biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Jan Niebuhr, chefoperatør og supervisor i BioCity Hillerød

Tilbage til forsiden
Skrevet af: Jan Niebuhr redigeret af Charlotte Hauerslev Dato: 04.11.2008
Jan Niebuhr i BioCity, Hillerød. Foto Thomas Hauerslev

Hvordan startede din karriere som filmoperatør?


- Min karriere som filmoperatør begyndte i Vanløse Bio i starten af januar 1977. Det var på den rigtig gammeldags og klassiske måde – 600 meter spoler med manuel overkørsel og kulbuelys.

Min elevtid var foregået året før i World Cinema i den gamle Cirkusbygning ved Axel Torv i København. På det tidspunkt havde Cirkus Benneweis til huse i bygningen. Det var en helt fantastisk showbiz-atmosfære sæson efter sæson. Siden 1970 havde jeg været rekvisitør i cirkus-sæsonen. Dvs. at jeg skulle sørge for at rekvisitterne til artisterne kommer rigtig ind og ud under forestillingen. Bonus var så, at cirkusbygningen i vinterperioden blev omdannet til biograf med et imponerende antal pladser ca. 1500. Det var her, jeg fik mit første kig ind i et operatørrum. Et sted som altid havde været umulig at betræde. Det var et lukket land for uvedkommende. Og jeg blev da også gang på smidt ud. Nuvel, jeg blev ved med at plage, og til sidst blev håndklædet smidt i ringen og jeg begyndte som operatørelev i WORLD CINEMA. Elevtiden var på 250 timer, før man kunne komme på operatørskole. Mine lærer var fantastiske og jeg skylder dem alt. De lærte mig alt om kulbuelys og overkørsler, som jo var standard tilbage i 1976. Efter endt eksamen fik jeg så mit operatørbevis.


Det lyderlidt som en gengivelse af ”Cinema Paradiso - Mine aftener i Paradis”?

- Ja, den film er simpelthen ”the story of my life”, og den er den dag i dag stadig følelsesmæssig svær at komme i gennem. Jeg har altid været dybt fascineret af livet i operatørrum. Jeg husker også, Kinopalæet i København, som havde nogle gigantiske projektionsruder, hvor man kunne se alt, hvad der foregik operatørrummet. Sommetider var det mere spændende at vende sig om og prøve at følge med i overkørslerne end at se det, der skete på lærredet.

Hvad var din første biografoplevelse?

- Min allerførste biografoplevelse var i engang Valby Bio på Valby Langgade, - og ja pudsig nok kan jeg også huske filmen, som var Gøg og Gokke i ”Big Business”, hvor de er ikke særlige heldige juletræ sælgere, og som fuldstændig destruerer stakkels James Finlaysons villa.
 
Læs mere her:

BioCity Hillerød / Nordisk Film Biografer Hillerød

Hverdagslivet i en biograf. BioCity, Hillerød


 
Jan's elskede kinomaskiner. Foto Thomas Hauerslev


Allerede dengang var jeg fuldstændig draget af denne magiske levende lysstråle, som kom deroppe fra loftet bag denne lille rude. Da Valby Bio blev revet ned for at gøre plads til et indkøbscenter – lyder det bekendt? – gik turen til Toftegård Bio hvor jeg tilbragte mange søndag eftermiddage med dobbeltprogrammer.

Det var for øvrigt også sjovt at komme i DSB Kino på Hovedbanegården. Her var der forestillinger hver fulde time, og når man havde betalt billetten, kunne man bare blive siddende og se filmen igen og igen.


Hvilken biograf var din yndlingsbiograf?

- En af mine yndlingsbiografer var Metropol på Strøget i København. Her har jeg virkelig været med til at slide gulvtæppet i salen tyndt. Det var jo her Walt Disney holdt til med sine tegne og spillefilm. Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har set ”En Verdensomsejling Under Havet” eller ”Mary Poppins”. For slet ikke at forglemme det årlige Juleshow, eller ”Snehvide”, ”Bambi” ”Junglebogen”, ja man kunne blive ved!


Du har jo ikke altid været filmoperatør?

- Selv om jeg på et tidligt stadie hele tiden har villet være filmoperatør, var det i 1970érne ikke et særligt velset job. Allerede på det tidspunkt var der flere mindre biografer, som var i økonomisk bekneb. Derfor måtte jeg ty til et lidt mere sikkert underlag jobmæssigt og valget faldt på postvæsenet. Jeg startede som telegrafbud og senere kontor. Men hele tiden med operatørjobbet som afløsertjans. Postvæsenet havde bestemt ikke den store interesse, men man var tjenestemand, og det var jo en god ting dengang.

Sideløbende med postvæsenet fortsatte jeg min operatørkarriere i de fleste af Storkøbenhavns biografer.

Det var ’biffer’ som – Merry 1-2-3, senere Amager Centerbio, ABCinema, Cinema 1-8, 3 Falke Bio, Biotrio nu BioCity i Tåstrup, Kinopalæet på Gammel Kongevej og ikke mindst Imperial, hvor jeg stadig har fornøjelsen to gange om måneden at betjene ’Rolls Royce modellerne’ DP70. Til sidst faldt jeg lidt til ro i Palladium i 1987. Her blev jeg tilbudt en fuldtidsstilling året senere og her tilbragte jeg så over 14 dejlige år.

Palladium - nu Metropol, har 3 lækre sale bygget i 1978 på den samme grund som husede det gamle Palladium (1942 – 1977). Jeg havde ansvaret for kopitest, pressekørsler, store forpremiere samt vedligeholdelse af maskinerne.
 
 
Hvad der igennem det meste af mit liv har været en hobby har nu i mange år også været mit job. Så jeg føler mig meget privilegeret og heldig. Foto Thomas Hauerslev

Hvad fik der til at tage springet til Hillerød?

- I 1999 hørte jeg de første rygter om en helt ny biograf kompleks, som skulle bygges op fra grunden. Navnet var BioCity og med adresse i Hillerød. Det skulle være med den allerseneste teknologi og 6 luksus sale. Jeg spændte rundsave på albuerne, for det var et projekt jeg bare måtte være en del af. Her var chancen for at virkelig at sætte sit fingeraftryk indenfor operatørfeltet. Jeg forlod Palladium i forsommeren 2001 og har ikke set mig tilbage siden.

BioCity Hillerød åbnede 3. august 2001 efter 3 måneders hårdt arbejde med at få de tekniske installationer på plads, og er blevet en pragt eksemplar, som Hillerød borgerne har taget til sig med åbne arme.


Dit hjerte banker for biografer, hvordan ser du på fremtiden, med de mange tekniske muligheder for at skabe en høj kvalitet hjemme. Har biograferne overhovedet en fremtid?

- Når det gælder fremtiden indenfor biograf branchen, er jeg faktisk ret så positiv. Jeg har oplevet på tæt hold den såkaldte biograf død i de tidlige 1980’ere, da det nye ord ’video’ dukkede op. Det var virkelig nogle sørgelige og slemme år for biograferne.

Jeg overværede, hvordan mange af de dengang store og flotte bio paladser, vi faktisk havde i København måtte dreje nøglen om. Jeg er højt sandsynlig den eneste operatør nogensinde som har lukket den samme biograf TO GANGE! Det var den flotte Cinerama Biograf Kinopalæet på Gammel Kongevej, som lukkede i 1981. Den genåbnede en måned senere for et specielt 1. uge arrangement – "Cirkus Casablanca" af Erik Clausen – for derefter at lukke igen denne gang for stedse. Jeg var der begge de aftener. Tale om skæbnen.

Med den nyeste teknologi, senest Blu-Ray inden for hjemme biografer og muligheden for at downloade de seneste storfilm på internettet i løbet af minutter, er jeg overbevist om at publikum stadig vil søge mod den kollektive oplevelse det er med et 15 meter stort lærred, som de fleste toptunede biografer kan byde på. Så biografer som vi kender i dag vil stadig bestå langt ude i fremtiden.

Jeg er spændt på den digitale æra. Det vil blive utroligt interessant at følge. Men alligevel er jeg overbevist om, at der stadig vil gå nogle år, før vi ser et komplet digitalt 10 sals biograf center.
 
 
 
Gå: tilbage - op
Opdateret tirsdag, 02 februar 2010 13:59:31