods også Saga Films lidt lurvede
repertoire, hvor nogen specifikt spørger til, om Bio så skal have lov
til at vise ”Skolepiger gi’r sexundervisning”, accepterer byrådet
betingelserne.
Knudsen går med fru Rita på med krum hals og gør alle fordomme til
skamme ved at genoptage tidligere tiders mislykkede forsøg med at sætte
kunstfilm på repertoiret. Det var gået skidt med et lignende forsøg i
starten af 1970’erne og heller ikke for godt for Hansen i 1978, da han
dog havde forsøgt sig også i en anden ende af filmspektret. Bedre så det
ikke ud nu, hvor ”Yes – det er far” med Walter & Carlo den 28. november
1986 sættes op i samtlige tre sale, så der (næsten) som i gamle dage er
300 pladser til rådighed to gange hver aften og to kopier ved samkørsel
kan dække behovet.
Kunne man i stedet placere de smallere titler i mindre sale med
selvstændigt cafémiljø, var det en niche som cafebiograferne i de større
byer, hvor fx Berghs gamle ven Henning Carlsens ”Oviri” med Donald
Sutherland som den franske maler Paul Gauguin kan klemmes ind fra om
mandagen i bio 3. Sysselbiffen er på dette tidspunkt åbnet i
Sysseltinget i 1983 med fokus på det smalleste repertoire, hvor de nye
cafebiografer vil sigte mere mod
Dagmar og
Grand. Således indrettes to
’messesale’ i den tilbageværende del af fabriksbygningen på tværs bagved,
hvorefter 1-2-3 vokser til femlinger fra november 1988, som det nye par
selv bekoster, efter Nordisk har trukket sig helt ud. Faktisk har de
tilmed købt biografen af kommunen pr. 1. oktober, hvor man definitivt
har sluppet tøjlerne. Morten Arnfreds ”Himmel og helvede” sætter det
hele i bevægelse, hvor Hübertz Knudsen samtidig til nogen forbløffelse
annoncerer ”Die Hard” med Bruce Willis som julepremiere i caféen!
|
|
Bio
i august/september 1986. Foto:
Thomas Hauerslev
Indgangen er placeret helt udenfor den eksisterende foyer til venstre
med indgang til en lille café med borde og plakater dekoreret inde som
ude i stilen fra 1921 – året for det nye elektricitetsværk med vinduer i
høje rundbuer, hvor en svømmehal på daværende tidspunkt måtte opgives
efter få år. Senere havde der været møbelforretning og nu altså senest
butikslokaler for Messen. Bagved fører en trappe hhv. op og ned til to
små sale med plads til hhv. 77 og 44 tilskuere, hvor man før filmen kan
nyde en kop kaffe eller en her i Danmark så moderne croissant. Saga Film
driver de fortsat ved siden af nu som Saga Film International, som dog
ikke har lanceret en ny titel siden oktober 1986. Det varer dog kun til
foråret 1992 med disse, før Hübertz lukker dem igen. De sidste film
vises bagved den 12. april, hvor det drejer sig om Ridley Scotts ”Thelma
& Louise” samt så helt bogstaveligt ”Dead Again” af og med Kenneth
Branagh. Cafe Bio bagved præsenterer sig i annoncer herefter fra 26.
april med ’nyt ansigt’ som Hollywood – et sted for god underholdning,
hvis man altså har lyst til pool, dart eller videospil.
I 1997 planlægges en ombygning af sal 1 med nye stole på ny
gulvkonstruktion, hvorved rækkerne hæves bagtil, ligesom scenen
indvendigt afkortes med godt halvanden meter, mens lærredet omvendt
gøres større. Udgangsforholdene skulle også forandres, men dette projekt
mødte stor modstand blandt både forretningsdrivende og beboere. Herfra
præsenterer Bio sig i marts som Hjørring Bio Center. Næste år dør Anders
Hübertz Knudsen uventet bare 48 år gammel i oktober, hvorefter fru Rita
står alene med biografen, men som hun siger: The Show Must Go On.
|
|
Bio
i august/september 1986. Foto:
Thomas Hauerslev
I 2000 lukker Hjørring Bio Centers oprindelige tre sale ved påsketid.
Sidste film den 23. april er ”Stuart Little”, ”Pokemon”, ”Babar –
elefanternes konge”, ”Mission to Mars”, ”The Beach”, ”Den grønne mil” og
”The Talented Mr. Ripley”. Så står byen pludselig uden fast biograf
fraregnet Sysselbiffen, der langt fra spiller hver aften, da salen også
bruges til teater og musik og akkurat i denne tid nærmest slet ikke. I
maj aflyses et ekstraordinært byrådsmøde i sidste øjeblik angående
nedrivning af den gamle biograf, hvor en ny ejer er på banen klar til at
opføre et spritnyt biografcenter på Åstrupvej, men så ved man pludselig
ikke rigtig, hvor man står, da folkene derovre behøver mere tid. På et
nyt møde i august, er aftalen så faldet på plads med en ny bygherre, HP
Gruppen, der i stedet for at genoptage driften af Bio, hvilket også var
en mulighed, vælger netop at opføre
biografcentret på Åstrupvej, der
skal få fire sale.
Således falder en sten fra hjertet – i hvert fald oppe hos byrådet, der
har kæmpet med den biograf siden tidernes morgen. Udnyttet blev den ikke
af kommunen dengang ved siden af i det gamle biografteater de første
mange år, mens den i de seneste årtier kun havde været til besvær. Nu
kan stenene ramme jorden, da bulldozeren bestilles til straks at gå i
gang med nedbrydningen i oktober, hvilket også omfatter cafébiograferne
og alt det andet bagvedliggende.
Syv måneder senere åbner tøjkæden Hennes & Mauritz et forretningshus med
stor glasfacade, der angiveligt inspireret af Den Sorte Diamant i
København strækker sig halvt hen over pladsen for det oprindelige
biografteater fra 1908, hvis anden del er foræret nabobygningen længere
mod højre, der for hundrede år siden var slagterforretning. Dette har
allerede i årtier stået for den senere aftenunderholdning i Søndergade
med discotek og natklub. Tøjhuset lukker meget hurtigt og står tomt i
flere år, før det omdannes til motionscenter.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Kosmorama, Hjørring |
Biograf-Teatret / Hjørring
Biografteater / Biografen / Bio |
Kinografen / Kino, Hjørring |
Sysselbiffen, Hjørring |
Hjørring Biocenter / MovieHouse
Hjørring
|
|
|
|
|
|

• Gå til Bio Hjørring /
Bio 1-2-3 / Hjørring Bio – Cafe-Bio / Hjørring Bio Center |
|
Gå: tilbage - op Opdateret fredag, 19 februar 2010 04:31:09 |
|
|
|